• Anonym (Ts34)

Gravid med fel man

Bästa FL .. har ett stort problem.. tankarna snurrar och snurrar. Kvinna 34.. Vad gör man om man är gift och väntar barn med fel man?

Min man och jag har varit gifta länge och han hade betett sig svinigt och nonchalant gentemot mig i flera år. Otrohet bland annat, kränkningar, aggressiva utspel osv. Träffade då en annan man som jag blev och är mycket kär i. Då jag inte har ekonomin eller någon som helst möjlighet att få tag i eget boende har jag blivit kvar med denna man (han jag är gift med). Äktenskapet blev mycket bättre men klarade inte av att vara nära honom längre (har inte sex någonsin längre eller någon annan form av närhet). Min make blev mycket snäll och hjälpsam och visar att han har förändrats. Detta har varat över lång tid.

Träffade fortfarande den andra mannen. Blev med barn oplanerat (hade kopparspiral). Den andre mannen som gjort mig gravid blir vansinnig, kände inte igen honom alls. Jag bryter därför kontakten med honom och sa att jag gjort abort. Vad ska jag göra nu..? Låtsas som det regnar? Som tur var råkade jag och min make faktiskt ligga med varandra vid två tillfällen där jag blev gravid men är helt säker på att det inte är hans. Har två gemensamma barn med min man, 6 och 8 år gamla. Vill verkligen inte göra min man illa.. vill inte slösa hans tid.. Tacksam för tankar, tips och råd.

• Svar på tråden Gravid med fel man
  • Friger

1. Berätta för din man. Räkna med att han blir lätt upprörd och tar ut skilsmässa. Kan vara bra att berätta saken över telefon.

2. Hålla käft och hoppas att det inte kryper fram. Om det gör det ändå så kryper du till korset.

3. Hålla käft och hoppas att det tar lång tid innan det kryper fram.
    Den dagen bomben briserar så spelar du dum. Att han var otrogen vet ni båda om. Tidslinjen hur allt gått till är klar som kristall nu. Men om 10, 15, 20, 30 år är minnena säkert lite grumliga. Då kan du sparka bakut och blanda i hopp korten att du visserligen varit otrogen då han var otrogen. Att du dock varit säker på att barnet var hans.

Räkna med att det kommer fram förr eller senare. Dna-prov kostar inte mycket och görs av många för att släktforska. Är du osäker på vem som är fadern går det att undersöka diskret genom att skicka in barnets dna och se vem barnet är släkt med. Det är normalt sett enkelt att se vilka släktled som finns. Dvs din mans släkt eller den andra killen.

• Anonym (J)

Men jisses, gör abort!

Sen får du ta tag i din situation. Ring en kvinnojour. Det går alltid att lämna i Sverige.

• Anonym (J)

Men jisses, gör abort!

Sen får du ta tag i din situation. Ring en kvinnojour. Det går alltid att lämna i Sverige.

• Anonym
    Anonym (K) skrev 2021-03-15 00:31:47 följande:
    Jag skrev "TÄNK OM". Möjligheten finns, och OM det skulle hända, skulle det vara värt lögnen nu?
    För övrigt, att ljuga om faderskap är det lägsta man överhuvudtaget kan göra.
    Har själv erfarenhet att en kompis fick reda på att sonen inte var hans...efter 25 år... Det blev ingen kul historia !
    jag skrev inte att det var omöjligt, jag skrev att det var så mikroskopisk risk att det är ingenting man behöver planera för
  • Anonym
    Anonym (Konstig menscykel) skrev 2021-03-15 13:37:46 följande:

Jag blev gravid under en tidpunkt då det "borde ha varit omöjligt att bli gravid", alltså långt ifrån ägglossning, men det visade sig att jag hade rätt. Så det behöver inte alls vara säkert vem som är far till barnet.

Hålelr med
    själv blev jag gravid utan att min sambo fick utlösning
  • Anonym (Ts34)
    Anonym (J) skrev 2021-03-15 19:00:04 följande:

Men jisses, gör abort!

Jag. Kommer. Inte. Att. Göra. Abort. Uppfattat?
  • Anonym (Ts34)
    Anonym (Ida) skrev 2021-03-15 12:01:12 följande:

Men vadå "socialt skyddsnät"? Du är en vuxen människa som väljer att skaffa barn, är du inte självförsörjande? Varför skaffa barn om du inte har ordnard ekonomi?

1. Jag har inte valt att skaffa barn aktivt. Ibland sker misstag. Du är helt säkert en fullkomlig människa som aldrig någonsin begått ett enda misstag och alltid tänker rationellt.

