• Anonym (Uppgiven)

Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?

Jag vill separera från min sambo eller åtminstone bo på varsitt ställe och sen får vi se hur det blir med relationen. Vi har ett barn, snart 3 år. Jag känner mig så olycklig och låst i relationen. Har funderat på separeration av och till sen vårt barn föddes. Min sambo pendlar i humör hela tiden, ena stunden glad men så fort något går emot blir han arg och sur. Han kan gå och sura utan att prata med mig, få utbrott och tex slå i väggarna och ibland säga fula ord. Sen växlar han tillbaka efter en stund och säger ofta förlåt och försöker gottgöra. Det är som en känslomässig bergochdalbana att vara med honom. Så fort vi ska göra något tillsammans, som att åka och handla eller åka till någon park med barnet så blir det tjafs, eller rättare sagt han blir sur på mig för något obetydligt. Upplever honom också som bestämmande, säger jag nej till det han vill blir han sur. Han blir även grinig om jag vill göra något för mig själv, tex åka iväg själv och gå på stan, då ringer han och surar över att det tar lång tid.

Han vägrar parterapi. Jag vill nu separera, vill få rå om mig själv (och vårt barn). Känns sorgligt att vara ifrån mitt barn halva tiden men jag tror inte han heller mår bra av våra konflikter.

Problemet är att vi köpte bostadsrätt för inte så länge sedan, jag har betalt hela kontantinsatsen och det har vi samboavtal på. Vi bodde innan i hyresrätt som sambon stod på. Jag har sagt att jag vill flytta isär men sambon vill inte lyssna, han samarbetar inte utan byter bara samtalsämne varje gång jag tar upp det. Han vill inte flytta ut och kommer troligtvis inte lyfta ett finger för att hitta en lägenhet. Han kan omöjligen köpa ut mig pga. inga sparpengar och låg inkomst. Funderar på att flytta ut och så får vi därefter bestämma hur vi ska göra med lägenheten (alternativen är ju att jag får den eller att sälja). Samtidigt vill jag ju inte sätta mitt barns pappa i hemlöshet och jag känner mig på något sätt skyldig för att vi sa upp hans gamla lägenhet för att flytta hit. Han står inte i bostadskön heller, jag själv har stått i kön länge men man får ju inte ge bort sina ködagar. Vi bor i Stockholm så bostadssituationen är inte lätt. Någon som har något råd?

• Svar på tråden Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?
  • Anonym (Hemligheten)

Läs boken Hemligheten av Egil Linge .
    din sambo är med stor sannolikhet otrygg-ambivalent. 

oavsett hur ni gör, flyttar isär, går isär, etc så kommer ni ha kontakt genom åren eftersom ni har barn. Att förstå hur hans anknytning påverkar er relation kommer att underlätta en del för dig. 

• Anonym (Uppgiven)
    Olympia skrev 2021-03-09 23:02:21 följande:

Nu har jag läst igenom ts alla inlägg och jag blir inte klok på vem som äger lägenheten.

I trådstarten skriver ts att hon har köpt lägenheten och har samboavtal.

I ett annat inlägg står det att hon måste lösa ut honom om de flyttar isär.

Vi äger lägenheten tillsammans, båda står 50/50 som ägare, men då jag la in hela kontantinsatsen har vi samboavtal och skuldebrev på att jag vid försäljning ska få tillbaka det jag har lagt in kontant. Allt som vi amorterat av och värdeökning ska vi ju däremot dela lika på.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-03-10 00:32:39 följande:

Om du är säker på skillsmässa, skicka in papprena nu för du kommer få betänketid, istället för att du väntar på att något ska hända från hans sida, då kan du få vänta jättelänge.

Och är det så att ni inom 6 månader löser hela problemet, då är det bara att kasta papprena..

Jag tror inte att du är säker på vad du vill än, OCH DET ÄR HELT OKEJ, men det är därför som alka råd du får här är värdelösa, för du är inte riktigt där än...

Och så länge du "låter" honom bo hemma kommer han inte lyfta ett finger för det är jättebekvämt för honom som det är nu... Vem skyndar till försämrad ekonomi och ensamhet när det inte behövs?

Jag tar till mig av alla råd och har redan bestämt att vi ska flytta isär, har även sagt det till sambon och nu är han plötsligt ångerfull över hur han har betett sig och fjäskar för mig men jag kommer inte ändra mig då jag vet att det kommer bli likadant snart igen. Däremot kommer det vara en process innan han flyttar ut, jag hoppas han förstår att jag menar allvar. Jag kommer ge honom en tidsfrist för att hitta annan bostad. Totalvägrar han så kommer jag söka bostad åt mig under tiden som vi löser allt med lägenheten och då förstår han förhoppningsvis att han måste söka annat boende. Vi är inte gifta som tur är. Att dra in kronofogden för att få honom att flytta är verkligen sista alternativet då jag vill ha en bra relation med mitt barns pappa.
  • est alors
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-03-10 07:28:52 följande:
    Jag tar till mig av alla råd och har redan bestämt att vi ska flytta isär, har även sagt det till sambon och nu är han plötsligt ångerfull över hur han har betett sig och fjäskar för mig men jag kommer inte ändra mig då jag vet att det kommer bli likadant snart igen. Däremot kommer det vara en process innan han flyttar ut, jag hoppas han förstår att jag menar allvar. Jag kommer ge honom en tidsfrist för att hitta annan bostad. Totalvägrar han så kommer jag söka bostad åt mig under tiden som vi löser allt med lägenheten och då förstår han förhoppningsvis att han måste söka annat boende. Vi är inte gifta som tur är. Att dra in kronofogden för att få honom att flytta är verkligen sista alternativet då jag vill ha en bra relation med mitt barns pappa.
    Bra, så skönt att höra, att du tar hand om dig själv.

