• Sabitch

    Okopplad hund/hundar

    Är hundägare själv, dock har tidigare händelser med aggressiva hundar gjort att jag ibland blir väldigt rädd för andra hundar. Bor ganska centralt och i mitt område finns det en person som promenerar sin hund okopplad, hunden är av större modell. Tidigare fanns det en stor hund till som också den gick okopplad, men nu har personen den ena kvar. Flera gånger har jag sett vuxna och barn som går omvägar eller är rädda vid möte av denna hund (hunden i sig är inte aggressiv öht ska tilläggas utan verkar väldigt trevlig), hunden har också hamnat i gruff med andra hundar. Ägaren, går ofta 10-20 meter framför/bakom. Jag själv undviker såklart att gå i närheten av dem.

    Vi (jag och maken) har vid flera tillfällen påpekat att ägaren ska koppla sin hund men personen kör nonchalera-stilen och bara går tyst förbi. Bemödar sig aldrig att säga något tillbaka. Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot omgivande människor. Igår kväll kom personens hund in på vår innergård, hon själv 10-15 meter bakom hunden och runt ett hörn, varpå min hund tyckte det var kul och ville kolla in denna hund. Jag blev skärrad när denna stora hund stod och glodde på oss. Tappade balansen, snurrade runt och landande på backen när jag stoppade vår hund från att gå fram vilket resulterade i trasiga tights, uppskrapat knä och en matkasse som flög i backen (hejdå mjölkförpackningar). Vid konfrontation med ägaren så sa denne.... ingenting, bara gick tyst förbi.

    Min fråga egentligen - är det någon som helst idé att ringa kommunen/länsstyrelsen etc för att på något vis försöka få människan att förstå att det inte är okej med okopplad stor hund? Kan de göra något?

  • Svar på tråden Okopplad hund/hundar
  • Anonym123456789234
    Sabitch skrev 2021-03-23 09:44:38 följande:

    Är hundägare själv, dock har tidigare händelser med aggressiva hundar gjort att jag ibland blir väldigt rädd för andra hundar. Bor ganska centralt och i mitt område finns det en person som promenerar sin hund okopplad, hunden är av större modell. Tidigare fanns det en stor hund till som också den gick okopplad, men nu har personen den ena kvar. Flera gånger har jag sett vuxna och barn som går omvägar eller är rädda vid möte av denna hund (hunden i sig är inte aggressiv öht ska tilläggas utan verkar väldigt trevlig), hunden har också hamnat i gruff med andra hundar. Ägaren, går ofta 10-20 meter framför/bakom. Jag själv undviker såklart att gå i närheten av dem.

    Vi (jag och maken) har vid flera tillfällen påpekat att ägaren ska koppla sin hund men personen kör nonchalera-stilen och bara går tyst förbi. Bemödar sig aldrig att säga något tillbaka. Tycker det är fruktansvärt respektlöst mot omgivande människor. Igår kväll kom personens hund in på vår innergård, hon själv 10-15 meter bakom hunden och runt ett hörn, varpå min hund tyckte det var kul och ville kolla in denna hund. Jag blev skärrad när denna stora hund stod och glodde på oss. Tappade balansen, snurrade runt och landande på backen när jag stoppade vår hund från att gå fram vilket resulterade i trasiga tights, uppskrapat knä och en matkasse som flög i backen (hejdå mjölkförpackningar). Vid konfrontation med ägaren så sa denne.... ingenting, bara gick tyst förbi.

    Min fråga egentligen - är det någon som helst idé att ringa kommunen/länsstyrelsen etc för att på något vis försöka få människan att förstå att det inte är okej med okopplad stor hund? Kan de göra något?


