• Anonym (Gravid)

Gravid corona inte jobba?

Jag är gravid och ska börja arbeta som förskollärare strax. Har dock hört att gravida inte ska arbeta efter vecka 20 om det finns risk för att bli smittad. Stämmer detta och finns det några andra gravida här och hur ser eran situation ut?

• Svar på tråden Gravid corona inte jobba?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (A) skrev 2021-03-18 18:04:37 följande:

Jo, det heter alltid så, att det är så viktigt för barn att träffa andra barn, aldrig att man tycker det är viktigt att man själv spenderar tid med barnet, nu när man faktiskt går hemma...

Nu är det ju inte alla som skaffar barn med ett års mellanrum. Är man sex år och ska börja skolan om några månader, kan det vara väldigt lämpligt att låta barnet fortsätta vara i ett socialt sammanhang, speciellt om barnet dessutom ska fortsätta i skola med samma barn.
  • Anonym (Oh)
    Anonym (A) skrev 2021-03-18 18:31:01 följande:

Dryg? Det är ju det som skrivs här på FL. 

Du har alltså ett barn på två år, som lidit svårt av att inte träffa andra barn under året hon är mellan 1 och 2 år? Om hon inte mår bra, så är jag övertygad om att det inte är bristen på andra barn som är orsaken...Två föräldrar hemma på heltid, och ändå inte kunna stimulera ett så litet barn?

Nu missförstår du mig. Mitt barn mår absolut bra. Men. Vi har ett samhälle som ändå är uppbyggt på att kunna hantera sociala situationer och interagera med andra.

Ett normalt år där öppen förskola och liknande funnits tillgängligt så hade jag inte sett samma behov för vårat barn att börja förskola vid 2,5.

Jag hade mer än gärna varit hemma på heltid längre än till 2,5. Men nu ser vår situation ut som sådan att vi anser att förskola kommer vara bästa lösningen.

Jag anser inte att man kan ta för givet att folk inte vill umgås med sina barn.

Jag själv är av åsikten att förskola egentligen inte är nödvändigt före tre års ålder, förutsatt att barnet får sociala kontakter på andra sätt.

Men de föräldrar jag ser lämnar tidigt på förskola verkar snarast ha inställningen att jobbet och lönen är viktigt för dem. Viktigare än att få tid med sitt barn. Det är deras val och inget jah sjänv väljer. Jag anser inte att man kan förutsätta att de förlorar som gjort det valet kommer låta barnen gå på förskola om de själva har gravpenning bara för att slippa umgås med dom. Att ett barn på tre år får fortsätta gå deltid på förskola när ingen annan verksamhet finns öppen tycker jag är fullständigt rimligt
  • Anonym (Inte kul)

Jag är i vecka 20 och arbetar som lärare på högstadiet. Jag har idag fått reda på att jag inte får komma till jobbet nästa vecka utan jag måste jobba helt hemifrån. Detta pga nya restriktioner redan från vecka 20 pga inkubationstiden. Skulle tydligen ha gällt redan den här veckan men min chef visste inte det. Jag hade sett fram emot att träffa elever nästa vecka som jag inte träffat på ett tag (våra elever går en årskurs per vecka på plats nu sedan vecka 10) men nu var det bara att packa ihop sina grejer och göra om sin planering igen till helt online.

Är så ledsen för detta faktiskt och det förtar mycket av glädjen i att vara gravid. Hade aldrig kunnat tro i november när jag blev gravid att det fortfarande skulle vara en såhär allvarlig situation och visste inte heller om risken att föda för tidigt. Jag ska dock alltså inte ha gravidpenning utan jobba på hemifrån och ha en vikarie på plats (och chefen kunde ju inte låta bli att nämna att det blir dyrt). Kommer därmed att fortsätta ha barnet på förskola eftersom jag annars inte kan jobba heldagar online och ha honom hemma samtidigt. Att ta ut gravidpenning tror jag inte att jag skulle få med tanke på att jag faktiskt kan bedriva mitt jobb hemifrån, men jag förstår heller inte tonen i tråden som verkar tycka att det är så lyxigt med gravidpenning - det är 700 kr om dagen före skatt såvitt jag förstått så man förlorar ju ca halva lönen.

