• Anonym (Happy)

Gravidpenning coronaregler

Jag är gravid i vecka 24 och har ett arbete där jag träffar människor och som inte kan utföras hemifrån.

Efter de nya riktlinjerna som kom förra veckan frågade jag min chef om att få gravidtetspenning.

Han sa att det inte går pga personalbrist. Jag hoppas att det var ett spontant ogenomtänkt svar och att han ännu inte hunnit uppdatera sig på de nya riktlinjerna.

Men misstänker att det inte är så då han är allmänt dum i huvudet.

Men Vad gör jag nu? Inget kollektivavtal så kan inte prata med något fack.

• Svar på tråden Gravidpenning coronaregler
  • Tow2Mater

Det kan kanske lugna dig.

"Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

"En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.

Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

• Anonym (Happy)

Ja det är ju iaf lite lugnande, men skulle ändå vilja ha svar på hur jag kan gå vidare med detta.

Jag har en komplicerad graviditet och enligt BM vore det väldigt riskfyllt för både mig och bebisen om förlossningen startade av sig själv. Så vill inte chansa i det här läget.

• Långbenopluto
    Anonym (Happy) skrev 2021-03-08 14:02:34 följande:
    Ja det är ju iaf lite lugnande, men skulle ändå vilja ha svar på hur jag kan gå vidare med detta.
    Jag har en komplicerad graviditet och enligt BM vore det väldigt riskfyllt för både mig och bebisen om förlossningen startade av sig själv. Så vill inte chansa i det här läget.
    Om den är så komplicerad så kommer en läkare sjukskriva dig, oavsett vad arbetsgivaren säger. 
Svar på tråden Gravidpenning coronaregler