• Anonym (?)

KFM- Löneutmätning vid ökade inkomster än tidigare!

Många har ju fått besked från Skatteverket om man blir återbetalningsskyldig eller får tillbaka på skatten...

Jag har en bekant som har löneutmätning till Kronofogden som drar ca 8000 kronor per månad. Hon har sån sjuk ångest eftersom hennes inkomst har ändrats till de bättre och alltså tjänar mer än vad som står i de uppgifter hon lämnat till Kronofogden. 

Vad kan hända nu när de kan se att hon bytt jobb och tjänar mer än när löneutmätningen började?

• Svar på tråden KFM- Löneutmätning vid ökade inkomster än tidigare!
  • Anonym (Säta)

Inget, man är inte skyldig att redovisa sin inkomst till kf.

Men de kommer skicka ut nya papper till henne förmodligen och då gör hon bäst i att fylla i korrekt, annars riskerar hon att de drar mer än vad de ska.

• Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2021-03-11 22:28:37 följande:

Många har ju fått besked från Skatteverket om man blir återbetalningsskyldig eller får tillbaka på skatten...

Jag har en bekant som har löneutmätning till Kronofogden som drar ca 8000 kronor per månad. Hon har sån sjuk ångest eftersom hennes inkomst har ändrats till de bättre och alltså tjänar mer än vad som står i de uppgifter hon lämnat till Kronofogden. 

Vad kan hända nu när de kan se att hon bytt jobb och tjänar mer än när löneutmätningen började?

Min man har löneutmätning. Kfm skickar ett brev till arbetsgivaren och säger ungefär att "den här personen ska ha så här mycket kvar efter att skulderna har betalats." Kfm vet om inkomsten förändras till det bättre, eftersom det är arbetsgivaren som betalar in beloppet och inte den som har löneutmätning. Om det förändras till det sämre så måste hon meddela detta. Det kan dock ta några månader innan kf fattar det här. Det enklaste är att ringa. Kfm är grymma på att hjälpa till, så länge man ringer i tid. (de vill ju inte att man ska dra på sig fler skulder.)
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2021-03-12 00:26:37 följande:
    Min man har löneutmätning. Kfm skickar ett brev till arbetsgivaren och säger ungefär att "den här personen ska ha så här mycket kvar efter att skulderna har betalats." Kfm vet om inkomsten förändras till det bättre, eftersom det är arbetsgivaren som betalar in beloppet och inte den som har löneutmätning. Om det förändras till det sämre så måste hon meddela detta. Det kan dock ta några månader innan kf fattar det här. Det enklaste är att ringa. Kfm är grymma på att hjälpa till, så länge man ringer i tid. (de vill ju inte att man ska dra på sig fler skulder.)
    Nu utgick jag förvisso från att hon är lika slarvid som min man, som aldrig skrev på pappret om vad han tjänar egentligen, utan att hon låter dem dra schablonbelopp. Det verkar ju så i det här fallet i alla fall. Oavsett vilket så tjänar hon på att de inte drar schablonbelopp, för då kan hon förhandla ifall det blir problem någon månad.
  • Anonym (Ellen)

Jag skulle tänka att det är slarv av KFM eller arbetsgivaren om hon hamnat i den här sitsen.
    Jag har tidigare jobbat i en roll där jag besvarat dessa och de förfrågningarna fick vi OFTA! Och då måste man ju vara ärlig som arbetsgivare och meddela ändrad lön. 

Svar på tråden KFM- Löneutmätning vid ökade inkomster än tidigare!