• Hyllemor

    Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?

    Dagens i-landsproblem:

    Vi har ett extra rum, på ca 16 kvadratmeter, i anslutning till vardagsrummet. Från detta rum når man balkongen, vardagsrummet och köket. För oss är det fortfarande lite oklart vad vårt extra rum ska användas till.


    Först och främst är rummet bibliotek med väggarna täckta med böcker. Bokhyllorna vill jag ha kvar men dessvärre finns det bara en sittplats, så på kvällarna brukar min man hamna där inne och jag i vardagsrummet, om vi inte ska göra någonting tillsammans. Bortsett från böcker och en fåtölj så finns det endast en matta på golvet och en kristallkrona i taket.


    Vårt barn har börjat använda extrarummet som legobyggsrum under dagtid och sitter då på golvet och bygger, så rummet har dessutom gradvis fyllts med legolådor som döljs bakom en dörr. Egentligen hade han lika gärna kunnat ha legot i sitt eget rum, men tycker om att sitta i angränsande rum ifall jag är i vardagsrummet. Min man arbetar hemifrån 2 eftermiddagar/månad och sitter då med laptopen i fåtöljen. Han tycker dock att ett skrivbord i just det rummet förstör helheten, högst oklart på vilket vis.

    Om du och din familj hade ett rum över (alltså efter att alla har fått varsitt sovrum och man har plats med vad man ska i övriga bostaden) vad hade du då haft det extra rummet till? 

    Jag tycker att rummet är tomt och känner dessutom att det är fånigt att ha ett rum som bara en person vistas i åt gången. Jag har funderat på alltifrån att bara ställa in ett par fåtöljer, så att jag kan sitta bredvid min man och läsa, till att ställa in ett matbord så att jag dels kan duka till fina middagar och dels ha bordet som pysselbord, men både min man och son är skeptiska och tycker att det är praktiskt att ha ett rum med fri golvyta.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-07 20:49
    Jag vill tillägga att man även når köket och vardagsrummet från andra dörrar, så rummet är inte som ett "genomgångsrum" utan går att stänga till från två håll utan att det stör.
  • Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?
  • Anonym (Mm)

    Knullrum med sexgunga, fastspänningsanordning, ett stort X osv... :)

  • Skogshuggaren

    Vi har ett extrarum sedan vi byggde ut huset. Det är ett kombinerat arbets- tränings- och gästrum. Tyvärr blir det också lätt ett skräprum där man ställer in allt som man ?snart? ska göra sig av med.

  • Anonym (...)
    Skogshuggaren skrev 2021-03-08 12:49:21 följande:

    Vi har ett extrarum sedan vi byggde ut huset. Det är ett kombinerat arbets- tränings- och gästrum. Tyvärr blir det också lätt ett skräprum där man ställer in allt som man ?snart? ska göra sig av med.


    Det hände med mitt fd extrarum också... Skräprum!
  • Anonym (Massa extra rum)

    Personligen tycker jag att ni ska utveckla det som rummet faktiskt används till. Arbete, bibliotek, bygga m. Lego.

    Sen tycker jag det handlar om vad mer ni behöver. När vi flyttade dit vi bor nu hade tidigare ägare gjort ett helt rum till klädkammare.... Vi har istället valt kontor och annan förvaring. Sen hade de en matsal... Där vi behövde ett barnrum.

    Jag tycker att ni "bara" ska skaffa ytterligare en sittplats och mer förvaring till Lego/pyssel/hantlar. Sen tänker jag att det också beror på vilka delar ni har i vardagsrummet och vilka ni saknar.

  • Lainie Kennedy

    Om jag hade ett extrarum skulle jag inreda det med tatamimattor och ha en futonmadrass där så att det gick att använda både till träning och gästrum.

  • Anonym (L)

    Personligen saknar jag verkligen ett hemmakontor då jag jobbar hemma jämt. 


    Men hade jag haft ett extrarum hade det blivit kontor/bibliotek och hobbyrum. Ett stort skrivbord med bra arbetsplats, och yta för barnet/n att pyssla på, och två sköna fåtöljer samt en stor platsbyggd bokhylla.

  • Wench85
    Hyllemor skrev 2021-03-07 20:43:07 följande:

    Dagens i-landsproblem:

    Vi har ett extra rum, på ca 16 kvadratmeter, i anslutning till vardagsrummet. Från detta rum når man balkongen, vardagsrummet och köket. För oss är det fortfarande lite oklart vad vårt extra rum ska användas till.


    Först och främst är rummet bibliotek med väggarna täckta med böcker. Bokhyllorna vill jag ha kvar men dessvärre finns det bara en sittplats, så på kvällarna brukar min man hamna där inne och jag i vardagsrummet, om vi inte ska göra någonting tillsammans. Bortsett från böcker och en fåtölj så finns det endast en matta på golvet och en kristallkrona i taket.


