• hejhejkola

    3 tidiga missfall, vad nu?

    Hej. Går just nu igenom mitt tredje tidiga missfall på kort tid (alla i v. 5). Det första i december, andra i februari och senaste denna månaden. Har tagit positiva (om än svaga) gravtester alla gånger så jag vet ju med säkerhet att det är missfall, blödningarna ter sig dessutom inte alls som min vanliga mens... Verkar ju inte ha några problem med att bli gravid men det är desto svårare att få vara fortsatt gravid... Har någon av er varit i liknande situation? Hur gick det för er? Jag vet inte om vi ska fortsätta försöka utan hjälp (har ju ändå inte försökt så länge) eller om jag ska kontakta kvinnokliniken. Vad tror ni?

  • Svar på tråden 3 tidiga missfall, vad nu?
  • Madame98
    hejhejkola skrev 2021-03-20 07:38:43 följande:

    Tack allihop för era svar. Jag opererade bort min sköldkörtel för snart 10 år sedan och äter Levaxin. Kan det ha med det att göra? Jag tog prover i januari som var bra. Misstänkte också att missfallen är så pass tidiga att de inte startar en utredning...


    Självklart startas utredning efter tidiga missfall, att gränsen är 7+0 stämmer absolut inte.. Mina startade 5+ och fick en utredning. Vet dock inte om vården räknar kemiska graviditeter (antar att det är det du haft?) som missfall men ring och fråga.
  • hejhejkola
    Madame98 skrev 2021-03-20 17:22:18 följande:

    Självklart startas utredning efter tidiga missfall, att gränsen är 7+0 stämmer absolut inte.. Mina startade 5+ och fick en utredning. Vet dock inte om vården räknar kemiska graviditeter (antar att det är det du haft?) som missfall men ring och fråga.


    Aldrig hört talas om kemisk graviditet men efter en snabb googling låter det ju onekligen som det. Mitt första mf fick jag på bim+4, de andra två på bim+1. Ska göra fler efterforskningar kring detta!
  • Jag är bara jag
    hejhejkola skrev 2021-03-20 17:59:59 följande:
    Aldrig hört talas om kemisk graviditet men efter en snabb googling låter det ju onekligen som det. Mitt första mf fick jag på bim+4, de andra två på bim+1. Ska göra fler efterforskningar kring detta!
    En kemisk graviditet räknas som att man hunnit få plus före BIM dvs v.4, men sen kommer mensen som den ska. Embryot har redan dött, men lite hcg hunnit bildas som hann ge utslag. De flesta vet dock inte om att de fått en kemisk graviditet för mensen kommer inom de dag den ska komma +- nån dag.

    Passerar man in i v.5 räknas det som missfall.
  • hejhejkola
    Jag är bara jag skrev 2021-03-20 18:48:08 följande:

    En kemisk graviditet räknas som att man hunnit få plus före BIM dvs v.4, men sen kommer mensen som den ska. Embryot har redan dött, men lite hcg hunnit bildas som hann ge utslag. De flesta vet dock inte om att de fått en kemisk graviditet för mensen kommer inom de dag den ska komma +- nån dag.

    Passerar man in i v.5 räknas det som missfall.


    Ååååh nu blir jag ännu mer förvirrad :( är det missfall eller kemisk graviditet jag gått (går) igenom?
  • hejhejkola
    Catnap skrev 2021-03-20 20:22:07 följande:

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/gynekologi-obstetrik/missfall-upprepade-utredning/

    Här och på olika regioners sida står det att utredningen startas om man får 3 på varandra följande missfall efter v 6+0.

    I länken hittar du info om vad som görs på en utredning. En del av proverna kanske man kan beställa själv, och en del av undersökningarna kanske går att göra privat om man vill.


    Så i v.5 befinner man sig i någon slags gråzon där missfallen inte kan utredas? Känns ju lite konstigt...
  • Catnap
    hejhejkola skrev 2021-03-20 20:40:13 följande:

    Så i v.5 befinner man sig i någon slags gråzon där missfallen inte kan utredas? Känns ju lite konstigt...