• Anonym (Oh)
    Anonym (fd pedagog) skrev 2021-03-18 18:44:38 följande:

Att man anser att friska gravida kan jobba längre än v, 20 är för att en av de största riskerna (om en små) är just att föda för tidigt om man får corona som gravid. Är du i v. 35 är alltså risken större att du kan kan föda för tidigt om du får corona, är du i v. 20 anses inte risken lika stor.

De flesta som är gravida blir inte sjukare än andra men risken finns och är du då höggravid  finns risk att förlossningen börjar tidigare.

Det är fortfarande liten risk men risken finns.

Man anses som riskgrupp men det är inte lika illa som personer med olika sjukdomar.

Däremot är du gravid med t ex diabetes eller liknande är du just en av de gravida som då tillhör en hög riskgrupp.

Gravida utan sjukdom och gravida med sjukdomar är en väldigt stor skillnad,

gravida med sjukdomar har förstås större chans att få gravidersättning och ska också givetvis få det om arbetsplatsen anses dålig för den gravida och man inte kan få andra uppgifter. 

Fast det är ju också mindre risk för barnet att födas i vecka 35 än i vecka 28?

Fortfarande antar jag att de personen du talar om varit i vecka 20 innan gravida blev riskgrupp?

Naturligtvis har mågon med diabetes större risk att bli sjuk. Men även friska gravida är satta som riskgrupp. Även friska gravida skall INTE utsättas för risk för smitta.

Ett en chef för förkOla eller skola sedan anser att risken är liten att bli smittad är en annan sak. Det är deras bedömning. Den gravidas oro skall inte spela in i bedömningen för om arbetstagaren skall förbjudas arbetas (även om en chef säkerligen kan vara tillmötesgående och förbjuda arbete trots att de anser arbetsplatsen säker).

Covid-19 är en arbetsmiljörisk. Precis som buller. Som skall utredas av arbetsgivaren.

Jag kan tycka att det är helt skevt att man låter varje enskild arbetsgivare göra denna bedömning utan några som helst riktlinjer gällande vad som skall anses vara en risk
  • Anonym (Oh)
    Anonym (Inte kul) skrev 2021-03-18 19:04:52 följande:

Jag är i vecka 20 och arbetar som lärare på högstadiet. Jag har idag fått reda på att jag inte får komma till jobbet nästa vecka utan jag måste jobba helt hemifrån. Detta pga nya restriktioner redan från vecka 20 pga inkubationstiden. Skulle tydligen ha gällt redan den här veckan men min chef visste inte det. Jag hade sett fram emot att träffa elever nästa vecka som jag inte träffat på ett tag (våra elever går en årskurs per vecka på plats nu sedan vecka 10) men nu var det bara att packa ihop sina grejer och göra om sin planering igen till helt online.

Är så ledsen för detta faktiskt och det förtar mycket av glädjen i att vara gravid. Hade aldrig kunnat tro i november när jag blev gravid att det fortfarande skulle vara en såhär allvarlig situation och visste inte heller om risken att föda för tidigt. Jag ska dock alltså inte ha gravidpenning utan jobba på hemifrån och ha en vikarie på plats (och chefen kunde ju inte låta bli att nämna att det blir dyrt). Kommer därmed att fortsätta ha barnet på förskola eftersom jag annars inte kan jobba heldagar online och ha honom hemma samtidigt. Att ta ut gravidpenning tror jag inte att jag skulle få med tanke på att jag faktiskt kan bedriva mitt jobb hemifrån, men jag förstår heller inte tonen i tråden som verkar tycka att det är så lyxigt med gravidpenning - det är 700 kr om dagen före skatt såvitt jag förstått så man förlorar ju ca halva lönen.

Tråkig attityd från arbetsgivaren.

