• Anonym (Snål?)

Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar

Jag har alltid varit en driftig människa som tyckt om att kunna vara självförsörjande och klara mig själv rent ekonomiskt.

Nu har jag fått en himla bra affärsidé som funkar riktigt bra utöver mitt ordinarie arbete. Så pass bra att jag funderar på att säga upp mig och köra detta på heltid. Till saken är den att min man som inte alls är driftig och inte alls är delaktig i min idé nu tycker att han ska ha 50% av vinsten jag gör, annars är jag snål. Det känns väldigt konstigt med tanke på att jag utöver mitt arbete lägger min fritid på detta och det är min helt egen idé som jag brinner för. Ska min man då ha 50% av vinsten? Han har inte ens tillstymmelse av personlighet för att vara behjälplig på något vis men han vill gärna- nu när han märker att det går riktigt bra sätta in egna pengar för att få ta del av vinsten och säger jag nej till detta så är jag snål.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar
  • Anonym (Ann)
    Anonym (U) skrev 2021-03-31 19:03:31 följande:
    Jag tror det är just detta. Jag som inte har gemensam ekonomi vill inte ha det för att jag inte vill behöva ta hänsyn. Jag vill inte behöva diskutera innan.

Jag och min man har också helt olika konsumtionsbeteende.

Han köper inte nya kläder på typ tio år. Jag kan köpa en tröja för att den är fin (detta gäller det mesta). Så JAG hade inte velat ha gemensam av anledningen att vi spenderar våra pengar på så olika sätt.

Jag förstår dock dem som har gemensam fullt ut
    Då förmodar jag att ni har äktenskapsförord. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Ann) skrev 2021-03-31 19:05:09 följande:

Det har vi absolut. Som innebär att allt det jag tjänar är mitt och allt det han tjänar är hans.

Vilket också gör att vi är noga med hur föräldraledighet, vab och liknande kompenseras
  • Anonym (U)
    Anonym (Ann) skrev 2021-03-31 19:05:09 följande:

Det har vi absolut. Som innebär att allt det jag tjänar är mitt och allt det han tjänar är hans.

Vilket också gör att vi är noga med hur föräldraledighet, vab och liknande kompenseras
  • Anonym (separat)
    Anfield12 skrev 2021-03-30 17:57:19 följande:
    Och det tror du inte att man kan göra om man har gemensam ekonomi, då? Det är alltså en genuin fråga, för jag fattar verkligen inte. Man delar toalett, säng och gräsklippare men inte kontoutdrag, liksom?
    Det kan man väl kanske om man vill.  Men jag skulle inte kunna känna den totala friheten.
    Att dela skithus och säng är knappast jämförbart med att dela pengarna man drar in.

I en ev skilsmässa kan du behålla både dasset och sängen, jag behåller pengarna.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (U) skrev 2021-03-31 19:28:35 följande:

Kanon!
  • Embla twopointoh
    Anonym (U) skrev 2021-03-31 19:03:31 följande:
    Jag tror det är just detta. Jag som inte har gemensam ekonomi vill inte ha det för att jag inte vill behöva ta hänsyn. Jag vill inte behöva diskutera innan.

Jag och min man har också helt olika konsumtionsbeteende.

Han köper inte nya kläder på typ tio år. Jag kan köpa en tröja för att den är fin (detta gäller det mesta). Så JAG hade inte velat ha gemensam av anledningen att vi spenderar våra pengar på så olika sätt.

Jag förstår dock dem som har gemensam fullt ut
    Fast, när jag skrev det där om att ta hänsyn handlade det inte om ekonomisk sådan, utan praktisk. Om jag skulle bara sticka bort en vecka så påverkar det ju min man i allra högsta grad, speciellt som vi har barn. Har man inte det, är man såklart friare, men lever man i hop så är det klart att vissa beteenden påverkar den andre. Att ta sådana beslut utan att ta hänsyn till den andre anser jag vara både omoget och själviskt, och det handlar som sagt inte det minsta om ekonomi.
  • Anonym (U)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-31 20:07:42 följande:

Fast, när jag skrev det där om att ta hänsyn handlade det inte om ekonomisk sådan, utan praktisk. Om jag skulle bara sticka bort en vecka så påverkar det ju min man i allra högsta grad, speciellt som vi har barn. Har man inte det, är man såklart friare, men lever man i hop så är det klart att vissa beteenden påverkar den andre. Att ta sådana beslut utan att ta hänsyn till den andre anser jag vara både omoget och själviskt, och det handlar som sagt inte det minsta om ekonomi.