Självklart är det en process när ni ska dela på er, låt dig bara inte luras av hans "fjäskande", om han vill dig väl visar det sig. 

Önskar dig och ditt barn ( och relationen till pappan ) allt väl, men stå på dig.
  • Anonym (Blatten)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-03-10 07:20:15 följande:

Vi äger lägenheten tillsammans, båda står 50/50 som ägare, men då jag la in hela kontantinsatsen har vi samboavtal och skuldebrev på att jag vid försäljning ska få tillbaka det jag har lagt in kontant. Allt som vi amorterat av och värdeökning ska vi ju däremot dela lika på.

Du kan knappast kasta ut sambon. Vill han inte flytta får ni ta det till rätten som avgör vem som har mest nytta av att bo kvar. Den som har barnet större delen av tiden får oftast rätt till den stadigvarande bostaden.Pengarna spelar ingen roll.

Kolla med en jurist för att göra rätt.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Blatten) skrev 2021-03-10 07:37:33 följande:
    Du kan knappast kasta ut sambon. Vill han inte flytta får ni ta det till rätten som avgör vem som har mest nytta av att bo kvar. Den som har barnet större delen av tiden får oftast rätt till den stadigvarande bostaden.Pengarna spelar ingen roll.

Har en part inte råd att ha kvar lägenheten så fungerar inte det du nu skrev. Du måste ju ha råd att bo där sen. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Blatten) skrev 2021-03-10 07:37:33 följande:

Det är klart att pengarna spelar roll. Med hans nuvarande inkomst har han ingen möjlighet att få ta över lånet själv. Skulle han ha råd hade jag inte varit emot att han fick ta över bostaden men jag hade självklart velat ha tillbaka de pengar jag har lagt in i bostaden (även utan samboavtal hade jag ju haft rätt till hälften och det har han inte heller råd med). Enda sättet för honom att bo kvar är att vi fortsätter äga den tillsammans och han bor kvar (han kan ju få bättre ekonomi i framtiden för att lösa ut mig) alternativt att han hittar någon som vill gå in som medlåntagare så att han både kan köpa ut mig och ta över lånen.
  • Anonym (Uppgiven)

Därmed inte sagt att jag bara kan kasta ut honom. Alltså detta är trots allt en man jag har känt i nästan 10 år, älskat och valt att få barn med så självklart vill jag lösa detta så att det blir så bra som möjligt för alla parter.

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-03-10 07:28:52 följande:
    Du säger att du inte vill dra in Kf för att få ut honom, du vill ha en bra relation med honom sedan... Ja men han då! Om han vägrar så vill ju tydligen inte han ha det åtminstone och då måste du ändå agera! Men så klart ta ett samtal med honom först att så här blir det, om du inte flyttar självmant så måste jag ta till Kf för att få ut dig med våld - vill du verkligen ha det så, hur tror du att det här påverkar våra barn? Så kanske han själv fattar att han måste ut.

Och om du vill bo kvar i lägenheten ska du så klart göra det! Vill minnas från tidigare i tråden att han ändå inte har råd att köpa ut dig, så varför ska ni förstöra allt för barnen och ta bort den trygghet de ändå kan få i den här situationen? Behöva flytta, kanske byta förskola/skola, ovanpå att mamma och pappa separerar! Det är också nåt du måste lyfta med honom!
  • Anonym (Blatten)
    Anonym (ooo) skrev 2021-03-10 08:07:56 följande:

Har en part inte råd att ha kvar lägenheten så fungerar inte det du nu skrev. Du måste ju ha råd att bo där sen. 

Såklart. Men ts skriver att hon vill att sambon flyttar. Antar då att hon vill bo kvar( och har råd).

Syftade på det då jag skrev.
  • anna0911
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-03-09 20:26:15 följande:
    Det stämmer, han har inte alls ekonomin för att varken köpa ut mig eller att ensam få ta över lånet.
    Det du beskriver med hans humör kommer bara bli värre. Tro mig jag har levt alltför många år med en vars humör pendlat, det har börjat med skitsaker och med åren eskalerar det bara mer och mer. Önskar jag förstod och lyssnat på min inre röst långt tidigare. Det ska du göra! Sköt om dig och lycka till. 
Svar på tråden Jag vill flytta isär, han vill inte. Hur lösa detta?