• Anonym (Hjälp)

Skyddad sgi tills barnet föds sänkt föräldrapenning?!

Uh blev lite nervös nu och måste ringa till fk imorgon.

Jag har skyddat sgi sen barn nr2, 1 årsdag. Kommer skydda den hela tiden fram till barn nr3 föds.

Om jag skulle börja jobba och senare gå på graviditetspenning ändras några regler då?!

Eller om jag är föräldraledig hela tiden tills barnet föds.

Alltså kommer jag få min vanliga satta sgi som föräldrapenning? Och inte 250kr per dag..

Sprang på 240 dagars villkoret och blev nervös nu. Men vet att jag pratat med fk om skyddad sgi osv..

Hjälp uppskattas så kanske man kan sova en blund inatt

• Svar på tråden Skyddad sgi tills barnet föds sänkt föräldrapenning?!
  • Anonym (Hjälp)

OBS barn nr2 är över 1år o 9 mån innan jag blev gravid med nr3

• Anonym (J)

Som jag förstått det uppfyller du 240-dagarsvillkoret även när du har föräldrapenning. Återkom gärna med vad fk svarar på det..

Du har samma lön nu som innan? Isf kommer din sgi bli densamma även om du börjar arbeta. Och gravpenningen spelar inte heller någon roll. Den skyddar din sgi.

Det man ska veta är att om man tjänade MER förra barnets så kan man genom att aldrig återgå till att arbeta heltid skydda sin gamla sgi. Om man exempelvis arbetar 4,5 dag i veckan och tar föräldrapenning 0,5 dag så skall sgi inte räknas om

• Anonym (Hjälp)

Har nu pratat med 2 olika på försäkringskassan :)

Ja så länge man skyddat varje vecka (minst 5 dagar) så har man rätt att få föräldrapenning enligt sin SGI.

Man kan även gå tillbaka till jobbet ett litet tag (obs gå tillbaka 100% sin totala tjänst sen innan eller täcka upp med föräldrapenning)

Graviditetspenning skyddar men viktigt att jag tar ut föräldrapenning tills barnet föds.(sista 11 dagarna får man inte graviditetdpenning)

• Anonym (J)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-03-16 09:56:24 följande:

Har nu pratat med 2 olika på försäkringskassan :)

Ja så länge man skyddat varje vecka (minst 5 dagar) så har man rätt att få föräldrapenning enligt sin SGI.

Man kan även gå tillbaka till jobbet ett litet tag (obs gå tillbaka 100% sin totala tjänst sen innan eller täcka upp med föräldrapenning)

Graviditetspenning skyddar men viktigt att jag tar ut föräldrapenning tills barnet föds.(sista 11 dagarna får man inte graviditetdpenning)

Bra att du kollat upp!
Svar på tråden Skyddad sgi tills barnet föds sänkt föräldrapenning?!