• Anonym (Okunnig)

Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott

Hej,

Jag har efter min graviditet med sonen som nu är 1,5 år beslutat mig för att gå ner lite i vikt och har sedan en månad tillbaka legat på ett rätt stort kaloriunderskott men vågen står fortfarande på samma siffra som när jag startade.. Jag ser väl lite skillnad på låren när jag sitter ner men utöver det har det inte hänt ett smack och nu undrar jag varför. Någon som vet?

Jag väger maten, räknar kalorier och äter runt 900 kalorier per dag, tränar inget men är ju rätt aktiv ändå som man är med en 1,5 åring plus att jag går ca 40 min om dagen med vagnen (vardag) när sonen ska till eller från förskolan.

• Svar på tråden Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott
  • Anonym (Gånger 30)

Om du äter vanlig mat så är 900 kcal väldigt lite om du inte är väldigt liten och vill väga runt 40 kg.

Tex en person som vill gå ner till 60 kg behöver äta 1300 kcal för att gå ner till den vikten.

Så om du äter för lite i förhållande till vad din kropp behöver så är det svårt att gå ner.

Sen är de ju vad man äter. Man vill ju inte tappa muskelmassa.

• gråfågel
    Anonym (Gånger 30) skrev 2021-03-20 12:30:22 följande:

Om du äter vanlig mat så är 900 kcal väldigt lite om du inte är väldigt liten och vill väga runt 40 kg.

Tex en person som vill gå ner till 60 kg behöver äta 1300 kcal för att gå ner till den vikten.

Så om du äter för lite i förhållande till vad din kropp behöver så är det svårt att gå ner.

Sen är de ju vad man äter. Man vill ju inte tappa muskelmassa.

Intreserad av hur du menar, för skulle jag äta 1300 och inte motionera så skulle jag knappt gå ner alls. Det är som att min kropp kräver bara hårda tag och inga kolhydrater. Det är helt ologiskt, men jag går inte ner lika snabbt om jag äter tex vitt ris för 600 kcal jämfört med 600 kcal köttfärs.
  • Tow2Mater
    gråfågel skrev 2021-03-20 13:01:15 följande:
    Intreserad av hur du menar, för skulle jag äta 1300 och inte motionera så skulle jag knappt gå ner alls. Det är som att min kropp kräver bara hårda tag och inga kolhydrater. Det är helt ologiskt, men jag går inte ner lika snabbt om jag äter tex vitt ris för 600 kcal jämfört med 600 kcal köttfärs.
    Det är inte alls ologiskt, det är ju den principen t ex LCHF bygger på.
  • Martin1990
    Anonym (PelleJ) skrev 2021-03-19 20:37:38 följande:

Äter du endast 900kcal går kroppen förmodligen in i svältläge och sparar på depåerna för att inte tyna bort. Ät mer och var mer aktiv (så att du får puls och svettas) så går det säkert lättare.

Alltså kan inte den myten få försvinna ur folks medvetanden snart?

Mat är energi. Energi kan inte skapas ur intet. Intar du mindre energi än du gör av med KOMMER du gå ner i vikt, det är fysikens lagar. Sen hur mycket man gör av med är individuellt och kan påverkas av sjukdomar eller grund-ämnesomsättning men faktum kvarstår att intar man mindre än vad ens individuella energibehov ligger på blir kroppen tvungen att använda fettreserverna. Ju mindre du äter ju mer går man ner i vikt eftersom mer fett(lagrad energi) behöver användas. Annars skulle ju fångarna i koncentrationslägren vara tjocka.

Till TS. En månad är lite och du kanske har gått ner 2 kg typ men samlat vätska tillfälligt så det inte syns på vågen. Eller så har du räknat fel på kaloriintag och beräknat i underkant(väldigt vanligt). Ge det mer tid.

