• Kaga

Hur gammal säger ni att ert barn är?

När någon frågar hur gammalt ditt barn är använder du halvår när du anger ålder. 1,5 år. 2,5 år osv. ?

När säger man 2 år och När börjar man säga 2,5 år? Hur länge säger du 2,5.

Tex barnet är 1 år och 4 månader. Säger du 1 år eller 1,5 år?

Barnet fyller 3 år om 2 månader. Säger du att barnet är 2 år? 2,5 eller 3?

• Svar på tråden Hur gammal säger ni att ert barn är?
  • Anonym (Nian)

Jag angav ålder i månader fram till 18 månader, sedan 1,5.

2 från 2-årsdagen och 2,5 från att de var 2 år och 6 månader. Vid 2 år och 10 månader började jag säga: 2,5 snart 3, eller de fyller 3 i april.

• Anonym (Aaa)

Jag säger nog 2 år från en månad innan födelsedagen och till 3-4 mån efter, då börjar hon utvecklingsmässigt vara närmre 2,5 år. Sen börjar jag säga att hon är knappt 2,5 tills någon månad innan hon faktiskt är det. Sen börjar jag väl säga drygt 2,5 någon månad eller två efter 2,5. När det närmar sig helålder säger jag bara "hon blir 3 i nov".

Allt detta ifall någon undrar hur gammal hon är. Annars benämner jag henne bara som "min 2åring". Hon är ju 2 tills hon fyller tre. Kanske att jag säger "min nästan 3åring" några månader innan.

• Anonym (Mamma)

Beror helt på sammanhang. Om det inte är viktig info så säger jag att de är 1 och 2, om det är andra föräldrar i t ex lekparken som frågar kan jag säga 1,5 och 2,5. Det gör jag nog tills de är ca 1/2år och 8-9 månader, sen blir det väl "snart 2/3 år" eller liknande.

Tycker liksom inte att det är så noga, man får väl känna av situationen och se vilken info som är nödvändig tänker jag.

• Anonym (månader)

Månader, alltid månader.

Min son är 189,5 månader och min dotter är 147,7 månader. 

• Mrs Moneybags

För små barn är ju halvår mer relevant. När de blir äldre spelar det inte lika stor roll, utvecklingsmässigt. 

• Jag är bara jag

Fram till 1,5 månader, sen har jag avrundat till det närmaste.  Men det är mer och mer nu med den äldste att jag bara säger hans heltal.

• Wench85
    Kaga skrev 2021-03-22 23:38:46 följande:

När någon frågar hur gammalt ditt barn är använder du halvår när du anger ålder. 1,5 år. 2,5 år osv. ?

När säger man 2 år och När börjar man säga 2,5 år? Hur länge säger du 2,5.

Tex barnet är 1 år och 4 månader. Säger du 1 år eller 1,5 år?

Barnet fyller 3 år om 2 månader. Säger du att barnet är 2 år? 2,5 eller 3?

Det beror lite på sammanhanget, om det är exempelvis en ytlig bekant på nån jobbgrej är antagligen detaljerna inte särskilt intressanta utan mer om det är småbarn/skolbarn/tonåringar/utflyttade. Då skulle jag inte lägga till några halvår utan avrunda till något heltal och strunt samma om jag avrundade uppåt eller nedåt. medan det i en diskussion med förskolan om att skola in kan det vara väldigt stor skillnad på exakt antal månader. 

Om jag skulle tänka mig i kommunikation med någon slags medelnära kontakt gjorde jag nog ungefär:

Angav månader till 18 månader
    18-22 månader: 1,5 år
    22-28 månader: 2 år
    28-34 månader: 2,5 år

Sen sa jag nog bara helår, och började med kommande helårsålder ett par månader innan.
  • FrökenSvea

Första två åren sa jag månader om det fanns ett genuint intresse. Det är ju stor skillnad utvecklingsmässigt på ett barn som är 12 månader och 16 månader. Spelade detaljerna mindre roll sa jag ?nyfödd?, ?drygt ett halvår?, ?snart ett? eller liknande.

Därefter tror jag att jag oftast sagt åldern i helår fram tills 3-4 månader innan födelsedagen. Då säger jag i regel något i stil med ?x år i september?:

- Hur gammalt är ditt barn?

- Sju år i september.

?Och ett halvt? är det bara barnet själv som använder.

• fjanten

Säger i fallet år och 4 månader - 1,5 år. Säger i fallet 2 år och 1å månader - snart 2 år, eller 2 år i maj (exempelvis). Säger bara månader år 1.

Svar på tråden Hur gammal säger ni att ert barn är?