2. Är helt komplett omöjligt att skaffa en bostad där jag bor

3. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit hjälp av det sociala skyddsnätet, det var inte jag som tog upp det. Jag har blivit påtvingad socialtjänsten en gång och du verkar inte speciellt insatt i hur det funkar kan jag säga. Det är ingenting jag rekommenderar någon.

4. Jag har aldrig påstått att jag inte är självförsörjande men därifrån att köpa en egen lägenhet är inte riktigt exakt samma sak.

5. Sluta vara så jäkla dömande och oförstående du behöver inte skriva här. Håll dig till såna perfekta människor som du själv är hej då.
  • Anonym (Ts34)

Jag är så trött på FL. Det är sprängfyllt med perfekta vetbäst-elaka-människor. I varenda jävla tråd i detta forum finns surkärringar som ska trycka ner moralkakor i halsen på varenda TS som finns. Inte en enda tråd kan låta bli att hålla en så låg ton. Det finns även tre såna i denna tråd som sitter och uttalar sig om saker de inte har koll på. Uppmanar er att sluta skriva här i denna tråd då det inte leder framåt.

• Anonym (Ts34)
    Anonym (Ida) skrev 2021-03-15 12:01:12 följande:

Men vadå "socialt skyddsnät"? Du är en vuxen människa som väljer att skaffa barn, är du inte självförsörjande? Varför skaffa barn om du inte har ordnard ekonomi?

Med den inställningen kanske vi borde helt avskaffa skyddsnätet och psykvården och sånt för alla svaga människor i det här landet? Och avrätta alla blivande barn som inte är födda av ett stabilt par på Lidingö?

Skäms.
  • Anonym (Ts34)
    Friger skrev 2021-03-15 17:00:04 följande:

1. Berätta för din man. Räkna med att han blir lätt upprörd och tar ut skilsmässa. Kan vara bra att berätta saken över telefon.

2. Hålla käft och hoppas att det inte kryper fram. Om det gör det ändå så kryper du till korset.

3. Hålla käft och hoppas att det tar lång tid innan det kryper fram.

Den dagen bomben briserar så spelar du dum. Att han var otrogen vet ni båda om. Tidslinjen hur allt gått till är klar som kristall nu. Men om 10, 15, 20, 30 år är minnena säkert lite grumliga. Då kan du sparka bakut och blanda i hopp korten att du visserligen varit otrogen då han var otrogen. Att du dock varit säker på att barnet var hans.

Räkna med att det kommer fram förr eller senare. Dna-prov kostar inte mycket och görs av många för att släktforska. Är du osäker på vem som är fadern går det att undersöka diskret genom att skicka in barnets dna och se vem barnet är släkt med. Det är normalt sett enkelt att se vilka släktled som finns. Dvs din mans släkt eller den andra killen.

Jaa... jag vet inte hur jag ska berätta detta för honom på ett bra sätt. Önskvärt hade väl varit så snart som möjligt innan barnet är fött. Usch det här är så sjukt sorgligt. Hade så gärna haft ett till barn med honom. Det är en sådan sjuk bomb att släppa... och han förtjänar det verkligen inte någonstans.
  • Friger
    Anonym (Ts34) skrev 2021-03-16 05:50:24 följande:

Jaa... jag vet inte hur jag ska berätta detta för honom på ett bra sätt. Önskvärt hade väl varit så snart som möjligt innan barnet är fött. Usch det här är så sjukt sorgligt. Hade så gärna haft ett till barn med honom. Det är en sådan sjuk bomb att släppa... och han förtjänar det verkligen inte någonstans.

Det är lätt att hamna i skiten och svårare att ta dig ur. Rent praktiskt så handlar allt om känslor och sannolikt en separation. Det kommer att vara tufft ett tag men det går över.

Bestämmer du dig för att berätta så finns det nog inga bra tillfällen... räkna med att bli kallad saker och se till att ha någon annan plats att sova på den natten.

Är du en bra morsa i övrigt tror jag inte du behöver bekymra dig för vad dina barn ska tycka i framtiden. Dom har ju inte svartsjukebiten, den känsla som kommer att vara jobbigast att bära.

Däremot tror jag att det kan vara tufft för ett barn att i vuxen ålder få reda på att man har "fel" förälder.

Jag har också gjort fel i livet som är jobbiga att ta sig ur. Konsekvenserna står inte i proportion till handlingen. Du har mina sympatier.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Ts34) skrev 2021-03-16 05:42:23 följande:

1. Jag har inte valt att skaffa barn aktivt. Ibland sker misstag. Du är helt säkert en fullkomlig människa som aldrig någonsin begått ett enda misstag och alltid tänker rationellt.