    Haka inte upp dig på begrepp, kemisk graviditet är ett namn på väldigt tidiga missfall bara. De är väldigt vanliga, och mörkertalet är stort eftersom alla inte testar sig så tidigt. Särskilt inte om de inte aktivt försöker skaffa barn. Min mens har varit typ en vecka sen många gånger, utan att jag testat, så kan ju potentiellt ha haft jättemånga tidiga missfall som jag inte känner till.

    Jag har läst att ca 25-30% av alla graviditeter slutar i missfall, de flesta väldigt tidigt. Så att få 3 så tidiga missfall är inte så ovanligt och inget som motiverar utredning. Om missfallen kommer senare så är väl sannolikheten för att få tre på raken mindre, så då är det motiverat med utredning.

    Man kan ju såklart ta alla provet ochutreda alla som fått ett tidigt missfall också, men det skulle bli dyrt, och typ inte motiverat eftersom man skulle hitta fel på rätt få av dem.

    Sen så, om ni har försökt i ett år (eller 6 månader och är över 35) så kan ni ju utredas för ofrivillig barnlöshet.
  • hejhejkola
    Catnap skrev 2021-03-20 21:01:32 följande:

    Haka inte upp dig på begrepp, kemisk graviditet är ett namn på väldigt tidiga missfall bara. De är väldigt vanliga, och mörkertalet är stort eftersom alla inte testar sig så tidigt. Särskilt inte om de inte aktivt försöker skaffa barn. Min mens har varit typ en vecka sen många gånger, utan att jag testat, så kan ju potentiellt ha haft jättemånga tidiga missfall som jag inte känner till.

    Jag har läst att ca 25-30% av alla graviditeter slutar i missfall, de flesta väldigt tidigt. Så att få 3 så tidiga missfall är inte så ovanligt och inget som motiverar utredning. Om missfallen kommer senare så är väl sannolikheten för att få tre på raken mindre, så då är det motiverat med utredning.


    Skulle väl inte säga att jag hakar upp mig på begreppen, utan snarare att jag känner ett behov av att förstå vad som händer i min kropp. Men ja, jag antar att det du skriver är sant och att det säkert är jättevanligt med tidiga missfall och att de inte kräver utredning. Känns bara tufft när det drabbar en själv :(
  • Hwden

    Jag beklagar verkligen sorgen, befinner mig i samma situation efter 3 missfall i rad på 7 månader även om de gått längre och är nu i slutskedet av utredningen. En utredning som tyvärr inte kommer ge mig några svar på ?varför?? alls då prover & undersökning; ?allt ser bra ut?.

    Enda jag vet är att efter 3 bekräftade missfall på rad så får du en utredning, vilket innefattar både blodprov och en speciell undersökning av livmodern. De kollade på värden, sköldkörteln över eller underproduktion, om en del i blodet, de kollade även kromosomerna. Om inte partnern har barn så ska även den vara delaktig till viss del i undersökningen. Jag skulle vända mig till en gynekolog om jag vore du och fråga, trots de svar jag har fått så för dig KAN det vara något som de enkelt kan behandla - vänd dig dit, hoppas du får svar! Önskar dig all lycka till!

  • Anonym (Emma)

    Tycker du ska kontakta kvinnokliniken för att få ta prover (missfallsutredning). Det behöver ju inte bero på något annat än otur MEN det kan också vara något som gör att du får missfall och därför är det bra att kontrollera.

  • CaSa86

    Hej

    I februari var på en biobalansalalys då visade de sig att ett ämne som heter Gonadotropin (är viktiga för produktionen av könskörtlarnas steroidhormoner (androgener, östrogen, progesteron) var förlåga och var delvis orsaken till den uteblivna ägglossningen, hade ingen ägglossning nov, dec, jan (tog ägglossningstester)
    När ägglossningen väl fungerade igen februari och mars tog de sig direkt men missfall dagarna efter BIM båda gångerna.
    Har läst på en del om detta, trots jag "bara" haft två missfall kommer jag kontakta en gynklinik för utredning på tisdag. Stress har större påverkan än man kanske tänker, vilket jag har haft senaste månaderna pga av andra orsaker som lett till sjukskrivning.

