• Anonym (No money, no funny)

Lurar min sambo mig på pengar?

Hur gör ni andra som är sambos utan gemensam ekonomi med omkostnader?

Jag känner att jag går back väldigt mycket varje år och vill höra andras åsikter kring vår ekonomi. Har sagt att jag vill dela 50/50 på ALLA kostnader som rör oss båda, men sambon vägrar och hävdar att JAG skulle förlora på det, vilket jag har litat på i flera år... Men tror nu att det är tvärtom. Har till och med tänkt tanken att han blåser mig för sin egen vinning. Är jag helt ute och cyklar? Bör kanske tilläggas att han är en snå... "Sparsam" person också som gör allt för att undvika utgifter.

Han står för bostadslånet som är amorteringsfritt (bostaden är hans). Ca 800 kr/mån.

Jag står för hela matbudgeten (inkl. toapapper, tvättmedel och andra förbrukningsvaror). Ca 3000 kr/mån.

Vi delar på fasta utgifter. Elräkning, sophämtning osv. Ca 1500 kr/mån per person.

Han står för rörliga utgifter kring bostaden, t.ex. om en ny gräsklippare behövs, färg till huset osv. Svårt att uppskatta en kostnad, men säg max 5000 kr/ÅR (och då tror jag att det är att ta i).

Vad tycker ni, ser det rättvist fördelat ut?

• Svar på tråden Lurar min sambo mig på pengar?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Anonymsignatur) skrev 2021-03-17 16:13:07 följande:

Nej eller hur, vet inte känns ba som om han ba går plus och jag minus!

När vi pratade om att skilja oss, då sa jag att ja ba vill ha en handpenning och ingen del av huset som är Värd 8 miljoner, för det är han som tjänat ihop det mesta av pengarna. Känns mer rätt att bara ta en handpenning till en lägenhet där jag o mina söner kan bo i. Så om vi skiljer oss och jag bara tar säg 200 tusen kr

För handpenning då går jag miste om ca 4 miljoner kr. Och om jag går ut utan sparande då förlorar jag helt ju.

Om ni skiljer er, så får du hälften, om ni inte skrivit papper. Nöjer du med mindre, t ex 200 000, då får du skylla dig själv.
  • Anonym (FYI)

När vi pratade om att skilja oss, då sa jag att ja ba vill ha en handpenning och ingen del av huset som är Värd 8 miljoner, för det är han som tjänat ihop det mesta av pengarna. Känns mer rätt att bara ta en handpenning till en lägenhet där jag o mina söner kan bo i. Så om vi skiljer oss och jag bara tar säg 200 tusen kr

För handpenning då går jag miste om ca 4 miljoner kr. Och om jag går ut utan sparande då förlorar jag helt ju.

Men.... varför medvetet tacka nej till fyra miljoner?? 
  • Tow2Mater

För många "ba". Bra försök.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Anonymsignatur) skrev 2021-03-17 15:55:05 följande:

Jag har ungefär samma problem fast med min man.

När jag jobbade så la jag in HELA min lön i ett ?gemensamt konto? o tog aldrig ut pengar där.

Min man tjänar 4 gånger mer än mig och betalde varje månad sina kreditkort därifrån. Han sparade dessutom en hel del i aktier. Vi köpte sedan ett hus o han lade in alla pengar han

Ägde i handpenning för lånet o huset står på bådas namn.

På något sätt känns ändå att han lurar mig då jag inte har något sparande själv medan han äger redan en kvartsmiljon i aktier. Är mammaledig nu och jobbar inte, så jag har ingen inkomst då mina namnsdagar är slut.

Vet inte om jag tänker fel eller om han faktiskt lurar mig?

Om dina föräldradagar är slut får ju han vara hemma såklart.
  • Anonym (Ö)

Tänk på dina barn. Plocka ut så mycket du kan. Han verkar vrickad och girig. Jag är för separat ekonomi men ni måste ju ta hand om varandra.

Varför har du inget eget sparande??
  • Anonym (Åsikt)
    Anonym (Anonymsignatur) skrev 2021-03-17 15:53:11 följande:

Jag har ungefär samma problem fast med min man.

När jag jobbade så la jag in HELA min lön i ett ?gemensamt konto? o tog aldrig ut pengar där.

Min man tjänar 4 gånger mer än mig och betalde varje månad sina kreditkort därifrån. Han sparade dessutom en hel del i aktier. Vi köpte sedan ett hus o han lade in alla pengar han

Ägde i handpenning för lånet o huset står på bådas namn.

På något sätt känns ändå att han lurar mig då jag inte har något sparande själv medan han äger redan en kvartsmiljon i aktier. Är mammaledig nu och jobbar inte, så jag har ingen inkomst då mina namnsdagar är slut.

Vet inte om jag tänker fel eller om han faktiskt lurar mig?

Vid en eventuell skilsmässa så (om ni inte skrivit äktenskapsförord) ni dela lika på både hans 250 000 kr i sparande samt huset på 8 miljoner.

Privata sparanden är endast privata fram till en eventuell bodelning.
  • Linnea789

Men vem ser vad han har sparat då? Domstolen kan inte se vad han har sparat? Det är väl privat?

• Anonym (xxx)
    Linnea789 skrev 2021-03-17 23:17:44 följande:

Men vem ser vad han har sparat då? Domstolen kan inte se vad han har sparat? Det är väl privat?

Vid bodelning vid en skilsmässa så går man igenom vad man har på banken. Det är bara privat så länge du är gift. Sedan ingår det i bodelningen.
  • Anonym (Ö)
    Linnea789 skrev 2021-03-17 23:17:44 följande:

Begär en bodelningsförättare.
  • Anonym (vill du ha det så ts?)

Han vill inte göra si och han vill inte göra så, det ska vara på hans sätt eller inte alls

Snål eller inte(vilket han framstår som) så är det ju inte en person man vill dela sitt liv med

Han ser det som att du bor med honom inte att ni bor tillsammans

• Studentpappa

Det lät som ett jäkla billigt hus att bo i! Det skulle jag vilja ha också, här kostar underhållet åtskilliga tusenlappar per månad.

Ride it like you stole it
  • Anonym (säger allt)
    Eftersom han vägrar att ni ska byta kostnader med varandra så säger det väl egentligen allt eller hur TS
  • Anonym (A)
    Anonym (säger allt) skrev 2021-03-18 20:24:17 följande:
    Eftersom han vägrar att ni ska byta kostnader med varandra så säger det väl egentligen allt eller hur TS
    +1
  • Anonym (No money, no funny)

Jag tog upp diskussionen på nytt igår. Det slutade med att han blev sur och har sen dess kört med silent treatment.

Dags att ladda ner Hemnet appen.....

Svar på tråden Lurar min sambo mig på pengar?