• Tjejmedpanik

    Någon mer som är under 19 år och är gravid??

    Hej! Jag är född 2003 och väntar en liten bebis i oktober, någon mer ung mamma här som vill prata ut lite osånt?? Skulle va roligt :)

  • Svar på tråden Någon mer som är under 19 år och är gravid??
  • Anonym (22)

    Är lite äldre är 22 nu å väntar bäbis i oktober va 21 när dottern kom i juni förra året :) men va gravid första gången som 19 åring men barnet överlevde tyvärr inte. Har massor med första gångs mamma tips haha det har väll alla men mina är värdefulla här är det bästa... börja ta dulcosoft redan 1-2 månader innan du ska föda å förstsätt 2 månader efter :)

  • Anonym (22)
    Anonym (22) skrev 2021-03-23 06:11:40 följande:

    Är lite äldre är 22 nu å väntar bäbis i oktober va 21 när dottern kom i juni förra året :) men va gravid första gången som 19 åring men barnet överlevde tyvärr inte. Har massor med första gångs mamma tips haha det har väll alla men mina är värdefulla här är det bästa... börja ta dulcosoft redan 1-2 månader innan du ska föda å förstsätt 2 månader efter :)


    Ska faktiskt på ultraljud idag är i vecka 12+2 tror på kille denna gången :) vilken vecka är du i? :)
  • Barnsligamor

    Hej är inte 19 år längre men var 15 med första barnet som idag är snart 9 år. Sen var jag 20 med barn nummer 2 och idag gravid med barn nummer 3 som kommer i sep :) skriver gärna med dig om du har några funderingar. Om du inte hittar någon i din ålder. Jag är ju 24 nu ;)

  • Mom2be262
    Anonym (22) skrev 2021-03-23 06:11:40 följande:

    Är lite äldre är 22 nu å väntar bäbis i oktober va 21 när dottern kom i juni förra året :) men va gravid första gången som 19 åring men barnet överlevde tyvärr inte. Har massor med första gångs mamma tips haha det har väll alla men mina är värdefulla här är det bästa... börja ta dulcosoft redan 1-2 månader innan du ska föda å förstsätt 2 månader efter :)


    Varföf ska man ta dulcosoft?
  • Anonym (Fyran)

    Jag är snart 20 och väntar fjärde barnet. Det verkar bli lättare med åren, för den här graviditeten är den enklaste hittills ;)

  • Anonym (Elsa)

    Är 16 år( född 05). Gravid med bf 8 juni med en liten pojke! Tyvärr ville inte pappan vara med så får göra den här resan ensam.

  • Anonym (22 år)

    Inte 19 men 22 år, fick dock mitt första barn som 17 åring. Nu är jag gravid med andra barnet med bf i oktober. :)

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elsa) skrev 2021-03-23 20:26:15 följande:

    Är 16 år( född 05). Gravid med bf 8 juni med en liten pojke! Tyvärr ville inte pappan vara med så får göra den här resan ensam.


    Åhh vad tråkigt att höra! Men detta kmr du fixa galant! Vill du skriva lite med mig privat? På typ snap eller så? Jag har också lite problem :/
  • Tjejmedpanik

    Hej alla mammor!

    Jag själv mår faktiskt helt okej, extremt illamående om jag inte äter men annars har jag haft det bra! Är det något jag ska tänka på inför förlossningen? Något ja ska köpa innan bebis kommer? Bomba med massa tips!!! :)

  • Tjejmedpanik

    Hej alla mammor!

    Jag själv mår faktiskt helt okej, extremt illamående om jag inte äter men annars har jag haft det bra! Är det något jag ska tänka på inför förlossningen? Något ja ska köpa innan bebis kommer? Bomba med massa tips!!! :)

  • Anonym (Äldre)
    Tjejmedpanik skrev 2021-03-23 21:08:14 följande:

    Hej alla mammor!

