• Lilla Götet

Socialtjänsten ska starta en utredning

Hej. Vår son har sagt till kuratorn att vi slår honom. Socialtjänsten frågade som tur var hur och då sa han att vi tar tag i honom hårt och tar han till sitt rum. Och vi har ju släpat med dom till rummet när dom håller på att döda syskonet. Det är mycket konflikter mellan mellersta och äldsta barnet (slagsmål/ bits och kastar grejer).

Jag undrar hur utredningen går till och vill frågor dom ställer till barnen? Vår mellantjej har jättetovigt hår och brukar säga att vi drar henne i håret när vi försöker borsta ut tovorna nu är jag jättenojjig för allting. Och bebisen hur ska dom utreda honom, röntgar dom han då eller? Han har ju börjat krypa och Har rullar över så han slagit i huvudet i golvet. Syns det på röntgen. vi slår inte våra barn och det känns jätteolustigt hela situationen.

• Svar på tråden Socialtjänsten ska starta en utredning
  • Magical

De kommer prata med er vuxna först. Sedan kanske med barn, det gör de olika beroende på vad som kommer fram när de pratar med er. 

De kanske tycker att ni behöver lite stöd i hur ni ska göra när det blir så mycket bråk mellan barnen och det är väl i så fall bara bra att ni får det? 

• Lilla Götet
    Magical skrev 2021-03-19 07:37:16 följande:

De kommer prata med er vuxna först. Sedan kanske med barn, det gör de olika beroende på vad som kommer fram när de pratar med er. 

De kanske tycker att ni behöver lite stöd i hur ni ska göra när det blir så mycket bråk mellan barnen och det är väl i så fall bara bra att ni får det? 

Fastviharjuredankontaktedenfailjestödjareomdet
  • Lilant

Nej dom kommer inte röntga din bäbis :) dom kommer lugnt prata med er föreldrar vad det handlar om. Med dom äldre barnen så kommer dom prata med dom men soc är ren skit å lyssnar ej på barnen ändå även om det skulle vara så att ni va misshandlande föreldrar som våldtog era barn å ni berättar att det inte är så på ett trovärdigt sätt så är det föräldrarna som blir lyssnade på. Det är ju bra i vissa fall och ren skit i andra...

• Butterfly19

Om du är så nojig och redan kommer med en massa rsäkter så verkar det som en bra ide att de gör en utredning

• Lilla Götet
    Butterfly19 skrev 2021-03-19 10:49:04 följande:

Om du är så nojig och redan kommer med en massa rsäkter så verkar det som en bra ide att de gör en utredning

Ok. Det var inte det jag undrade över men tack för att du delar med dig av dina tankar. Typ.
  • Lilla Götet
    Lilant skrev 2021-03-19 09:53:26 följande:

Nej dom kommer inte röntga din bäbis :) dom kommer lugnt prata med er föreldrar vad det handlar om. Med dom äldre barnen så kommer dom prata med dom men soc är ren skit å lyssnar ej på barnen ändå även om det skulle vara så att ni va misshandlande föreldrar som våldtog era barn å ni berättar att det inte är så på ett trovärdigt sätt så är det föräldrarna som blir lyssnade på. Det är ju bra i vissa fall och ren skit i andra...

Dom sa det kunde ta upp till 4 månader. Jag förstår inte vad som ska göra eller hur? Barnen har ju aldrig varit med om några olyckor eller sökt vård för annat. Mellan tjejen har blåmärken på benen (som typ alla barn i 3-5 års åldern jag träffar har) men hur ska vi kunna bevisa att det inte är från oss? Och hur ska dom utreda bebisen om inte röntgen? Han har ju aldrig varit på sjukhus för nått annat än en influensa. Och BVC har ju sett honom naken sedan han var nyfödd.
  • Lilant
    Lilla Götet skrev 2021-03-19 16:10:39 följande:

Dom sa det kunde ta upp till 4 månader. Jag förstår inte vad som ska göra eller hur? Barnen har ju aldrig varit med om några olyckor eller sökt vård för annat. Mellan tjejen har blåmärken på benen (som typ alla barn i 3-5 års åldern jag träffar har) men hur ska vi kunna bevisa att det inte är från oss? Och hur ska dom utreda bebisen om inte röntgen? Han har ju aldrig varit på sjukhus för nått annat än en influensa. Och BVC har ju sett honom naken sedan han var nyfödd.

Det stämmer en utredning är alltid 4 månader lång, som jag sa så kommer dom inte röntga bäbisen utan dom kommer lyssna på föräldrarna:) i värsta fall så kommer ni få en familjestödjare som är hemma hos er någon timme om dagen och övervakar under utredningen
  • BahHumbug
    Lilla Götet skrev 2021-03-19 07:21:13 följande:

Hej. Vår son har sagt till kuratorn att vi slår honom. Socialtjänsten frågade som tur var hur och då sa han att vi tar tag i honom hårt och tar han till sitt rum. Och vi har ju släpat med dom till rummet när dom håller på att döda syskonet. Det är mycket konflikter mellan mellersta och äldsta barnet (slagsmål/ bits och kastar grejer).

