• Deliciosa

    Placenta previa

    Hej!

    Någon som haft placenta previa runt vecka 19?

    Jag var med om en liten blödning till följd av att en del av moderkakan lossnade och nu är jag fundersam på om det finns några restriktioner? BM säger att inget av detta är någon fara.

  • Svar på tråden Placenta previa
  • Jag är bara jag

    Japp. Inga restriktioner, men flera extra UL för att kolla läget. Blödde lite v.22. Som för 4 av 5 flyttade moderkakan på sig.

  • Lilant
    Jag är bara jag skrev 2021-03-23 19:15:06 följande:

    Japp. Inga restriktioner, men flera extra UL för att kolla läget. Blödde lite v.22. Som för 4 av 5 flyttade moderkakan på sig.


    Restriktioner finns det ju för alla gravida att inte lyfta över 4 kg för då kan moderkakan lossna
  • caveat emptor
    Lilant skrev 2021-03-24 07:11:01 följande:

    Restriktioner finns det ju för alla gravida att inte lyfta över 4 kg för då kan moderkakan lossna


    Var finns den restriktionen? Jag har aldrig hört om den viktgränsen (eller någon annan viktgräns för den delen) vid friska graviditeter. Torde ju vara omöjligt för kvinnor att vara gravida med syskon om man inte får lyfta över fyra kilo under nio månaders tid.
  • korngryn
    Lilant skrev 2021-03-24 07:11:01 följande:

    Restriktioner finns det ju för alla gravida att inte lyfta över 4 kg för då kan moderkakan lossna


    D

    Om det hade varit så hade arten människa knappast överlevt. 4 kg är ju ingenting.
  • Lilant
    korngryn skrev 2021-03-24 07:16:39 följande:

    D

    Om det hade varit så hade arten människa knappast överlevt. 4 kg är ju ingenting.


    Det är ju för senare i graviditeten när man blir större :) innan vecka 20 kan man göra va fan man vill nästan som att springa vilket man ska undervika senare eftersom de kan ge extrema skador
  • korngryn
    Lilant skrev 2021-03-24 07:22:51 följande:

    Det är ju för senare i graviditeten när man blir större :) innan vecka 20 kan man göra va fan man vill nästan som att springa vilket man ska undervika senare eftersom de kan ge extrema skador


    Som sagt, då hade vår art inte blivit långlivad. Hur tror du att kvinnor gjorde förr när de behövde gräva upp rötter, släpa jaktbyten, mjölka, bära ved, vattenhinkar och spädgrisar hela graviditeten?
  • Frenja07
    Lilant skrev 2021-03-24 07:22:51 följande:

    Det är ju för senare i graviditeten när man blir större :) innan vecka 20 kan man göra va fan man vill nästan som att springa vilket man ska undervika senare eftersom de kan ge extrema skador


    Det finns definitivt inte några sådana rekommendationer. Och vad skulle det få för extrema skador av att springa efter v 20? Om du är van vid att springa och är frisk i din graviditet finns det inget alls som säger att du inte kan fortsätta springa sant lyfta mer än fyra kg. Genuint intresserad var du fått detta ifrån då ingen inom obstetriken håller med dig.
  • Jag är bara jag
    Lilant skrev 2021-03-24 07:11:01 följande:
    Restriktioner finns det ju för alla gravida att inte lyfta över 4 kg för då kan moderkakan lossna
    Nej, det finns det inte alls. Jag blev rekommenderad av min utländska läkare att inte bära mer än max 5 kg, men det var pga riskgraviditet av andra skäl än placenta previa. Vid en normal graviditet kan man utan vidare både lyfta och bära mer än 4 kg.
  • Dagsförentredje

    Jag har också placenta previa. Har fått en tid för ett extra ultraljud i vecka 32 (är i vecka 22 nu).

    Min BM var väldigt lugn ang detta, medan jag själv är väldigt orolig för alla komplikationer.

    Det enda hon nämnde om detta var att om jag blöder så ska jag ringa förlossningen för att komma in på en kontroll, och om moderkakan inte flyttat på sig senare så kommer jag få kejsarsnitt 10 dagar innan BF.

    Vad säger din BM?

  • basio

    Jag hade placenta previa  med mitt andra barn. Jag började blöda redan i v12 och hade periodvis extrema blödningar fram till vecka 20. Fick bara som svar från vården att de ändå inte kunde göra något så skulle leva som vanligt (detta var 2005). Fick några extra ultraljud dock när jag åkte in akut. Fick dock rådet att vila när jag kunde och inte bära tungt, vilket var omöjligt då jag var föräldraledig med storebror som var under ett år gammal.

    Men den stora missen från vården var att de vid rutinultraljudet tyckte att allt såg bra ut och jag fick inga mer ultraljud. Kom sedan in i v32 pga kraftiga förvärkar och då gjordes ett ul. Och då låg moderkakan fortfarande för, vilket hade kunnat sluta i katastrof. Fick ett nytt ultraljud i v35 för att kolla upp det, och då hade moderkakan flyttat sig så pass att jag precis klarade minimikravet. Sonen föddes sedan vaginalt i v36+4 (fick alla mina tidigt så berodde inte på moderkakan). 

    lycka till! Allt kommer säkert gå bra! Min son är idag 15 år och är fullt frisk, envis som attan bara. 

  • Ninan

    Jag är i vecka 20 och har konstaterats ha placenta previa. Är orolig över mitt jobb som är väldigt fysiskt krävande och tungt i kombination med detta och är också förvirrad över olika råd gällande restriktioner. Vissa verkar inte få några alls innan vecka 32 och andra uppmanas till vila och sjukskrivning, undvika sex med mera omedelbart. Har också haft en del blödningar och känner att inget jobb är värt att riskera att något händer mig eller barnet. Funderar också över ifall det kan handla om hur påläst bm/läkaren man träffar är när det gäller restriktioner då tillståndet verkar vara ganska ovanligt?

Svar på tråden Placenta previa