     Jag personligen har inget problem med lösa hundar, såvida de är snälla och ägaren har koll på dem, enligt svensk lag ska man ha sådan koll på sin hund så att det ska vara som ett " osynligt" koppel när man har en lös hund. Min schäfer går alltid lös när det är tillåtet , förutom de gånger det kommer folk, främst på grund av ren respekt för hundrädda personer. Dock där hon tränad polishund så det finns extremt mycket pli i henne. Problemet är att kommunen inte kan göra så mycket åt saken om hunden inte har gjort något fel ( jag menar bara för att en hund är stor så är den inte farlig), ni kan ju prova men jag tror fallet läggs ner rätt fort om jag ska vara helt ärlig. 
  • Reptile
    Katten Mango blev en kväll i maj ihjälbiten av den lösspringande hundenSäffle-Tidningen har tidigare skrivit om händelsen då en lös hund av kamphundstyp en kväll i maj tog sig in hos en familj i Säffle och bet ihjäl en av deras tre katter i sovrummet.

  • Nandez
    Reptile skrev 2021-09-22 21:16:51 följande:
    Katten Mango blev en kväll i maj ihjälbiten av den lösspringande hunden. Säffle-Tidningen har tidigare skrivit om händelsen då en lös hund av kamphundstyp en kväll i maj tog sig in hos en familj i Säffle och bet ihjäl en av deras tre katter i sovrummet.
    Vad sorgligt
  • Reptile
    Nandez skrev 2021-09-22 21:18:55 följande:
    Vad sorgligt
    Hunden fick fortsätta springa lös efter det.
    Men nu är den avlivad.

    Jag tycker inte att vem som helst ska få skaffa hund. Och antalet hundar borde begränsas i tätort.
  • Nandez
    Reptile skrev 2021-09-22 21:24:30 följande:
    Hunden fick fortsätta springa lös efter det.
    Men nu är den avlivad.

    Jag tycker inte att vem som helst ska få skaffa hund. Och antalet hundar borde begränsas i tätort.
    Du har så rätt
  • Jonnynilsson
    Reptile skrev 2021-09-22 21:24:30 följande:
    Hunden fick fortsätta springa lös efter det.
    Men nu är den avlivad.

    Jag tycker inte att vem som helst ska få skaffa hund. Och antalet hundar borde begränsas i tätort.
    Och lösdrivande katter som skiter och pissar i våra trädgårdar. Vem som helst borde inte få skaffa katt!
  • LFF
    Reptile skrev 2021-09-22 21:24:30 följande:
    Hunden fick fortsätta springa lös efter det.
    Men nu är den avlivad.

    Jag tycker inte att vem som helst ska få skaffa hund. Och antalet hundar borde begränsas i tätort.
    Och katter ska inte få släppas ut vind för våg utan uppsikt, speciellt inte i tätbebyggt område. De ska vara innekatter som eventuellt får gå ut i koppel. Har du villa kan du får göra en inhägnad kattgård som katten kan få vara ute i. 
  • Jonnynilsson
    LFF skrev 2021-09-23 10:38:45 följande:
    Och katter ska inte få släppas ut vind för våg utan uppsikt, speciellt inte i tätbebyggt område. De ska vara innekatter som eventuellt får gå ut i koppel. Har du villa kan du får göra en inhägnad kattgård som katten kan få vara ute i. 
    Lite som hundar. Förutom att innehundar är rätt ovanliga :)
  • LFF
    Jonnynilsson skrev 2021-09-23 11:06:04 följande:
    Lite som hundar. Förutom att innehundar är rätt ovanliga :)
    Japp, jag anser att reglerna ska vara lika vid utevistelse för både katter och hundar. Kattägare ska vara lika ansvariga för sina djurs förehavanden som hundägare. Katten är ett domesticerat djur precis som hunden och därmed ska det inte göras skillnad. 
  • nomina

    Jag brukar ha min hund lös emellanåt, beror lite på var. Hon är liten och kan inte göra någon skada direkt, evt skrämma ett barn om hon vill hälsa. Däremot så är hon lydig och lyssnar på mig, ett barn som mot all för modan är rädd för hunden slipper såklart hälsa på henne. Sen är faran andra större hundar om det finns en aggressiv som sliter sig och hon inte är såpass nära att jag kan plocka upp henne.

    Generellt har jag inget emot lösa hundar, men de ska ju inte sticka iväg om ägaren ropar nej.

    Sen bör alla hundar (även de i koppel) uppföra sig och fatta ett nej.

Svar på tråden Okopplad hund/hundar