För att du ska få gravpenning så måste arbetsgivaren förbjuda dig att arbeta. Och då ska ju som sagt inte arbetsgivare ha möjlighet att anpassa ditt arbete. Nu kan man faktiskt anse att arbetsgivaren inte har det om de måste ha en till person på heltid istället för dig. Men skönt för dig att kunna fortsätta arbeta hemifrån.

Gick ju inte att veta om risken för för tidig födsel i november eftersom man då inte ?upptäckt? detta.
  • Anonym (Oh)
    Anonym (fd pedagog) skrev 2021-03-18 18:44:38 följande:

Att man anser att friska gravida kan jobba längre än v, 20 är för att en av de största riskerna (om en små) är just att föda för tidigt om man får corona som gravid. Är du i v. 35 är alltså risken större att du kan kan föda för tidigt om du får corona, är du i v. 20 anses inte risken lika stor.

De flesta som är gravida blir inte sjukare än andra men risken finns och är du då höggravid  finns risk att förlossningen börjar tidigare.

Det är fortfarande liten risk men risken finns.

Man anses som riskgrupp men det är inte lika illa som personer med olika sjukdomar.

Däremot är du gravid med t ex diabetes eller liknande är du just en av de gravida som då tillhör en hög riskgrupp.

Gravida utan sjukdom och gravida med sjukdomar är en väldigt stor skillnad,

gravida med sjukdomar har förstås större chans att få gravidersättning och ska också givetvis få det om arbetsplatsen anses dålig för den gravida och man inte kan få andra uppgifter. 

För att förtydliga. Man har bestämt att gravida anses vara i riskgrupp från vecka 20. Detta är inte arbetsgivarens jobb att bedöma.

Arbetsgivarens jobb är att bedöma hur stor risken är för att arbetstagaren blir smittad. Den risken är densamma oavsett om personen är i vecka 20 eller 30.

Så. Om arbetsgivaren anser att risken är för stor i vecka 30 är den också det i vecka 20.
  • Anonym (fd pedagog)
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 19:28:12 följande:
    För att förtydliga. Man har bestämt att gravida anses vara i riskgrupp från vecka 20. Detta är inte arbetsgivarens jobb att bedöma.

Arbetsgivarens jobb är att bedöma hur stor risken är för att arbetstagaren blir smittad. Den risken är densamma oavsett om personen är i vecka 20 eller 30.

Så. Om arbetsgivaren anser att risken är för stor i vecka 30 är den också det i vecka 20.
    Alltså du behöver inte tala om reglerna för mig, jag säger att många arbetsgivare inte anser att den gravida behöver söka gravidpenning och gå hem från v. 20 Är man en frisk gravid person går det ofta att hitta andra arbetsuppgifter men inte för alla. Ja jag kan hålla med om det inte ska vara upp till varje arbetsgivare att   bestämma, det borde vara lika för alla men att det är så är ju för att alla arbetsgivare har olika förutsättningar att ordna anpassningar eller andra arbetsuppgifter. I första hand ska man ju anpassa arbetsplatsen och i andra hand ge andra arbetsuppgifter, som sista utväg kan man då få ersättning om inget kan ordnas.
    Det är ju inte meningen att alla som inte har jobb där dom kan jobba hemifrån ska få ersättning ifrån v.20 bara för att dom är gravida utan det ska vara en sista åtgärd när arbetsgivaren inte kan anpassa eller ordna andra arbetsuppgifter.
    Det ska vara den sista utvägen då man inte kan ordna något annat.
  • Anonym (fd pedagog)
    Anonym (Inte kul) skrev 2021-03-18 19:04:52 följande:

Självklart ska du/ni fortsatt ha ert barn på förskola, du jobbar ju hemifrån och behöver självklart ha ert barn där för att kunna jobba. 
    Det kommer ingen att ifrågasätta.
    Tråkigt att chefen skulle påtala kostnaden för vikarie, du rår ju inte för omständigheterna.
  • Anonym (Inte kul)
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 19:10:04 följande:

Tråkig attityd från arbetsgivaren.