    Jag själv mår faktiskt helt okej, extremt illamående om jag inte äter men annars har jag haft det bra! Är det något jag ska tänka på inför förlossningen? Något ja ska köpa innan bebis kommer? Bomba med massa tips!!! :)


    Mitt bästa tips är att inte överpacka förlossningsväskan, inget används ändå! En uppsättning kläder och en till dig ATt åka hem i räcker typ. Och massa godis!!!!! Och en filt till bebisen. Alla skötsaker osv finns på BB :)
  • Anonym (22)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-03-23 22:14:36 följande:

    Mitt bästa tips är att inte överpacka förlossningsväskan, inget används ändå! En uppsättning kläder och en till dig ATt åka hem i räcker typ. Och massa godis!!!!! Och en filt till bebisen. Alla skötsaker osv finns på BB :)


    Falskt Med att bara ha två uppsättningar kläder här i västra Götaland måste man stanna 3 dygn efter man fött pga av coronan och tester som ska göras, plus att nu för tiden så måste barnet ha kläder när den sover i baljan blev jävla jobbigt för oss även fast jag packat 5 uppsättningar då bäbisen blir väääldigt mycket mindre än vi tänkte så svärmor fick lämna kläder utanför sjukhuset ( dottern spydde sig igenom dom 5 uppsättningarna första dygnet) det kan ju också vara bra att veta att lägga sitt barn på sidan i baljan då dom första dygnet eller timmarna spyr upp ton med foster vatten
  • Anonym (22)
    Mom2be262 skrev 2021-03-23 19:07:24 följande:

    Varföf ska man ta dulcosoft?


    Man blir hård i magen av att födda.. känns som att hela underlivet lossnar när man ska bajsa första gången om man inte har tagit dulcosoft... man får också sitta och trycka en binda/papper mot underlivet dom första gångerna inte för att något kommer lossna men det känns som att det kommer det. Att föda är inte precis glamoröst haha
  • Anonym (22)

    Juste bra att veta inför förlossningen är att efter man fött och tror att allt är över så väntar eftervärkar... dom gör ont så be om alvedon/ ipren redan innan dom börjar och en värmekudde är en riktigt hjälte här. Även en värmekudde hemma är ett måste hade ingen förra gången men önskar jag hade haft en :)

  • Anonym (Äldre)
    Anonym (22) skrev 2021-03-24 05:36:07 följande:

    Falskt Med att bara ha två uppsättningar kläder här i västra Götaland måste man stanna 3 dygn efter man fött pga av coronan och tester som ska göras, plus att nu för tiden så måste barnet ha kläder när den sover i baljan blev jävla jobbigt för oss även fast jag packat 5 uppsättningar då bäbisen blir väääldigt mycket mindre än vi tänkte så svärmor fick lämna kläder utanför sjukhuset ( dottern spydde sig igenom dom 5 uppsättningarna första dygnet) det kan ju också vara bra att veta att lägga sitt barn på sidan i baljan då dom första dygnet eller timmarna spyr upp ton med foster vatten


    Vaaa födde också barn under Corona men inte alls så i Jönköpings län. Här uppmuntrade de samsovning och att skippa baljan och vara så mkt hud mot hud som möjligt, vilket främjar anknytning och amning!! Åkte hem efter mindre än ett dygn så falskt behöver det inte vara, men kan ju vara olika beroende på var man bor.
  • Anonym (Äldre)
    Anonym (22) skrev 2021-03-24 05:43:20 följande:

    Juste bra att veta inför förlossningen är att efter man fött och tror att allt är över så väntar eftervärkar... dom gör ont så be om alvedon/ ipren redan innan dom börjar och en värmekudde är en riktigt hjälte här. Även en värmekudde hemma är ett måste hade ingen förra gången men önskar jag hade haft en :)


    Alla får inte eftervärkar så även det kan vara olika! Tjejen jag delade rum med hade mycket men jag hade inga alls så det varierar! Får hålla tummarna för att ts inte får det, är tydligen vanligare för omföderskor än förstföderskor!
  • Anonym (22)
    Anonym (Äldre) skrev 2021-03-24 09:21:38 följande:

    Vaaa födde också barn under Corona men inte alls så i Jönköpings län. Här uppmuntrade de samsovning och att skippa baljan och vara så mkt hud mot hud som möjligt, vilket främjar anknytning och amning!! Åkte hem efter mindre än ett dygn så falskt behöver det inte vara, men kan ju vara olika beroende på var man bor.


