• Sendhelp

Kan ha druckit baileys i v.11?

Igår var jag hemma hos en vän som bjöd mig på kaffe med vad jag trodde var mjölk. Det smakade lite speciellt, men då jag har tyckt att fler saker smakat konstigt senaste veckorna samt eftersom att jag är artig av mig så drack jag halva muggen. Efter det så slutade jag då jag fick veta att ja, kaffet hade baileys i sig. Min vän vet inte att jag är gravid då jag inte berättat ännu, men jag trodde ändå att hon skulle ha frågat innan?

Först så var jag inte så orolig, 1-2 dl kaffe varav kanske 1/4 var baileys kan ju inte göra så mycket? Men när jag googlar så kommer det bara upp info om hur minsta lilla kan påverka barnet och hur det är som farligast första trimestern. Så nu kan jag inte sluta nojja. Jag skulle ha följt min första känsla och inte druckit alls ????

Någon som kan ge lite lugnande ord?

• Svar på tråden Kan ha druckit baileys i v.11?
  • Limeblad

Att man ska avstå alkohol är för att det är svårt att veta exakt när hjärnan utvecklas. Men det finns de som dricker regelbundet under graviditeten utan att skada uppstår. Du har i värsta fall fått i dig ett par cl och Baileys är inte särskilt alkoholstarkt. Det är som att du druckit ett par klunkar vin. Försök att inte oroa dig.

• Kokos90

Jag vågar nästan lova dig att det inte är någon fara alls! Den lilla mängden alkohol, Baileys är inte så starkt heller. Du får inte ens upp någon promillehalt i blodet av den lilla mängd. Vid ett enda tillfälle dessutom! Tänk så många som inte ens vet att de är gravida och dricker betydligt mer.

Tror att barnet påverkas med av din stress än av den lilla lilla mängden alkohol, så försök inte tänk på det alls, det kommer inte att påverka barnet. Men förstår att det inte kändes bra såklart <3

• Lilant

Du borde avbryta vänskapen med någon som serverar dig alkohol utan att fråga först..

• Sendhelp

Tack för de lugnande svaren. Jag ska försöka sluta nojja, kan ju ändå inte göra det ogjort. Och i övrigt har jag inte druckit en droppe sedan jag plussade. Så förhoppningsvis gjorde det ingenting!

Att säga upp vänskapen är kanske lite väl, hon hade ju ingen aning att jag var gravid, men jag är väl inte helt glad över att hon inte frågade mig först :(

• Lilant
    Sendhelp skrev 2021-03-20 09:29:51 följande:

Tack för de lugnande svaren. Jag ska försöka sluta nojja, kan ju ändå inte göra det ogjort. Och i övrigt har jag inte druckit en droppe sedan jag plussade. Så förhoppningsvis gjorde det ingenting!

Att säga upp vänskapen är kanske lite väl, hon hade ju ingen aning att jag var gravid, men jag är väl inte helt glad över att hon inte frågade mig först :(

Gravid eller ej man bjuder inte någon på alkohol utan att fråga, är det verkligen en sån människa du vill ditt barn ska växa upp runt?
  • FrökenSvea

Du kan säkerligen vara lugn. Det ska mycket till för att enstaka snedsteg ska göra bestående skada på ett foster oavsett om det är att råka ta en Ipren istället för Panodil, dricka en klunk alkohol av misstag eller äta en bit opastöriserad ost. Klart att det inte ska göras medvetet men med största sannolikhet mår fostret i din mage jättebra.

Inte okej att inte fråga innan man serverar någon alkohol för övrigt, jag skulle på ett vänligt sätt påtala det för vännen när det är dags att berätta om graviditeten. Det finns mediciner som reagerar kasst med alkohol, och flera andra orsaker till att vilja kunna tacka nej.

Svar på tråden Kan ha druckit baileys i v.11?