För att du ska få gravpenning så måste arbetsgivaren förbjuda dig att arbeta. Och då ska ju som sagt inte arbetsgivare ha möjlighet att anpassa ditt arbete. Nu kan man faktiskt anse att arbetsgivaren inte har det om de måste ha en till person på heltid istället för dig. Men skönt för dig att kunna fortsätta arbeta hemifrån.

Gick ju inte att veta om risken för för tidig födsel i november eftersom man då inte ?upptäckt? detta.

Anpassningen består ju i att jag kan fortsätta ansvara för planering, undervisning, rättning och betygsättning fast hemifrån utan smittrisk. Vikarien är därmed inte egentligen -i stället för- mig utan -utöver- mig eftersom när skolorna nu återgår till vanlig klassrumsundervisning så måste det ju finnas någon vuxen på plats i klassrummet. Ja det är skönt på ett sätt med tanke på att det redan känns som att man sviker eleverna sista veckorna i nian (jag som tyckte att jag hade planerat SÅ bra att de slutat i juni och jag föder i augusti...) men det vore ju ännu värre om det dessutom skulle vara en vikarie som skulle försöka fixa att ta över hela ansvaret för deras planering och slutbetyg, så jag får kämpa på.
  • Anonym (Oh)
    Anonym (fd pedagog) skrev 2021-03-18 19:46:07 följande:

Alltså du behöver inte tala om reglerna för mig, jag säger att många arbetsgivare inte anser att den gravida behöver söka gravidpenning och gå hem från v. 20 Är man en frisk gravid person går det ofta att hitta andra arbetsuppgifter men inte för alla. Ja jag kan hålla med om det inte ska vara upp till varje arbetsgivare att   bestämma, det borde vara lika för alla men att det är så är ju för att alla arbetsgivare har olika förutsättningar att ordna anpassningar eller andra arbetsuppgifter. I första hand ska man ju anpassa arbetsplatsen och i andra hand ge andra arbetsuppgifter, som sista utväg kan man då få ersättning om inget kan ordnas.

Det är ju inte meningen att alla som inte har jobb där dom kan jobba hemifrån ska få ersättning ifrån v.20 bara för att dom är gravida utan det ska vara en sista åtgärd när arbetsgivaren inte kan anpassa eller ordna andra arbetsuppgifter.

Det ska vara den sista utvägen då man inte kan ordna något annat.

Med tanke på dina kommentarer ansåg jag det nödvändigt att beskriva regelverket. Men jag kanske missförstått dig.

Det jag menar gällande att det är godtyckligt att arbetsgivaren bestämmer handlar inte om att alla skall vara hemma som inte kan arbeta hemifrån.

Men precis som avstånd på restauranger borde man kunnat sätta upp riktlinjer för vad som är okej ur risk för att bli smittad.

Exempelvis skulle ett regelverk kunna se ut som så att personen inte får vistas närmare än ett visst avstånd, träffa ett visst antal personer på en dag osv.

Förutsättningen är naturligtvis oavsett att arbetsgivaren skall se över möjligheten att anpassa arbetet
  • Anonym (Oh)
    Anonym (Inte kul) skrev 2021-03-18 19:54:17 följande:

Anpassningen består ju i att jag kan fortsätta ansvara för planering, undervisning, rättning och betygsättning fast hemifrån utan smittrisk. Vikarien är därmed inte egentligen -i stället för- mig utan -utöver- mig eftersom när skolorna nu återgår till vanlig klassrumsundervisning så måste det ju finnas någon vuxen på plats i klassrummet. Ja det är skönt på ett sätt med tanke på att det redan känns som att man sviker eleverna sista veckorna i nian (jag som tyckte att jag hade planerat SÅ bra att de slutat i juni och jag föder i augusti...) men det vore ju ännu värre om det dessutom skulle vara en vikarie som skulle försöka fixa att ta över hela ansvaret för deras planering och slutbetyg, så jag får kämpa på.

