• Anonym (Sofia)

Gulkroppscysta spruckit , tidig graviditet (v. 4+3)?

Plussade i söndags och har haft ont i magen sen nån vecka tillbaks, trodde först det var mensvärk innan jag visste att jag var gravid. Senaste dagarna har det blivit värre men har inte blödigt nånting (än?).. Idag åkte jag in och kollade för det gjorde så ont , de kan inte se nån säker graviditet i livmodern (bara ev en liten ?uppklarning? men de upptäckte en gulkroppscysta som hade spruckit och blödit lite så det är blod bakom livmodern som gör att jag har ont.

Jag ska tillbaks och ta blodprov (hcg) om 2 dagar fr att utesluta utomkvedshavandeskap..

Jag frågade läkaren om det här med att cystan har spruckit påverkar graviditeten och hon sa nej , med största sannolikhet inte.

Men sen när jag läser om andra som skriver om det (här på FL) så verkar det som att gulkroppscystan behövs och om den spricker = säkert missfall.

Fattar ingenting.. Nån som kan hjälpa mig?

Har två barn sen innan och har haft ett missfall för många år sen.. och är alltså i vecka 4+ 3 nu enligt senaste mens. Gjorde ett test som visar vilken vecka imorse också som visade Gravid 2-3 veckor (så alltså i vecka 4-5).

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gulkroppscysta spruckit , tidig graviditet (v. 4+3)?
  • Anonym (Sofia)

Pratade med en släkting som är gynekolog nyss , hon sa att det där med att cystan spricker = missfall inte stämmer.

Konstigt att folk här skriver det då?

Jag skulle egentligen behövt starkare smärtstillande men läkaren ville inte skriva ut.. har några hemma men tänkte och tänkte att om det ändå är nästan 100 att jag kommer få missfall kan jag lika gärna ta.. men det kanske inte är så då.

• Anonym (Cysta)

Som jag förstått det ska gulkroppen skrumpna ihop och sköljas ut med mensen om den inte befruktas. Blir det fel kan den obefruktad växa och bli en gulkroppscysta. Detta kan då vara en cysta från föregående ägglossning och inte senaste ägglossningen.

Det är inte lätt. Du ska inte tro på allt alla skriver på FL. Läs på på vårdsidor eller gör som du redan gjort och prata med utbildad gynekolog.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Cysta) skrev 2021-03-09 20:11:19 följande:

Som jag förstått det ska gulkroppen skrumpna ihop och sköljas ut med mensen om den inte befruktas. Blir det fel kan den obefruktad växa och bli en gulkroppscysta. Detta kan då vara en cysta från föregående ägglossning och inte senaste ägglossningen.

Det är inte lätt. Du ska inte tro på allt alla skriver på FL. Läs på på vårdsidor eller gör som du redan gjort och prata med utbildad gynekolog.

Tack för svaret!

Ja så kanske det kan vara också .. har tyvärr inte hittat nått på internet om just gulkroppscystor som spricker när man är gravid.. utom det som folk har skrivit här då :/ Men som du säger så ska man nog lyssna på läkare istället.
Svar på tråden Gulkroppscysta spruckit , tidig graviditet (v. 4+3)?