Sjukpensionär till pensionär - skillnad i inkomst?
Om man varit sjukpensionär i 40 år och nu fyller 65 år - hur kan man förvänta sig att pensionen blir? Sjukpension nu är ca 11000 per månad. Vet någon?
Om man varit sjukpensionär i 40 år och nu fyller 65 år - hur kan man förvänta sig att pensionen blir? Sjukpension nu är ca 11000 per månad. Vet någon?
Man får mindre i pension än man hade i sjukpension. Kan dock jämna ut sig om man har tjänstepension eller pensionsförsäkringar. På den tiden man fick veta pensionen i orange kuvertet var summan betydligt lägre än min sjukersättning.
Om man har garantiersättning i sjukersättning idag så är den på 10036 kr i månaden före skatten är dragen. Här där jag bor är skatten på den summan sjukersättning 2189 kr, alltså får jag, som har sjukersättning på denna nivå, ut 7847 kr.
Ålderspensionen på garantinivå är 8651 kr, om man tar ut den från 65 års ålder. Den är dessutom skattefri, klubbad i år.
Sedan har vi några andra saker. Både ålderspensionärer och sjukpensionärer kan få hjälp med boendekostnaden. Med sjukersättning kan man få max 5220 kr, med ålderspension max 6540 kr. Båda kan också få extra hjälp med pengar, med sjukersättning kan man få särskilt bostadstillägg, ålderspensionärer kan få äldreförsörjningsstöd. Båda de bidragen är till för att säkerställa att man kommer upp i minimisumman de beräknat att man ska leva på..
Om man bortser från det där extra stödet får alltså en med garanti sjukersättning 7847+5220= 13067 kr om man får max bostadstillägg, och en med garanti pension får 8651+6540=15191 kr om man får max bostadstillägg.
Resten är bonus.
Okej tack för era svar! Då är det alltså inte helt säkert att det blir otroligt mycket försämrad inkomst för den nyblivna pensionären alltså! Tack för hjälpen
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om allmän pension och vill gärna svara på dina frågor.
Som mest kan garantipensionen bli 8 651 kronor i månaden för ensamstående och 7 739 kronor i månaden för gifta. Är du ensamstående är 6 540 kronor det högsta beloppet som du kan få i bostadstillägg. Är du gift, sambo eller registrerad partner och ni lever ihop, kan du som mest få 3 270 kronor per månad i bostadstillägg. Garantipensionen är skattepliktig men bostadstillägget är däremot skattefritt.
Om du vill ha en prognos på din allmänna pension så är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776. Du kan även läsa mer på vår webbplats om vad som kan vara bra att tänka på om du riskerar att få en låg pension: https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/hur-mycket-pension-far-jag/om-du-far-lag-pension.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten