• Sairento95

    Ni som använt er av privata donatorer, hur har ni gått tillväga med det juridiska?

    Hej! Ni som använt er av privata sperma donatorer. (Alltså om ni inseminerat er hemma eller liknande, ej klinik) Och är singel, ensamstående förälder. Hur har ni gått tillväga när det kommer till faderskapstest? Har ni kunnat lägga det "åt sidan" så länge? Vad har ni sagt för att utredningen ska ha lags ner? Eller har ni fixat det på annat sätt? Enligt lag kan donatorn ej avsäga sig från att vara fader. Om han går med på att skriva sig som fader är han ändå skyldig enligt lag att betala underhåll för barnet tills det fyllt 18 år. Hur har ni gjort där?

    Jag har nämligen gått i tankar att använda mig av privat donator men det blir väldans svårt med det juridiska. Tar tacksamt emot era tankar och erfarenheter!

  • Svar på tråden Ni som använt er av privata donatorer, hur har ni gått tillväga med det juridiska?
  • Biet

    Det finns inget sätt att komma runt det där. Blod är tjockare än bläck.

    Det enda sättet är en lögn där du får hitta på en anledning till hur du blev gravid utan du vet vem som är fadern. Allternativt att du ärligt svarar att du valt att hålla honom hemlig pga att han är en anonym donator.

  • PatrikStork

    Har donerat privat tre gånger, det vi gjorde var att vi var anonyma för varandra. Jag tror det är det säkraste? 

Svar på tråden Ni som använt er av privata donatorer, hur har ni gått tillväga med det juridiska?