• Anonym (Jag)

Låg risk på kub, risk för andra avvikelser?

Om man fått låg risk på trisomi 13, 18 och 21 på kub, hur stor är risken då att det är några andra avvikelser? Går det att se om det skulle vara något avvikande i så fall? Andra kromosomavvikelser eller könskromosomer?

Har RUL i 19+2 enligt kub och 20+0 enligt sista mens och är så rädd något hittas och knappt tid finns att undersöka och ansöka hos socialstyrelsen så sent. Har varit med om detta tidigare så det är en jobbig ångest jag har över detta...

• Svar på tråden Låg risk på kub, risk för andra avvikelser?
  • Anonym (Ina)

Det finns ju massor av saker som inte syns på KUB.
    KUB är bra, särskilt eftersom det görs ett ultraljud. Och förutsatt att man ser ett foster som storleksmässigt är i den vecka som man antar att kvinnan är i och att fostret har ett sunt rörelsemönster så går det att fånga upp en del.
    Däremot är det förstås skillnad mot RUL. Det sker en enorm utveckling dessa veckor och du kommer åt att se inre organ, hjärna, hjärta etc på ett bättre sätt.
    Men du ska inte behöva känna sådan oro, kan du prata med din barnmorska?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ina) skrev 2021-03-13 08:25:35 följande:

Det finns ju massor av saker som inte syns på KUB.

KUB är bra, särskilt eftersom det görs ett ultraljud. Och förutsatt att man ser ett foster som storleksmässigt är i den vecka som man antar att kvinnan är i och att fostret har ett sunt rörelsemönster så går det att fånga upp en del.

Däremot är det förstås skillnad mot RUL. Det sker en enorm utveckling dessa veckor och du kommer åt att se inre organ, hjärna, hjärta etc på ett bättre sätt.

Men du ska inte behöva känna sådan oro, kan du prata med din barnmorska?

Tack för svar.

Gjorde även ultraljud och det såg ut som det skulle. Har pratat med min barnmorska om oron och hon har även skrivit remiss till kvinnokliniken, men de erbjuder inte nipt. Kommer inte ihåg vad de sa men tror de erbjöd fostervattenprov, men OM det nu är ett friskt barn så kommer jag ju få missfall så det vågar jag heller inte göra. Är det missbildning så syns det ju först på ultraljudet, det var det som hände förut. Då hade jag betalat för nipt pga fick ej göra kub pga coronan, men visade friskt barn. Är bara så orolig...
  • Anonym (Anonym)

Förstår din oro! Men tänker att de avvikelser du är orolig för kanske ändå inte är sådant som nödvändigtvis syns vid nipt utan där man behöver göra ett ultraljud? Ska du inte försöka få RUL lite tidigare? Jag hade också mitt så sent som du har och där blev jag daterad till att vara en vecka längre gången än beräknat, var alltså i v 21. Jag tyckte också att det kändes lite väl sent.

Annars kanske boka ett privat ultraljud? Jag gjorde det i v 17 pga oro och för att sambon skulle få se bebisen en gång. Hon kollade alla organ då. Kan vara värt att lägga lite pengar på det om man är orolig.

Svar på tråden Låg risk på kub, risk för andra avvikelser?