Det är jag helt med på. Naturligtvis måste man ha en kommunikation oavsett,

Jag förstår som sagt att gemensam ekonomi passar dig. För mig och OSS gör det inte det. Därför väljer vi att inta ha det. Jag begär inte att alla andra skall anse att det är en lösning som passar dem. Man väljer det upplägg som passar helt enkelt
  • Embla twopointoh
    Anonym (U) skrev 2021-03-31 20:14:59 följande:
    Det är jag helt med på. Naturligtvis måste man ha en kommunikation oavsett,

Jag förstår som sagt att gemensam ekonomi passar dig. För mig och OSS gör det inte det. Därför väljer vi att inta ha det. Jag begär inte att alla andra skall anse att det är en lösning som passar dem. Man väljer det upplägg som passar helt enkelt
    Och jag har aldrig sagt att varje par inte ska vara fria att välja det som passar dem bäst. Klart de får det.
  • nihka
    Anonym (Snål?) skrev 2021-03-28 16:11:23 följande:

Jag har alltid varit en driftig människa som tyckt om att kunna vara självförsörjande och klara mig själv rent ekonomiskt.

Nu har jag fått en himla bra affärsidé som funkar riktigt bra utöver mitt ordinarie arbete. Så pass bra att jag funderar på att säga upp mig och köra detta på heltid. Till saken är den att min man som inte alls är driftig och inte alls är delaktig i min idé nu tycker att han ska ha 50% av vinsten jag gör, annars är jag snål. Det känns väldigt konstigt med tanke på att jag utöver mitt arbete lägger min fritid på detta och det är min helt egen idé som jag brinner för. Ska min man då ha 50% av vinsten? Han har inte ens tillstymmelse av personlighet för att vara behjälplig på något vis men han vill gärna- nu när han märker att det går riktigt bra sätta in egna pengar för att få ta del av vinsten och säger jag nej till detta så är jag snål.

Vad tycker ni?

Vad är din "himla bra affärsidé"?
  • Xenia
    Anonym (Ann) skrev 2021-03-30 17:45:57 följande:
    Fast det är en privat överenskommelse som inte har med äktenskap att göra.

Du skrev att man har rätt till 50% om man är gift. Men det har man inte. Man har rätt till det som har kommit överens om, både som gift och ogift. Och TS och henne man har inte kommit överens om att ha gemensam ekonomi. 
    Men har man inte kommit överens om annat så anses förmögenheten vara gemensam. Och den dag man skiljs och det blir bodelning så delas förmögenheten i två lika delar.

Vill man inte ha det så måste man ha det skrivet, t ex att att just företaget är hennes enskilda egendom.
  • Anonym (separat)
    Xenia skrev 2021-04-02 17:06:20 följande:
    Men har man inte kommit överens om annat så anses förmögenheten vara gemensam. Och den dag man skiljs och det blir bodelning så delas förmögenheten i två lika delar.

Vill man inte ha det så måste man ha det skrivet, t ex att att just företaget är hennes enskilda egendom
    Du har fel, varför tar du inte reda på hur det ligger till istället för att envisas med dina felaktigheter?
  • Anonym (separat)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-31 18:56:40 följande:
    Jag och min man har gemensam ekonomi och jag har både koll och behöver aldrig "fråga om lov" innan jag köper något åt mig. Påverkar mitt köp honom, såsom att jag åker bort på semester en vecka, så är det såklart bara vanlig hänsyn att jag diskuterar det med honom först.
    Min partner påverkas inte om jag reser bort en vecka mer än att han får sköta fler promenader med hunden. Dock brukar jag be en av mina söner att hjälpa till med detta då sambon jobbar oregelbundna tider

Gemensam ekonomi är inte ett alternativ för mig. Aldrig i livet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (separat) skrev 2021-04-02 17:25:28 följande:
    Min partner påverkas inte om jag reser bort en vecka mer än att han får sköta fler promenader med hunden. Dock brukar jag be en av mina söner att hjälpa till med detta då sambon jobbar oregelbundna tider

Gemensam ekonomi är inte ett alternativ för mig. Aldrig i livet.
    Tänk om han redan har planerat att åka bort den veckan då? Eller något annat som gör att era respektive planer krockar?

Att man diskuterar saker med varandra är ju inte samma sak som att man ber om lov, kontrollerar varandra eller liknande.

Jag är tvärtom, för mig hade det varit en deal breaker om en partner insisterade på delad ekonomi. Men andra får såklart göra som de vill.
  • Anonym (separat)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-02 17:33:25 följande:
    Tänk om han redan har planerat att åka bort den veckan då? Eller något annat som gör att era respektive planer krockar?

