• Anonym (Nybörjaren)

Får man köpa och sälja fonder regelbundet?

Här är en nybörjare som behöver lite hjälp med fonder. Hur ska man göra med fonder? Ska man spara långsiktigt, men om man har köpt fonder och haft dom i 2-3 månader. Får man sälja och köpa hur man vill? 

Kan man köpa en fond och sälja aktivt eller alternativt köpa tillbaka samma fond samma år? 

Behöver bara lite tips och råd. 

• Svar på tråden Får man köpa och sälja fonder regelbundet?
  • Anonym (Maja)

Ja det är bara att handla på :)

• Anonym (Nybörjaren)
    Anonym (Maja) skrev 2021-03-11 15:23:05 följande:

Ja det är bara att handla på :)

Okej, har läst på om aktier. Men hittar inga speciella regler för fonder? Står bara köp och sälj, inte mer specifik. Så antar att man kan vara väldigt aktiv där
  • Anonym (A)
    Anonym (Nybörjaren) skrev 2021-03-11 15:31:25 följande:
    Okej, har läst på om aktier. Men hittar inga speciella regler för fonder? Står bara köp och sälj, inte mer specifik. Så antar att man kan vara väldigt aktiv där
    Ja, det finns inga regler. Men jag har svårt att se vitsen med det, vad väntar du dig att uppnå med det?
  • Anonym (Nybörjaren)

Pga fel val av fonder och oväntade utgifter. Sen ville jag få kunskap här pga jag inte hittar något om regler med just fonder

• Anonym (A)
    Anonym (Nybörjaren) skrev 2021-03-11 15:43:39 följande:

Pga fel val av fonder och oväntade utgifter. Sen ville jag få kunskap här pga jag inte hittar något om regler med just fonder

OK, då förstår jag. Tyckte det lär mer som att du skulle sälja och köpa regelbundet, som vissa gör med aktier. Men det är inte det du menar?
  • Anonym (Q)

Spara i ett ISK, det är viktigt, för annars måste du skatta för vinst vid varje försäljning. Det är visserligen en schablonbeskattning på ISK men den är riktigt låg.

• Anonym (Nybörjaren)
    Anonym (A) skrev 2021-03-11 15:45:29 följande:

OK, då förstår jag. Tyckte det lär mer som att du skulle sälja och köpa regelbundet, som vissa gör med aktier. Men det är inte det du menar?

Nej, målet är långsiktigt. Tänkte mer på reglerna om man köper, så kanske man ångrar köpet och säljer. Sen om det är okej att köpa igen i framtiden eller om man måste vänta ett par månader
  • Anonym (A)
    Anonym (Nybörjaren) skrev 2021-03-11 16:07:28 följande:
    Nej, målet är långsiktigt. Tänkte mer på reglerna om man köper, så kanske man ångrar köpet och säljer. Sen om det är okej att köpa igen i framtiden eller om man måste vänta ett par månader
    Nej, inga sådana regler.
  • Steven01
    Anonym (Q) skrev 2021-03-11 16:05:19 följande:

Spara i ett ISK, det är viktigt, för annars måste du skatta för vinst vid varje försäljning. Det är visserligen en schablonbeskattning på ISK men den är riktigt låg.

Du glömde visst att säga att man får betala skatt även om man gör förlust och att man inte får göra avdrag.
  • Anonym (Kvinna)

Det finns ju också risker med att förlora pengar i fonder. Behöver du sälja pga oväntade utgifter kan du tvingas sälja med förlust. ha därför ett sparkonto för oväntade utgifter och ett fondkonto med "pengar du inte behöver"

• Anonym (Q)
    Steven01 skrev 2021-03-11 16:44:56 följande:
    Du glömde visst att säga att man får betala skatt även om man gör förlust och att man inte får göra avdrag.
    Sant. Men det är ändå ett mycket bättre alternativ än att spara utanför så vida inte värdet sjunker.
  • Steven01

Det bästa är att spara lika mycket varje månad då spelar det ingen roll om det går upp för över tid blir det en blandning av både billiga och dyra andelar. Sen tycker jag man ska välja en fond som följer börsen en sk indexfond, sen bör man ha tålamod och vara långsiktig.
    Som motivation kan jag säga att jag började med aktier för 10 år sedan och nu har jag en portfölj på 3 miljoner med en årlig utdelning på ca 120,000:-

Svar på tråden Får man köpa och sälja fonder regelbundet?