    Vårt barn har börjat använda extrarummet som legobyggsrum under dagtid och sitter då på golvet och bygger, så rummet har dessutom gradvis fyllts med legolådor som döljs bakom en dörr. Egentligen hade han lika gärna kunnat ha legot i sitt eget rum, men tycker om att sitta i angränsande rum ifall jag är i vardagsrummet. Min man arbetar hemifrån 2 eftermiddagar/månad och sitter då med laptopen i fåtöljen. Han tycker dock att ett skrivbord i just det rummet förstör helheten, högst oklart på vilket vis.

    Om du och din familj hade ett rum över (alltså efter att alla har fått varsitt sovrum och man har plats med vad man ska i övriga bostaden) vad hade du då haft det extra rummet till? 

    Jag tycker att rummet är tomt och känner dessutom att det är fånigt att ha ett rum som bara en person vistas i åt gången. Jag har funderat på alltifrån att bara ställa in ett par fåtöljer, så att jag kan sitta bredvid min man och läsa, till att ställa in ett matbord så att jag dels kan duka till fina middagar och dels ha bordet som pysselbord, men både min man och son är skeptiska och tycker att det är praktiskt att ha ett rum med fri golvyta.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-07 20:49
    Jag vill tillägga att man även når köket och vardagsrummet från andra dörrar, så rummet är inte som ett "genomgångsrum" utan går att stänga till från två håll utan att det stör.
    - Högst prioriterat är gästrum, så släkt och vänner exempelvis kan natta barn under middag, eller kunna dricka vin utan att behöva köra hem.
    - I ärlighetens namn vill vi ha två gästrum, för att både vuxna gäster och barn ska kunna få varsitt sovrum. 
    - Sedan kommer nog bibliotek eller annat rum för mindre umgänge utan tv på önskelistan. Kanske kombinerat med gästrum. Här har vi www.ikea.com/se/sv/p/hemnes-dagbaedd-m-3-lador-2-madrasser-vit-malfors-medium-fast-s09186112/ längs ena väggen - vanligtvis används som en soffa, vid behov som enkelsäng och med lite omflyttning av fåtöj blir det en dubbelsäng.
    - beroende på jobbsituation kanske kontor är bra. Tidigare har det alltid bara blivit ett överbelambrat förvaringsrum, men nu under pandemitid är kontorsplats hög prio. Hos oss är det i "barnens vardagsrum" på källaren, vilket funkar bra i och med att jag arbetar dagtid då barnen är i skola. Pre-corona arbetade jag sällan mer än nån timme ibland hemifrån och då funkade det att ha datorn i knät/på matbord eller liknande.
    - Skulle barnen vara yngre skulle jag gärna ha ett lekrum. När de var under 5 år hade de ett litet gemensamt sovrum och ett stort gemensamt lekrum, vilket gjorde att sovrummet kunde vara mer lugnt och avslappnande medan alla lockande färgglada projekt fick breda ut sig i lekrummet. Det var rätt nice. 

    Utifrån vad du beskriver skulle jag tro att ni kommer långt med en till go fåtölj. Kanske ett litet runt bord emellan och bra lampor. Ser framför mig hur ni sitter där med varsin kopp te... 
  • Anonym (Q)

    Datorrum. Vi kommer ha ett rum över när vi flyttar till vårt hus och det kommer bli ett spelrum samt så kommer vi försöka klämma in vikter för lite lätt hemmaträning.

    Om vi får ett till barn så kommer det bli ett barnrum, men det är först om 3-4 år så...

  • Anonym (Challe)

    Jag skulle ha rövat bort en 20 år yngre tjej. Till min Sex Dungeon.

  • Tage Tyrann

    Gör det till ett heroin den för traktens sprutnarkomaner. Barnen kan bygga lego i mitten av rummet bara man sparkar undan lite gamla nålar vartefter.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mm) skrev 2021-03-08 10:49:10 följande:

    Knullrum med sexgunga, fastspänningsanordning, ett stort X osv... :)


    Kan bara instämma, ett "playroom" är nåt många skulle må bättre av.
  • Anonym (qwerty)

    Vi använder vårt extrarum som just tränings- och gästrum. Har en 140 cm säng, träningscykel, träningsbänk och en del vikter där.

  • Anonym (Challe)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-03-09 15:28:07 följande:
    Kan bara instämma, ett "playroom" är nåt många skulle må bättre av.
    Håller med, många saknar dagis.
Svar på tråden Om du hade haft ett extra rum, vad hade du använt det till då?