• Anonym (Malin)
    Anonym (PelleJ) skrev 2021-03-19 21:17:35 följande:
    Vi kan bara spekulera i ts förutsättningar, bakgrund och nuvarande kondition. Men att äta 900 eller 1200 kcal är för lite, det är inte sunt i det långa loppet. Över tid tappar man både fett och muskler eftersom man går på underskott. Promenader ger heller inte någon ökad muskelmassa. När man sen inser att man behöver muskelmassa kommer man träna och äta och då gå upp i vikt igen.
    Hur lång tid tar de att tappa fett och muskler? Jag har snittat ca 1000 kalorier i 5 år utan att minska ett kg
  • Cereal Killer
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-07 20:11:26 följande:
    Hur lång tid tar de att tappa fett och muskler? Jag har snittat ca 1000 kalorier i 5 år utan att minska ett kg
    Tråden är full av felaktigheter. 1000 kalorier eller ännu mindre kan motsvara det genomsnittliga dagsbehovet om man tex är kvinna, medelålders, kort med relativt låg vikt och inaktiv. 
  • Anonym (Malin)
    Cereal Killer skrev 2025-01-07 20:27:27 följande:
    Tråden är full av felaktigheter. 1000 kalorier eller ännu mindre kan motsvara det genomsnittliga dagsbehovet om man tex är kvinna, medelålders, kort med relativt låg vikt och inaktiv. 
    Åt mer förut pch gick ner i vikt. Nu också ökat med 5-7000 steg extra utan att gå ner
  • Cereal Killer
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-07 20:47:59 följande:
    Åt mer förut pch gick ner i vikt. Nu också ökat med 5-7000 steg extra utan att gå ner
    Har du hållit vikten i fem år så har ditt energiintag över tid motsvarat behovet. Sen VARFÖR du har så litet energibehov (eller om du snarare underskattar intaget, vilket är jättevanligt) vet jag inte eftersom jag inte har tillräckligt med information som dig och ditt matintag.
  • Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2025-01-07 20:58:21 följande:
    eftersom jag inte har tillräckligt med information som dig och ditt matintag.
    (OM dig, inte ?som dig?)
  • Anonym (Malin)
    Cereal Killer skrev 2025-01-07 20:58:21 följande:
    Har du hållit vikten i fem år så har ditt energiintag över tid motsvarat behovet. Sen VARFÖR du har så litet energibehov (eller om du snarare underskattar intaget, vilket är jättevanligt) vet jag inte eftersom jag inte har tillräckligt med information som dig och ditt matintag.
    Räknar gram av det som står på förpackningarna så isåfall borde de göra om dom. Frågan är mer varför jag står still fortfarande om jag går i snitt 6k mer och därmer mer kalorier förbrukade
  • Anonym (f)
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-07 22:56:20 följande:
    Räknar gram av det som står på förpackningarna så isåfall borde de göra om dom. Frågan är mer varför jag står still fortfarande om jag går i snitt 6k mer och därmer mer kalorier förbrukade
    Gå till en läkare och en dietist.
  • Katch91

Jag säger BARA?.. Olga Rönnberg som driver Trainimal. appen är grym. Jag har haft premium 2 ggr och basic Efter det. 

Du måste ge dig själv tid. MINST 12 månader. D ett hr bara gått 4 veckor för dig och du ser skillnad på låren. WOW det är framsteg. 

Du måste ge kroppen bränsle. Väg dig varje dag, notera. gå vidare. 
    Vi kvinnor pendlar dessutom i vikt beroende på var i cykeln vi är. 

ögglossning? + 2-3 kg vätska. 
    mens? + 2-3kg vätska. 

ätit salt mat? + 1-2kg
    druc kit alkohol + 1-2kg
    (VÄTSKA) 

sen en sak till, mät, fota och väg. Vågen kan stå på 0 men bilderna säger något annat. Måtten kan stå på 0 men vågen säger annat.

sen? 900kalorier?! En bebis äter det.

du kommer freaka tillslut och kalorier du inte planerat kommer slinka in och i slutändan när man slår ut det är det mer än vad du tänkt dig.

upp med kalorierna till ca 1700-1900. Väg ALLT framförallt oljor, smör osv som du kanske steker i. tillåt dig själv 500extra kalorier per vecka. Alltså 500 gotte-kalorier. Sen gå vidare. 
    Samma sak varje vecka. ge dig själv en veckas break var 90e dag där du ser över eventuella justeringar. 

men Återigen Olga Rönnberg!!!! Och appen trainimal. 

• Anonym (Mx)

Man går ner i vikt om man ligger på kaloriunderskott. Det är fysikaliskt omöjligt att inte göra det.

• Katch91
    Anonym (Mx) skrev 2025-01-09 19:25:49 följande:

Man går ner i vikt om man ligger på kaloriunderskott. Det är fysikaliskt omöjligt att inte göra det.

Ja det stämmer. Men den mänskliga faktorn i det hela ställer till det oftast. 

Man tror man ligger på 900kcal/ dagen. 

fettförbränning tar tid vilket betyder att man över tid behöver ligga på underskott. 

vilket Betyder att underskottet MÅSTE vara hållbart. Annars kommer oplanerade kalorier att smita in. Kanske inte första veckan men sen lär det komma? många tror att de ligger på 900kcal/dag men skulle Man kolla så skulle man se att det fanns någon dag här och där där man freakat. Eller att man helt enkelt missat att regga exempelvis oljor,smör och annat kaloririkt. Misstaget med är ?höfta? är ju också ganska vedertaget. 

men tesked?!?! Kan se väldigt olika ut med göra STOR skillnad. 

så ja du har helt rätt. Men vi människor gör sällan matematiskt helt rätt när vi lever. 

Svar på tråden Går inte ner i vikt trots kaloriunderskott