    Lider med dig, så sjukt jobbigt!
    Min bästa vän fick barn i Februari. Dagen efter mitt första missfall träffade jag henne och lilla bebisen, när jag höll tösen frågade hon om jag inte blir sugen på barn. Fick bita mig i tungan, le och säga att vi ha de bra som vi har der samtidigt som jag fortfarande sitter och blöder.

    Kort om mig så är jag 34 år snart 35, sambon 40år har inga barn
    och jag ha två pojkar på 11&12 år

  • hejhejkola
    Hwden skrev 2021-03-28 20:56:40 följande:

    Jag beklagar verkligen sorgen, befinner mig i samma situation efter 3 missfall i rad på 7 månader även om de gått längre och är nu i slutskedet av utredningen. En utredning som tyvärr inte kommer ge mig några svar på ?varför?? alls då prover & undersökning; ?allt ser bra ut?.

    Enda jag vet är att efter 3 bekräftade missfall på rad så får du en utredning, vilket innefattar både blodprov och en speciell undersökning av livmodern. De kollade på värden, sköldkörteln över eller underproduktion, om en del i blodet, de kollade även kromosomerna. Om inte partnern har barn så ska även den vara delaktig till viss del i undersökningen. Jag skulle vända mig till en gynekolog om jag vore du och fråga, trots de svar jag har fått så för dig KAN det vara något som de enkelt kan behandla - vänd dig dit, hoppas du får svar! Önskar dig all lycka till!


    Vad jobbigt för dig att inte få ut något av utredningen! Jag ska ta och ringa kvinnokliniken och höra vad de säger. Tack så mycket och håller tummarna för dig också!
    Anonym (Emma) skrev 2021-03-30 09:23:56 följande:

    Tycker du ska kontakta kvinnokliniken för att få ta prover (missfallsutredning). Det behöver ju inte bero på något annat än otur MEN det kan också vara något som gör att du får missfall och därför är det bra att kontrollera.


    Ska ta och ringa dem på måndag, blev fruktansvärt besviken när mensen kom denna månaden. Känns som att en eventuell utredning kan hjälpa en att i alla fall hantera besvikelsen...
  • hejhejkola
    CaSa86 skrev 2021-04-04 17:01:37 följande:

    Hej

    I februari var på en biobalansalalys då visade de sig att ett ämne som heter Gonadotropin (är viktiga för produktionen av könskörtlarnas steroidhormoner (androgener, östrogen, progesteron) var förlåga och var delvis orsaken till den uteblivna ägglossningen, hade ingen ägglossning nov, dec, jan (tog ägglossningstester)

    När ägglossningen väl fungerade igen februari och mars tog de sig direkt men missfall dagarna efter BIM båda gångerna.

    Har läst på en del om detta, trots jag "bara" haft två missfall kommer jag kontakta en gynklinik för utredning på tisdag. Stress har större påverkan än man kanske tänker, vilket jag har haft senaste månaderna pga av andra orsaker som lett till sjukskrivning.

    Lider med dig, så sjukt jobbigt!

    Min bästa vän fick barn i Februari. Dagen efter mitt första missfall träffade jag henne och lilla bebisen, när jag höll tösen frågade hon om jag inte blir sugen på barn. Fick bita mig i tungan, le och säga att vi ha de bra som vi har der samtidigt som jag fortfarande sitter och blöder.

    Kort om mig så är jag 34 år snart 35, sambon 40år har inga barn

    och jag ha två pojkar på 11&12 år


    Usch vad jobbigt för dig. Men vad skönt att din ägglossning är igång! Hoppas att det tar sig ordentligt nästa gång!

    Förstår känslan inför din kompis. En vän till mig ska snart ha sin bebis och är såklart överlycklig, en själv blir bara hela tiden påmind om att man inte är gravid... Så jobbigt.
Svar på tråden 3 tidiga missfall, vad nu?