Anonym (Oh) skrev 2021-03-18 19:54:29 följande:
Med tanke på dina kommentarer ansåg jag det nödvändigt att beskriva regelverket. Men jag kanske missförstått dig.
Det jag menar gällande att det är godtyckligt att arbetsgivaren bestämmer handlar inte om att alla skall vara hemma som inte kan arbeta hemifrån.
Men precis som avstånd på restauranger borde man kunnat sätta upp riktlinjer för vad som är okej ur risk för att bli smittad.
Exempelvis skulle ett regelverk kunna se ut som så att personen inte får vistas närmare än ett visst avstånd, träffa ett visst antal personer på en dag osv.
Förutsättningen är naturligtvis oavsett att arbetsgivaren skall se över möjligheten att anpassa arbetet
Ja och därför skrev jag tidigare att ts måste kontakta den arbetsgivare som hon ska börja jobba för snart och höra vad dom kan erbjuda. Kan dom göra anpassningar eller ordna så hon slipper göra vissa moment eller kanske göra andra som kanske hjälpa till i köket osv när det vila eller andra förslag.
Det är inte automatiskt så att hon får vara hemma med ersättning när hon snart ska börja jobba.
Kanske kan dom anpassa eller så kan dom inte det och då får dom ta in en vikarie och det blir ju i så fall på längre tid då hon sen kommer att vara föräldraledig.
Men det är ju inte lätt att komma till en ny arbetsplats och det första man säger är att man inte kan börja jobba och sen kommer att vara borta en längre tid så man förstår ju att ts undrar.
Men det är ju svårt att ge ts ett korrekt svar då vi inte vet vad som gäller på hennes kommande arbetsplats.
Man kan bara ge rådet att ringa dom och höra vad som gäller eftersom det kan gälla annat för andra gravida.