Att man diskuterar saker med varandra är ju inte samma sak som att man ber om lov, kontrollerar varandra eller liknande.

Jag är tvärtom, för mig hade det varit en deal breaker om en partner insisterade på delad ekonomi. Men andra får såklart göra som de vill.
    Jag talar om det i god tid. Skulle det trots allt krocka har jag mina vuxna barn som kan ställa upp. Min partner reser väldigt sällan någonstans, det ligger inte i hans intresse.

Vad finns liksom att diskutera med att jag tar ut mina semesterdagar och bokar en resa som jag betalar med mina egna pengar?

Ja alla gör som de vill, så länge respektive par är överens så är det inget problem.
  • Embla twopointoh
    Anonym (separat) skrev 2021-04-02 17:38:13 följande:
    Jag talar om det i god tid. Skulle det trots allt krocka har jag mina vuxna barn som kan ställa upp. Min partner reser väldigt sällan någonstans, det ligger inte i hans intresse.

Vad finns liksom att diskutera med att jag tar ut mina semesterdagar och bokar en resa som jag betalar med mina egna pengar?

Ja alla gör som de vill, så länge respektive par är överens så är det inget problem.
    Det var någon i tråden (inte du tror jag dock), som sade att denne ville ha separat ekonomi för att inte behöva ta hänsyn och diskutera innan. Det var det jag reagerade på, det där med att inte ens vilja ta hänsyn till personen man lever med.

Jag kan komma på några saker som man kan diskutera, även om var och en betalar för sig själv. Han kanske skulle vilja följa med för en gångs skull? Han kanske vill göra något annat tillsammans? Huset kanske måste målas och om du sticker den veckan blir han själv med det eftersom han inte får ledigt någon annan vecka? Hans mormor kanske fyller 100 år den helgen och ni är bjudna på kalas?
  • Anonym (separat)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-02 17:57:22 följande:
    Det var någon i tråden (inte du tror jag dock), som sade att denne ville ha separat ekonomi för att inte behöva ta hänsyn och diskutera innan. Det var det jag reagerade på, det där med att inte ens vilja ta hänsyn till personen man lever med.

Jag kan komma på några saker som man kan diskutera, även om var och en betalar för sig själv. Han kanske skulle vilja följa med för en gångs skull? Han kanske vill göra något annat tillsammans? Huset kanske måste målas och om du sticker den veckan blir han själv med det eftersom han inte får ledigt någon annan vecka? Hans mormor kanske fyller 100 år den helgen och ni är bjudna på kalas?
    Ja du, jag vill resa själv. Jag är eg en inbiten ensamvarg som verkligen behöver dessa resor för mig själv. Och det vet han och accepterar. Säkert många som skulle vägra men då kan jag inte leva med personen i fråga. Min ensamtid är inte ett ämne för diskussion. 
    Vi kan visst göra saker ihop men mina veckor på egen hand är inte förhandlingsbara.

Vi bor i lägenhet så något sånt kan inte komma emellan. Också mitt val för ett bekymmersfritt boende. Jättefint radhusområde, kan inte bli bättre.
    Skulle det vara något sånt som jämn födelsedag så vet jag ju det i förväg och bokar kanske inte just då. Helst går jag inte på fester, är inte bekväm i större sammanhang och det vet alla och förstår om jag inte kommer med.
  • Xenia
    Anonym (separat) skrev 2021-04-02 17:23:14 följande:
    Du har fel, varför tar du inte reda på hur det ligger till istället för att envisas med dina felaktigheter?
    Du får väl tala om vad jag har fel. Har man inte avtalat bort det så har man giftorätt. Även om det inte blir aktuellt i praktiken förrän vid bodelning.

TS man tycks ju resonera som att när det går dåligt för TS (arbetslös), då är hans pengar  bara hans och han försörjer inte henne utan hon får ta av sitt sparkapital. Men när det går bra för TS (inkomst av företag), då gäller "allt ditt är mitt".

Likadant skulle han resonera om det blev skilsmässa, dvs allt ditt är till hälften mitt. Det är därför jag tycker TS ska skriva äktenskapsförord om att företaget är hennes enskilda egendom.
  • Anonym (Ann)
    Xenia skrev 2021-04-02 17:06:20 följande:

Vill man inte ha det så måste man ha det skrivet, t ex att att just företaget är hennes enskilda egendom.
    Nej, så länge man är gift så äger var och en sina pengar, om man inte kommit överens om något annat. TS och hennes man har inte gemensam ekonomi, det betyder att TS pengar är TS pengar.

Vid en skilsmässa delar man lika (om man inte har äktenskapsförord), annars äger man sina egna pengar. 
Svar på tråden Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar