Hur tidigt kan man höra hjärtljud?
Hur tidigt kan man lyssna på barnets hjärtljud via doppler eller ultraljudsmonitor?
Hur tidigt kan man lyssna på barnets hjärtljud via doppler eller ultraljudsmonitor?
V.12-14, men det är väldigt osäkert så tidigt. Det är därför man i regel inte gör det förrän vid RUL och som rutin inte förrän efter v.20 på Mvc.
Använd aldrig doppler eller UL för hemmabruk!! Sånt ska bara göras av vårdpersonal och kan skada fostret om man gör det för ofta.
Undrar också vad som är vanligast då jag vet att en del kan lyssna väldigt tidigt, redan vecka 9. Testade själv igår (8+5) men lyckades inte hitta.
Men den dopplern jag har så står det att det går att lyssna från vecka 12 så ska nog vänta tills dess.
Undrar också vad som är vanligast då jag vet att en del kan lyssna väldigt tidigt, redan vecka 9. Testade själv igår (8+5) men lyckades inte hitta.
Men den dopplern jag har så står det att det går att lyssna från vecka 12 så ska nog vänta tills dess.
Jag fick lyssna på hjärtljuden på kub ultraljudet och även nästa gång på mvc i vecka 12 och 13 , det är rutin här att man lyssnar på varje mvc besök. Jag bor dock i finland.
Det hördes tydligt båda gångerna :)
Fick höra hos BM i vecka 11,10+0. Har oxå kunnat höra med min doppler hemma dagen efter. Men det är inte så lätt att hitta så tidigt :)