• Anonym (TS)

Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?

Hej!

Jag och min sambo väntar vårat första barn och har pratat om att ha delad ekonomi. Jag kommer vara föräldraledig ca ett år och då få ut runt 10 000 netto. Sambon får ut ca 27 000 netto plus några extra tusenlappar när han tar extrapass vilket han gör 1-4 ggr/månad.

Jag tycker det är svårt att avgöra vad som ska räknas till fasta utgifter. Sambon leasar en bil (jag kör inte men anser självklart att alla nuvarande kostnader till bilen är fasta och något som vi ska dela på) men han behöver spara för att kunna köpa loss den bilen om 2 år. Bilen står endast han på och det är alltså inte ett sparande som på något sätt ?gynnar? mig. Han vill lägga undan 3 000-4 000/månad för bilen som gemensam/fast utgift.

I budgeten vi la upp tycker inte han att det finns utrymme för att lägga undan pengar till ett sparande för mig. Som det ser ut nu kommer vi ha ca 2 500 kr var i fickpengar (vilket han tycker är på tok för lite) och han tycker att jag kan lägga undan av de pengarna i så fall. Jag tycker att det skulle kännas bättre om jag också fick ett litet sparande och att vi istället hade lite mindre fickpengar var att röra oss med. Han får ju dessutom mer pengar när han jobbar extra.

Ett alternativ tycker jag är att vi inte budgeterar för varken hans bilsparande eller mitt sparande utan att de pengarna i så fall går till våra fickpengar och att var och en själv får lägga undan. Det skulle ju dock han förlora på då vi aldrig skulle kunna lägga undan lika mycket till mitt sparande som till bilen.

Hur hade ni tänkt? Känner mig girig när vi diskuterar och det känns inte som att jag har rätt till så starka åsikter då jag kommer bidra med så lite till hushållskassan...

• Svar på tråden Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?
  • Anonym (Eh)

Givetvis ska inte hans bilsparande räknas om inte sparande till dig också räknas.

• Anonym (ME)
    Anonym (C) skrev 2021-03-29 17:21:43 följande:
    Det stämmer inte alls.

De lever under äktenskapsliknande förhållanden och bilen anskaffas för att kunna nyttjas gemensamt i familjen oavsett vem som kör kommer TS att ha nytta av den.
    Det betyder att TS har rätt till halva värdet vid en separation.
    Grundregeln är att bilen är räknas som enskild egendom. Så det gäller att man kan motivera att så inte är fallet (uppfylla kriterierna).
    juridiktillalla.se/fraga/2019-12-29-vem-far-bilen-vid-en-separation

lawline.se/answers/ingar-bilar-i-bodelning-sambo

• nnnnnnnn

Har inte läst allas inlägg, kanske finns denna lösning redan i tråden?

Tiden ni är FL är bådas beslut, så den tiden gäller inte "mitt och ditt".
    Beslutar ni gemensamt att du ska vara hemma 100% ett år, så är det det beslutet som gäller.
    Beslutar ni att han sedan ska vara hemma 100% ett halvår, så gäller det.
    Ytterligare beslut ska till:
    1) Hur många FP-dagar vill ni ha kvar när barnet är 1,5 år? Vill ni kunna jobba 80% vars en längre tid? Räkna då med att ni behöver ha kvar 47 dagar vars per år som ni vill arbeta deltid.
    Räcker det att ni tar 2-4 veckors FL per år tills barnet är äldre, för att kunna vara hemma mer tex sommaren, julen, påsken osv. då behöver ni 5 dagar/vecka = 10-20 dagar/person och år. Säg under de första 5 åren = 50-100 dagar kvar per person.
    2) NÄr ni räknat bakifrån och inser hur många dagar ni ska spara per person, så vet ni hur många dagar ni kan ta ut vars tills barnet är 1,5 år.
    Då är det smart att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar.
    Säg att ni vill spara 96 dagar efter barnet fyllt 4 år + 2,5 år (mellan barnet är 1,5 år och 4 årsdagen) där ni jobbar 90% vars + tar 3 veckor extra ledig per år = behöver spara 24+15 dagar vars => 96+24x2+15x2= 178 FP-dagar ska sparas = ni kan använda 302 dagar under första 1,5 åren.
    Av dessa 302 dagarna så är det mest ekonomiskt att den med högst SGI tar ut SGI-dagar = bör vara partnern i detta fallet. Han tar då ut 0,5 år x 7 dagar/vecka = ca 182,5 SGI-dagar används under den tiden.
    Kvar till dej att ta ut under första året: 119,5 = ca 10 dagar/månad.
    3) Under den tiden ni är hemma med barnet på heltid så är det ert gemensamma beslut att se till att få ut så många SGI-dagar som möjligt på den som tjänar mest = ni väljer tillsammans att du får ut i princip inget under din ledighet.
    Ska det vara rimligt måste ni köra med "Alla pengar in = allas pengar".

Annars får ni strunta i att maximera ledigheten på detta vis och du får ta ut 7 dagar/vecka för att få en rimligare inkomst.

• Anonym (Blomma)
    Anonym (C) skrev 2021-03-29 17:21:43 följande:

Det stämmer inte alls.

De lever under äktenskapsliknande förhållanden och bilen anskaffas för att kunna nyttjas gemensamt i familjen oavsett vem som kör kommer TS att ha nytta av den.