Trist med chefens uttalande oavsett. Är ju knappast ditt fel. Och absolut perfekt planering om förutsättningarna hade varit normala
  • Anonym (Inte kul)
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 19:55:56 följande:

Trist med chefens uttalande oavsett. Är ju knappast ditt fel. Och absolut perfekt planering om förutsättningarna hade varit normala

Ja, visst var det. Chefen är bra annars men nu blev det nog bara för stressigt eftersom vi är två gravida som kommer behöva vikarie och det är inte alltid så lätt att fixa vettiga vikarier mitt i terminen, så då hoppade grodan ut ur munnen.
  • Anonym (fd pedagog)
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 19:54:29 följande:
    Med tanke på dina kommentarer ansåg jag det nödvändigt att beskriva regelverket. Men jag kanske missförstått dig.

Det jag menar gällande att det är godtyckligt att arbetsgivaren bestämmer handlar inte om att alla skall vara hemma som inte kan arbeta hemifrån.

Men precis som avstånd på restauranger borde man kunnat sätta upp riktlinjer för vad som är okej ur risk för att bli smittad.

Exempelvis skulle ett regelverk kunna se ut som så att personen inte får vistas närmare än ett visst avstånd, träffa ett visst antal personer på en dag osv.

Förutsättningen är naturligtvis oavsett att arbetsgivaren skall se över möjligheten att anpassa arbetet
    Ja och därför skrev jag tidigare att ts måste kontakta den arbetsgivare som hon ska börja jobba för snart och höra vad dom kan erbjuda. Kan dom göra anpassningar eller ordna så hon slipper göra vissa moment eller kanske göra andra som kanske hjälpa till i köket osv när det vila eller andra förslag.
    Det är inte automatiskt så att hon får vara hemma med ersättning när hon snart ska börja jobba.
    Kanske kan dom anpassa eller så kan dom inte det och då får dom ta in en vikarie och det blir ju i så fall på längre tid då hon sen kommer att vara föräldraledig.
    Men det är ju inte lätt att komma till en ny arbetsplats och det första man säger är att man inte kan börja jobba och sen kommer att vara borta en längre tid så man förstår ju att ts undrar.
    Men det är ju svårt att ge ts ett korrekt svar då vi inte vet vad som gäller på hennes kommande arbetsplats.
    Man kan bara ge rådet att ringa dom och höra vad som gäller eftersom det kan gälla annat för andra gravida.
  • Anonym (Oh)
    Anonym (fd pedagog) skrev 2021-03-18 20:10:30 följande:

Ja och därför skrev jag tidigare att ts måste kontakta den arbetsgivare som hon ska börja jobba för snart och höra vad dom kan erbjuda. Kan dom göra anpassningar eller ordna så hon slipper göra vissa moment eller kanske göra andra som kanske hjälpa till i köket osv när det vila eller andra förslag.

Det är inte automatiskt så att hon får vara hemma med ersättning när hon snart ska börja jobba.

Kanske kan dom anpassa eller så kan dom inte det och då får dom ta in en vikarie och det blir ju i så fall på längre tid då hon sen kommer att vara föräldraledig.

Men det är ju inte lätt att komma till en ny arbetsplats och det första man säger är att man inte kan börja jobba och sen kommer att vara borta en längre tid så man förstår ju att ts undrar.

Men det är ju svårt att ge ts ett korrekt svar då vi inte vet vad som gäller på hennes kommande arbetsplats.

Man kan bara ge rådet att ringa dom och höra vad som gäller eftersom det kan gälla annat för andra gravida.

Jo absolut. Jah skulle säga att ts helt enkelt får ta det som det kommer när hon väl har ett arbete
  • Tow2Mater
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 18:21:25 följande:
    Tycker din kommentar är oerhört dryg.

Nu är jag inte gravid själv, Men för att du ska få perspektiv.

Vi har valt att ha vårat barn hemma på heltid till i höst vid 2,5 års ålder. Vi har haft förmånen att båda kunna vara hemma i princip hela denna period på heltid.

