Junojune skrev 2021-03-23 20:03:46 följande:
Jag börjar undra om jag kanske är lite väl påverkad av bilden att bli förälder innebär att köra runt på en barnvagn. Det är väl den bilden man blir matad av reklam men också det man ofta ser. Men det låter ju faktiskt smidigt att ha barnet nära om den ändå trivs bäst med det. Jag har nog alltid tänkt på barnvagn som något man behöver ha och aldrig funderat på att inte köpa barnvagn.
Hur har ni tänkt med sele då? Jag skulle vilja ha en sån sjal/sele som man knyter den första tiden. Hur gjorde ni?
Sen funderar jag på om det är så att ni bor i en stad, en mindre ort eller på landet? Ifall det kanske avgjort era behov och val.
Bilden av hur föräldrar/föräldraskap/första tiden skulle vara påverkade mig jättemycket också och jag köpte SÅ MYCKET med första barnet som aldrig användes. Tusentals kronor till grejer som aldrig användes. Inklusive den där vagnen med jättefint bäddset, åkpåse, svindyr skötväska, organizer, regnskydd, mugghållare... Det var ju obligatoriskt, tänkte jag, och såg mig själv gå långa promenader med min kaffe och sovande bebis. Så blir det kanske för en del, men inte i vårt fall, och jag saknade det aldrig. När vi väl började använda vagn så var det mest jobbigt. Snö, slask, rulltrappor, folkmassor, kullersten, kollektivtrafik, uppförsbackar...
Jag bor i storstad men är som sagt mycket ute i skogen och på landet. Föredrar alla dagar i veckan att sjala/sela upp barnet, slänga ner några blöjor och ett paket våtservetter i en väska eller tygkasse och traska iväg. Julrusch på stan? Inga problem. Omöjlig uppförsbacke i skogen? Inga problem. Ingen plats för en vagn till på bussen? Inga problem. Snö? Inga problem. Du förstår grejen...
Och städa, laga mat, allt sånt blir enklare eftersom bebisen ofta är helnöjd med att sitta där på ryggen och kika eller sova längre stunder. Inte alla bebisar, förstås, men väldigt många.
Jag blev väldigt nördig vad gällde sjalar och gick kurser för olika knytmetoder, hade några olika sjalar att välja på osv och kan absolut rekommendera att prova MEN om det visar sig att du tycker det blir för bökigt så känn ingen press att hålla på med bärsjalar. Det kräver mer intresse än en bärsele så är det verkligen inget fel på att köra bärsele istället om intresset inte finns utan sjal känns krångligt. Se bara till att köpa en verkligt ergonomisk sele! De avlastar något enormt, precis som en vandringsryggsäck, så att det aldrig känns tungt för kroppen att bära ens flera timmar. Ergobaby går att hitta för småpengar begagnat. Manduca gillade vi. Sedan finns Tula och hundratals andra märken som alla kan hittas i flera olika färger, med olika mönster och sådär. Kan vara bra att testa några olika för selar sitter lite olika och passar olika bärare. En del är mer ?allround? medan andra passar kortare bärare, längre bärare, bärare med olika breda axlar osv. Babybjörn är inget vidare, de gamla modellerna är extremt oergonomiska för både barn och bärare så bebisen känns väldigt tung väldigt snabbt, och de nya modellerna som ska vara ergonomiska är egentligen inte heller riktigt bra.
Vad gäller sjal så är trikåsjal det lättaste att börja med, det är ganska förlåtande för någon som aldrig har knutit förut. Vävda sjalar är toppen när du fått in tekniken och bebisen är större, en vävd sjal kan du använda långt upp i åldrarna.
Jag tänker verkligen inte säga att du inte ska prova vagn. Du kanske älskar det! Din bebis kanske också älskar det! Det kanske visar sig vara perfekt för er livssituation. Men du är själv inne på rätt spår när du konstaterar att du tillhör en av de mest köpkraftiga och lättpåverkade målgrupper som finns (förstagångsföräldrar) och att du har en bild av vad ?alla behöver? som kanske påverkar dig. Så är det nämligen för alla och jag tycker du är jätteklok som utmanar den bilden. I slutändan handlar föräldraskapet nämligen inte om prylarna, om vad bebisen har på sig eller ligger i för säng eller åker i för vagn. Det finns extremt få saker som en förälder MÅSTE ha - och jag lovar, att det står en vagn i hallen för över 10 000 kr när ni kommer hem med bebisen från BB kommer verkligen inte göra er till bättre föräldrar till ert barn. Kanske är det bättre att vänta med femsiffriga inköp tills ni faktiskt vet vad ni gillar, och märker att ni behöver det?