Jag undrar hur utredningen går till och vill frågor dom ställer till barnen? Vår mellantjej har jättetovigt hår och brukar säga att vi drar henne i håret när vi försöker borsta ut tovorna nu är jag jättenojjig för allting. Och bebisen hur ska dom utreda honom, röntgar dom han då eller? Han har ju börjat krypa och Har rullar över så han slagit i huvudet i golvet. Syns det på röntgen. vi slår inte våra barn och det känns jätteolustigt hela situationen.

Kanske dags att klippa håret kort på mellersta barnet. Om det är mycket tovor och hon upplever att det drar hårt i hårbotten så testa att klippa det kortare.
  • Anonymous31

Använd spraybalsam på barnet när du borstar... Så lär inte stora tovor uppkomma lika frekvent... 

• Lilla Götet
    Anonymous31 skrev 2021-03-19 18:45:31 följande:

Använd spraybalsam på barnet när du borstar... Så lär inte stora tovor uppkomma lika frekvent... 

Jag har köpt silkeskudde till henne och dyra balsam produkter det funkar bra men bara om håret tvättas minst var tredje dag och så ofta vill hon inte tvätta håret. Vi använder balsam sprej, Tangletezzer och hårolja. Dom dagarna hon inte sovit på som silkeskudde så står håret rakt ut på morgon och hela baksidan är fruktansvärt tovigt. Det kan ta 10 minuter att reda ut. Om hon sitter stilla vilket hon inte gör. Hon har lockigt skört hår, det är redan axellångt och jag vill inte klippa det mot hennes vilja som mina föräldrar gjorde mot mig.
  • Anonymous31
    Lilla Götet skrev 2021-03-19 20:15:46 följande:
    Jag har köpt silkeskudde till henne och dyra balsam produkter det funkar bra men bara om håret tvättas minst var tredje dag och så ofta vill hon inte tvätta håret. Vi använder balsam sprej, Tangletezzer och hårolja. Dom dagarna hon inte sovit på som silkeskudde så står håret rakt ut på morgon och hela baksidan är fruktansvärt tovigt. Det kan ta 10 minuter att reda ut. Om hon sitter stilla vilket hon inte gör. Hon har lockigt skört hår, det är redan axellångt och jag vill inte klippa det mot hennes vilja som mina föräldrar gjorde mot mig.
    Hon kanske får sova i fläta då?
  • BahHumbug
    Lilla Götet skrev 2021-03-19 20:15:46 följande:

Om hon är verbal och kan förstå konsekvenser så kan du som förälder ställa krav och ultimatum. Kan du inte borsta hennes hår utan att hon står still så har du som förälder rätt att klippa håret. Kan hon inte sköta det själv eller att det blir bråk varje gång då är hon inte mogen att ha långt hår. En förälder har rätt att sätta ned foten även om det är emot barnets vilja. Är håret svårskött. Du fick ett tips om att sova i flätor, ge din dotter olika val så som att sova i flätor eller sitta stilla så att du får borsta. Berätta även att du kommer att klippa håret om hon inte sitter still eller vägrar sova i flätor.

Det är inte så att du bara klipper hennes hår utan en dialog och en förklaring. Som förälder måste man ta tuffa beslut även om.det är emot barnets vilja. Låt henne få välja ut en kort frisyr, titta på olika serier som hon tycker om och låt henne välja en kort frisyr.
  • Lilant

Nu åter kommer jag här med hur dom utreder en bäbis :)

Dom kollar hur erat samspel är, om bäbisen tar ögonkontakt med er och om ni besvarar, hur ni pratar med bäbisen och om den har renblöja/rena kläder/är ren själv och inte har överdrivet mycket sår (under armhålor och hacka är okej då dom flesta bäbisar får sår i dessa veck dock ska inte såren vara överdriva och gärna ha kräm/puder på sig)

• Lilla Götet
    Lilant skrev 2021-03-20 07:01:13 följande:

Nu åter kommer jag här med hur dom utreder en bäbis :)

Dom kollar hur erat samspel är, om bäbisen tar ögonkontakt med er och om ni besvarar, hur ni pratar med bäbisen och om den har renblöja/rena kläder/är ren själv och inte har överdrivet mycket sår (under armhålor och hacka är okej då dom flesta bäbisar får sår i dessa veck dock ska inte såren vara överdriva och gärna ha kräm/puder på sig)

Tack. Dom kollar anknytningen med andra ord. Det är ju lätt för attachment parenting har alltid varit min föräldrafilosofi. Alla barnen är väldigt trygga och verbala. Det påpekade även socialtjänsten om sonen efter deras samtal. Han var inte ett dugg orolig att dom skulle prata med oss som många barn är sa tanterna på socialtjänsten.

Och att det ska komma en till person och övervaka några timmar varje dag får dom gärna göra. Då kanske barnen visar sina bästa sidor och vi slipper all bråk och tjafs mellan dom som vi vanligen har. Nu har väl den värsta chocken lagt sig för mig så det är bara att göra, inte så vi har något val.
Svar på tråden Socialtjänsten ska starta en utredning