• Anonym (TS)

Har ni bytt försäkringsbolag om ni varit missnöjda? Nackdelar med det?

Är grymt besviken på mitt försäkringsbolag som jag haft i över 30 år. Har i stort sett alltid varit skadefri, det är väl ett bilinbrott på 90-talet vad jag kommer ihåg, aldrig något större.

Men nu fick jag avslag på en skadeanmälan på vad jag tycker, helt felaktiga uppgifter från försäkringsbolagets sida och jag blev så otroligt besviken efter alla dessa skadefria år. Det handlar inte om mycket pengar - kanske 4-5.000 MAX - men jag känner mig felbehandlad.

Så jag jag funderar på om jag borde byta försäkringsbolag. Har väldigt många försäkringar då jag har två hus och flera fordon. Så det är ju mycket pengar man betalar till försäkringsbolaget och då ska man ju känna att de värnar om en som kund.

Hur har ni andra gjort om ni känt er felbehandlade? Är det några risker med att byta bolag?

• Svar på tråden Har ni bytt försäkringsbolag om ni varit missnöjda? Nackdelar med det?
  • Anonym (.)

Ja, vi har bytt. Inte pga av vi blivit nekade, tvärtom, vi var mycket nöjda med den biten. Men jag tyckte vi betalade för mycket för våra försäkringar. När vi då ringde för att säga upp och flytta, så fick vi ner priset på vissa. Så nu har vi några olika bolag. 

• Anonym (TS)
    Långbenopluto skrev 2021-03-19 15:17:18 följande:

Vad är motiveringen till avslaget?

Det var skador som uppstod vid halv storm, det blåste 23. Försäkringsbolaget hänvisar till prognosen som var 8-12 fast det finns flera väderstationer i området som uppmätte vindstyrka en bra bit över 20, nästan storm.

Så försäkringsbolaget använder PROGNOSEN för området. Istället för den verkliga vindstyrkan.

Helt sjukt. Det blir ju mer o mer instabilt blåsigt väder med mer stormar upplever jag i alla fall. Så att de bedömer på prognos och inte fakta känns helt fel.
  • Jonnynilsson

Risker finns det alltid. Läs igenom det finstilta och alla villkor. Jämför självrisker med mera.

Jag bytte försäkringsbolag efter att ha blivit nekad ersättning efter ett inbrott i bilen. Det var på den tiden man köpte bilstereon löst och eftermonterade. Försäkringsbolaget ville inte betala ut ersättning när bilstereon stals då jag inte hade något kvitto. Stereon satt i när jag köpte bilen och säljare hade inte kvar kvittot.

Jag ringde upp och tackade dem för god service och sa upp försäkringen. Men jag fick inte en enda kommentar. Försäkringsbolaget verkade skita i att de förlorade en kund.

• Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-03-19 15:23:27 följande:

Ja, vi har bytt. Inte pga av vi blivit nekade, tvärtom, vi var mycket nöjda med den biten. Men jag tyckte vi betalade för mycket för våra försäkringar. När vi då ringde för att säga upp och flytta, så fick vi ner priset på vissa. Så nu har vi några olika bolag. 

Ok så ni har kvar vissa? Gick bolaget alltså ner i pris för att ni sa att ni skulle byta?
  • Anonym (TS)
    Jonnynilsson skrev 2021-03-19 15:56:34 följande:

Risker finns det alltid. Läs igenom det finstilta och alla villkor. Jämför självrisker med mera.

Jag bytte försäkringsbolag efter att ha blivit nekad ersättning efter ett inbrott i bilen. Det var på den tiden man köpte bilstereon löst och eftermonterade. Försäkringsbolaget ville inte betala ut ersättning när bilstereon stals då jag inte hade något kvitto. Stereon satt i när jag köpte bilen och säljare hade inte kvar kvittot.

Jag ringde upp och tackade dem för god service och sa upp försäkringen. Men jag fick inte en enda kommentar. Försäkringsbolaget verkade skita i att de förlorade en kund.

Tragiskt att de inte är rädda om sina kunder!!
  • Anonym (TS)

Nu hörde handläggaren av sig och ska tydligen ta upp med sin chef i alla fall, alltid något.

Helt sjukt att de bara går på prognos. Man kanske ska börja med det till vardags?? Oj vad det regnar ute!! -Nej, älskling, det är sol enligt prognosen!

• Egon den stora

Jag byter hela tiden när det du finns ett bättre erbjudande. Man tjänar inget på att vara trogen kund.

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-19 15:58:51 följande:
    Ok så ni har kvar vissa? Gick bolaget alltså ner i pris för att ni sa att ni skulle byta?
    Ja, då plötsligt var det inga problem att ta mindre betalt.
  • Yoump

Jag har bytt vid något tillfälle då jag varit missnöjd. Är oftast rätt smidigt, bolaget man byter till hjälper så gärna till med massor av saker. 

Vid ett annat tilffälle var jag väldigt nöjd med bolaget där jag hade bilförsäkringen men blev uppringd av ett annat bolag med betydligt bättre pris. Då ringde jag i min tur upp mitt nuvarande bolag och berättade om erbjudandet vilkte de matchade utan tvekan. Vilket betyder att jag betalat mycket mer än nödvändigt under flera år. 

Men som sagt. Lojalitet är inte värt mycket när det kommer till försäkringar.

• Anonym (TS)

Fick mail från handläggaren nu att chefen godkänt ersättning av skadan. Detta efter att jag meddelat att jag tycker det är märkligt att dom går på väderprognos och inte på verkligt väder och att jag övervägde att flytta mina försäkringar.

Helt sjukt att man ska behöva bråka?! Det måste ju vara vanligt att saker blåser sönder och skadas i hårda vindar, och det måste ju också vara vanligt att en väder- och vindprognos faktiskt inte stämmer.

Svar på tråden Har ni bytt försäkringsbolag om ni varit missnöjda? Nackdelar med det?