    Vi har jäätttee smala sjukhus sängar där det inte gick att ha barnet bredvid sig, mannen hade dottern på bröstet på natten och då kom det in en sjuksköterska som nästan skrek på oss att lägga ner henne i baljan igen då hon tydligen hade haft en bäbis som ramlat ur sängen nyligen. Är ju olika för olika sjukhus:) föder man i en större stad så får man nog åka hem rätt så direkt då man inte har platser här föddes det två barn 20 juni 2020 min dotter och sen en pojke. Här delar man ju inte heller rum då det är väldigt få som föder:) dagen efter föddes det ju bara 1 tjej och två pojkar:)
  • Anonym (22 år)
    Anonym (22) skrev 2021-03-24 09:57:04 följande:

    Vi har jäätttee smala sjukhus sängar där det inte gick att ha barnet bredvid sig, mannen hade dottern på bröstet på natten och då kom det in en sjuksköterska som nästan skrek på oss att lägga ner henne i baljan igen då hon tydligen hade haft en bäbis som ramlat ur sängen nyligen. Är ju olika för olika sjukhus:) föder man i en större stad så får man nog åka hem rätt så direkt då man inte har platser här föddes det två barn 20 juni 2020 min dotter och sen en pojke. Här delar man ju inte heller rum då det är väldigt få som föder:) dagen efter föddes det ju bara 1 tjej och två pojkar:)


    Bor också i Västra Götaland i en mindre kommun och de var också väldigt måna om att barnet skulle vara naket och ha hud mot hud, fick även stanna i 4 dagar men som sagt sov bebisen på mig hela tiden vilket de även föredrog (detta var dock innan corona men spelar ju ingen roll när det gäller anknytningen). Så det är nog väldigt olika.
  • Anonym (22)
    Anonym (22 år) skrev 2021-03-24 10:34:34 följande:

    Bor också i Västra Götaland i en mindre kommun och de var också väldigt måna om att barnet skulle vara naket och ha hud mot hud, fick även stanna i 4 dagar men som sagt sov bebisen på mig hela tiden vilket de även föredrog (detta var dock innan corona men spelar ju ingen roll när det gäller anknytningen). Så det är nog väldigt olika.


    Vi ville ha henne naken men fick inte :( men när vi kom hem efter 3 dagar så va de ju 30 grader så hon va i bara blöja nästan jämt, nu är hon 9 månader och världens varmaste barn så nu har hon sällan kläder heller :) dock så har jag fått ett barn som inte gillar närhet vilket ibland är extremt jobbigt så när nästa barn kommer så ska jag fan hålla i honom hela tiden haha för första månaden så kunde man ju iallefall hålla henne när hon sov. blev helt chockad i förra veckan när jag fick ligga och hålla om henne i 30 minuter på morgonen, det va så mysigt
  • Anonym (Äldre)
    Anonym (22) skrev 2021-03-24 09:57:04 följande:

    Vi har jäätttee smala sjukhus sängar där det inte gick att ha barnet bredvid sig, mannen hade dottern på bröstet på natten och då kom det in en sjuksköterska som nästan skrek på oss att lägga ner henne i baljan igen då hon tydligen hade haft en bäbis som ramlat ur sängen nyligen. Är ju olika för olika sjukhus:) föder man i en större stad så får man nog åka hem rätt så direkt då man inte har platser här föddes det två barn 20 juni 2020 min dotter och sen en pojke. Här delar man ju inte heller rum då det är väldigt få som föder:) dagen efter föddes det ju bara 1 tjej och två pojkar:)


    Vad trist attt bli skriken på :( födde i Jönköping och fick helt själv välja hur länge jag ville vara kvar, trots att många barn föddes det datumet i maj 2020. Men verkar verkligen vara olika beroende på var man föder.
Svar på tråden Någon mer som är under 19 år och är gravid??