2. Är helt komplett omöjligt att skaffa en bostad där jag bor

3. Jag har aldrig i hela mitt liv tagit hjälp av det sociala skyddsnätet, det var inte jag som tog upp det. Jag har blivit påtvingad socialtjänsten en gång och du verkar inte speciellt insatt i hur det funkar kan jag säga. Det är ingenting jag rekommenderar någon.

4. Jag har aldrig påstått att jag inte är självförsörjande men därifrån att köpa en egen lägenhet är inte riktigt exakt samma sak.

5. Sluta vara så jäkla dömande och oförstående du behöver inte skriva här. Håll dig till såna perfekta människor som du själv är hej då.

Ja men varför skaffa barn om det är "omöjligt" att få bostad? Var ska du och barnet bo? Hur ska du försörja er? Hur kommer barnet må av att ha en pappa som vägrar träffas hen och inte ens vill känna vid hen?

Jag är inte perfekt men tar ansvar över mitt liv genom att ha en stabil relation, god ekonomi och bra boende innan kan skaffade barn. Jag tycker mitt barn förtjänar det bästa i livet.
  • Kexsmula
    Anonym (Ts34) skrev 2021-03-16 05:36:08 följande:

Men då måste du berätta för din man och räkna med att nyttja vårat sociala skyddsnät även om du inte tycker om det. Det är ju de enda två realistiska val du har i det här läget. Vill du inte separera från din man är din enda möjlighet att göra abort, att låta honom tro att han är far och ljuga både för honom och ditt barn är överhuvudtaget inte ett alternativ. Som sagt, kommer det fram när din barn i tonåren gör ett DNA-test för skojs skull (vilket är asvanligt idag och blir bara billigare och enklare för var dag som går) kommer ditt barn hata dig enormt mycket och kanske inte ens vill ha med dig att göra mer.

Du skriver att du vill ha ett barn till med din man, men det kommer med största sannolikhet aldrig ske om du föder detta barn. MSN kan inte både ha kakan och äta den.
  • molly50
    Anonym (Ts34) skrev 2021-03-16 05:50:24 följande:
    Det finns nog inget bra sätt att berätta en sådan här sak på.
    Men du kan ju säga att du är beredd att göra ett faderskapstest då du,i ärlighetens namn,inte kan vara helt säker på att han inte är pappan då ni hade sex vid samma tidpunkt som då du blev gravid.
    Även om han inte kom i dig så kan det ha kommit litegrann ändå innan han drog sig ur.
    Jag förstår att du inte vill göra abort. Det är inget man gör hur lättvindigt som helst.
    Framförallt inte när man kommit så långt som till 4:e månaden.
    Men du måste berätta.
    Om inte annat så för barnets skull. Det har rätt att veta.
    Och får det veta senare i livet att det har levt med en pappa som inte är hans/hennes så kommer nog barnet att bli både arg,ledsen och besviken på dig och kanske inte vill ha med dig att göra mer.
    Fundera på om det är värt det.
    Du kan inte bara tänka på dig själv i det här.
    Du har försatt dig i den här situationen. Du måste ta ansvaret för dina handlingar och försöka ställa det till rätta,så gptt det går.

Lycka till! 
  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2021-03-15 20:31:15 följande:
    jag skrev inte att det var omöjligt, jag skrev att det var så mikroskopisk risk att det är ingenting man behöver planera för
    Och jag skrev inte att man skulle planera en njurtransplantation. Jag skrev att någonting KAN hända där DNA prov tas.
    Min slutsats är att det är bättre att veta än att få en pungspark då.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2021-03-16 08:55:33 följande:
    Och jag skrev inte att man skulle planera en njurtransplantation. Jag skrev att någonting KAN hända där DNA prov tas.
    Min slutsats är att det är bättre att veta än att få en pungspark då.
    Lustigt...I en tråd för inte så länge sedan, fick en del kvinnor att "go bananas" över att män gärna såg att faderskapstest gjorde obligatorisktObestämd
  • Anonym (J)

Jahapp, men då får du ta ansvar på annat sätt. Separera pronto och berätta för alla barn och båda män hur det ligger till.
  • Kexsmula
    Anonym (K) skrev 2021-03-16 09:08:23 följande:

Lustigt...I en tråd för inte så länge sedan, fick en del kvinnor att "go bananas" över att män gärna såg att faderskapstest gjorde obligatoriskt

Jag såg den tråden och även jag som kvinna hade gärna sett att ett enkelt faderskapstest gjordes vid samtliga födslar (provrörsbefruktade barn undantaget, givetvis). Inte för att jag inte vet vem som är pappa till mina barn, men som en trygghetsåtgärd för både pappa och barn. Jag som föder vet ju att jag är mamma till 100% och jag önskar alla pappor samma trygghet. Känslomässig såväl som ekonomisk.
Svar på tråden Gravid med fel man