• tililili

    Konstiga provsvar - lågt blodsocker och 3+ ketoner, normalkost.

    Hej,

    Jag är gravid I vecka 23 och så trött och sliten att jag inte orkar jobba heltid, ska gå ner från 75 till 50 % nu.

    Eftersom jag även är väldigt törstig frågade jag läkaren om graviddiabetes när jag var inne för sjukskrivningensskull. Även om man oftast inte får det förrän senare i graviditeten så skickade hon mig på provtagning.

    Nu till svaren, allt bra utom vP-glukos 3.5 (ref.intervall 4-7.8) och U-acetoacetat (även kallat ketoner) 3+ (ref. 0).

    Detta var alltså på eftermiddagen, vid kvart i 4 och hade ätit bra under dagen, visserligen några timmar sen lunch men inte nattfasta. Vad jag kunnat läsa mig till ska man som frisk inte kunna få för lågt blodsocker utan det handlar om diabetiker som tagit för mycket insulin. Möjligen att hård fysiskt ansträngning (vilket jag absolut inte ägnat mig åt) kan ge låga blodsockernivåer...

    Ketoner I urinen får du om du har för låga insulinnivåer, alltså normalt i samband med högt blodsocker, alternativt av extrem svält eller extrem lågkolhydratkost. Det kan också indikera ketoner I urinen om man är uttorkad (kräks man mycket i början på graviditeten så kan man få både uttorkning och svältsymptom om man inte tillgodogör sig näringen).

    Nu har jag lågt blodsocker och förhöjda ketonvärden, jag äter som jag ska, går sakta men stabilt upp i vikt, dricker 2-3 litee vatten om dagen och har stillasittande arbete (tror ej på uttorkning jag har snarare varit rädd att jag dricker för mycket ibland då jag är så törstig, därav frågan om diabetes). Äter allsidigt, undviker inga livsmedel.

    Läkaren påtalade inte ens de avvikande värdena och när jag frågade sa hon att de indikerade uttorkning, när jag inte trodde på det så ska jag få ta om proverna så vi får se om det var något tillfälligt, men vill ändå höra om någon har erfarenhet av detta?

    Min erfarenhet av vården är att jag behöver ha ett hum om vad som är fel när jag kommer dit så kan de hjälpa mig att bekräfta det, men att de sällan hittar felet själva... äter tex levaxin sedan några år tillbaka, den är dock välkontrollerad nu under graviditeten.

    Jag har även låga järnvärden trots lång tid med dubbeldos järntabletter( låg lågt redan när jag blev gravid pga tidigare missfall med relativt stor blodförlust). Kan hända att jag får tillskott intravenöst framöver.

  • Svar på tråden Konstiga provsvar - lågt blodsocker och 3+ ketoner, normalkost.
  • Mascaraklumpar

    Gravida som grupp tenderar att ha ett högre blodsocker efter måltid jämfört med icke-gravida. Fasteblodsockret är däremot lägre hos gravida jämfört med icke-gravida och det är inte alls ovanligt att det ligger under referensvärdet. Graviditetsdiabetes kan inte uteslutas med hjälp av fasteblodsocker, och det bästa vore nog om du fick göra en glukosbelastning.

  • tililili

    Nu har jag fått ta om proverna och ett gäng till. Denna gång fastande.

    Jag hade högra fasteblodsocker (4.9) än jag hade när de tog det på eftermiddagen och inga ketoner. Så tänkte först att då var det nog bara tillfällig obalans sist... men långtidsbloddockret som togs låg på 24 (ref. 27-42 och 1177 bedömmer 25-30 som lågt) så får väl invänta vad läkaren säger denna gång.

    Jag hade även något låga värden på natrium och något mer som är vanligt när man som gravid lägger på sig vätska, spontant tycker jag det talar emot uttorkning, men det kanske inte är ett sådant samband rakt av.

Svar på tråden Konstiga provsvar - lågt blodsocker och 3+ ketoner, normalkost.