Till hösten skall barnet börja förskola då vi anser att hon behöver få träffa andra barn. Hennes kontakt med andra barn har blivit väldigt lidande under det senaste året, hon kommer gå halvtid och jag börjar arbeta.

Om jag skulle vara gravid i höst och blir avstängd från arbete (vilket jag absolut skulle vilja om har hade risk att bli smittad på jobbet. Nu är så inte fallet så detta blir bara ett hypotetiskt exempel) så skulle dottern få fortsätta sina 15h på förskola. Vi kan inte beröva henne kontakt med andra barn tills hon är över tre år
    Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 17:27:10 följande:
    Och oavsett om man faktiskt är orolig för covid-19 så kan man ju göra bedömningen att man anser att barnet får träffa andra barn faktiskt är viktigt. Med andra ord. Man kanske inte tycker risken med att arbeta är värd det. Men anser att barnet bör få gå deltid på förskola för att faktiskt få någon form av social kontakt?

Oavsett så är det som sagt arbetsgivaren som bestämmer. Det är inte självklart att den som förbjuds arbeta faktiskt är rädd för covid
    Låter lustigt att man är ok med att barnet inte har några sociala kontakter alls till 2,5 år, men anser det helt förkastligt med ytterligare några månader tills barnet är 3 år eller lite mer.

Kanske en mer vettig lösning vore att man i sin "bubbla" introducerar ett annat barn (släkt/granne/kompis) som man kan träffa ibland, som alternativ till alla kontakter på fsk. Om man vill minska covidrisker altså, och inte bara vill gå hemma och njuta med 80% betalt och ändå ha barnet på fsk under föreställning att man är för orolig för covid för att jobba.

• Anonym (Oh)
    Tow2Mater skrev 2021-03-18 20:21:05 följande:

Låter lustigt att man är ok med att barnet inte har några sociala kontakter alls till 2,5 år, men anser det helt förkastligt med ytterligare några månader tills barnet är 3 år eller lite mer.

Kanske en mer vettig lösning vore att man i sin "bubbla" introducerar ett annat barn (släkt/granne/kompis) som man kan träffa ibland, som alternativ till alla kontakter på fsk. Om man vill minska covidrisker altså, och inte bara vill gå hemma och njuta med 80% betalt och ändå ha barnet på fsk under föreställning att man är för orolig för covid för att jobba.

Jag uttryckte mig klumpigt. Naturligtvis har vårat barn haft social kontakt och träffats utomhus på avstånd. Men det är inte på något sätt samma sak som att vistas i inomhusmiljö med flera barn.

Det är heller inte alltid helt lätt att få till träffar med andra barn.

Jag anser att mitt barn behöver få den miljö som finns på föskola. Mao en grupp andra barn, kunna få leka med nya saker, sjunga tillsammans, pyssla osv. Det kan vi naturligtvis göra även hemma. Men det är inte samma sak.

Vi har ett försiktigt barn som inye kastar sig in i leken direkt. Det kan ta en timme och då är det oftast dags för kompisen att gå hem igen.

Jag står fast vid åsikten att det är orimligt att ett barn som är van att gå på förskola skall hållas hemma från sina kompisar på heltid under längre period
  • Anonym (Oh)

Eller ja. Om man nu är väldigt orolig att få Corona är det naturligtvis rimligt att hålla barnen hemma.

Men att man blir förbjuden att arbeta är inte nödvändigtvis arbetstagarens egen önskan

• Anonym (Diddi)
    Anonym (A) skrev 2021-03-18 14:46:16 följande:

Får man ersättning även om man lämnar syskon på förskolan fast man är hemma?

Ja, ersättning får man. Däremot är det inte alla kommuner som tillåter att man lämnar barnet på förskolan om man går på graviditetspenning.
  • Anonym (Gravid)

Tack för alla svar! Jag är bara i vecka 4 nu så är inte aktuellt på ett bra tag att berätta om graviditeten. Men nu är jag förbered på hur senare del av graviditeten kan komma att se ut.

Svar på tråden Gravid corona inte jobba?