Det betyder att TS har rätt till halva värdet vid en separation.

Du har rät.

Ts, köpte ni bilen tillsammans för gemensamt bruk?

Betalar ni gemensamt räntor/avbetalningar på bilen så att det går att bevisa att dina pengar också går till bilen?

Att du betalar maten och han tar bilkostnader räknas inte som att ni delar på bilens kostnader...

Vem får bilen?

Den person som är registrerad ägare till bilen är i första hand berättigad bilen vid en separation, eftersom registreringen talar för att bilen tillhör personen i fråga. I vissa fall kan det dock föreligga något som kallas för dold samäganderätt. Det innebär att den andra sambon, trots att denne inte är registrerad ägare, kan få rätt till en del av värdet av bilen i och med att denne kan ses som en dold samägare.

För att dold samäganderätt ska föreligga måste dessa krav vara uppfyllda:

1. Bilen ska ha köpts för avsikt att användas gemensamt under samboförhållandet.

2. Den sambo som inte är registrerad ägare ska ha bidragit ekonomiskt till betalningen av bilen som på så sätt har möjliggjort eller underlättat inköpet. Kravet på ekonomiskt bidrag är uppfyllt om köpet finansieras med ett lån och båda samborna tillsammans betalar de kommande räntorna och amorteringarna.

3. Båda samborna måste ha förutsatt att egendomen skulle ägas gemensamt.

• nnnnnnnn

Ett annat knep som ni säkert känner till, men kan vara värt att kolla upp igen för säkerhets skull, är att båda är lediga mer tillsammans.

Om partnern jobbar 80% och är ledig varje måndag (eller fredag, det viktiga är att det sitter ihop med helgen. Fast det brukar vara mest poppis på arbetsplatsen att man är FL måndagar, det sticker inte i ögonen på samma sätt som att gå hem för helg på torsdagen.).
    Då kan partnern ta ut lördag + söndag + måndag = 3 st SGI-dagar. Samtidigt får man löneavdrag på 20%.
    Oftast går man då plus på att vara hemma mer med familjen.

Så säg att dina SGI-dagar ger dej 500 kr/dag och partnerns ger 1000 kr/dag.
    Tar du ut 7 dagar/vecka får du ut 3500 kr/vecka.
    Tar han ut 3 dagar/vecka får han ut 3000 kr/vecka.

Det kan också kännas mer motiverande att "Alla pengar in = allas pengar" om man är föräldralediga tillsammans.

Sen att bränna 5000 kr/månad på finare viner och nöjen, samtidigt som man bestämt tillsammans att partnern kommer ha en sjukt låg inkomst = snedtänkt...
    Varför inte ha tex 250 kr/vecka vars och lägga resten på sparande inför barnets ankomst?

• Anonym (TS)

Jag ska försöka svara på så mycket som möjligt av det som dykt upp.

Vi har både skrivit samboavtal och skulderbrev då jag gick in med mycket mer kontakt i vår nuvarande bostad. I samboavtalet står bilen med som något som INTE ska delas vid en eventuell separation.

Bilen är tyvärr ett måste då hans restid annars skulle öka med minst 2 timmar/dag. Den nytta jag drar av bilen är att han kommer hem snabbare, han storhandlar samt vi åker till ex Ikea någon gång/månad. En självklarhet att vi delar de fasta/löpande utgifterna för bilen men sparandet för att han ska köpa loss den tycker jag att han får stå för själv.

Mitt inkomstbortfall kommer vara på ca 13 000 kr netto. Vi räknar med att hans inkomstbortfall blir på ca 5 000 kr netto när han är föräldraledig.

Vi har räknat och insett att vi båda vill/behöver spara en del föräldradagar. Det är anledningen till att jag inte kan ta ut fler dagar, för när han går på ledighet så måste han ju ta ut 5 dagar för att skydda sgi.

Nu har vi fått ihop en budget som båda har synpunkter på men vi har båda kompromissat och är ändå överens. Båda kommer få lika mycket var i sparande (mindre än jag önskade att vi skulle lägga på sparande dock) samt att vi skar ner på några utgiftsposter så att fickpengen blir 2500 kr var vilket var viktigt för honom. Det kommer ge mig utrymme att spara lite extra vilket jag vill. Vi har helt enkelt olika åsikter gällande prioritering och ekonomi men vi löser det.

Åter igen, tack för all hjälp alla som har engagerat sig! :)

• Anonym (Blomma)

Viktigaste är att ni är överrens :) :) :)

• Anonym (lika för lika)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-29 07:34:24 följande:
    Han vill inte vara borta från jobbet så länge, mitt förslag var att dela lika.
    Okej, men så funkar det ju inte, ni är två föräldrar här.

Antingen dela eller så får han vabba ikapp dig i dagar sen tycker jag- grattis till att ta all vabb fram tills barnet fyller 7...
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (-) skrev 2021-03-29 11:06:55 följande:

Vi tjänar väldigt olika summor.

Vi har gjort så att vi lägger ihop bådas inkomst.
    Därefter betalar vi alla gemensamma räkningar. Vi för över en lämplig summa till ett gemensamt konto som används för tex mat, hushållsvaror, barnkläder och saker, dvs allt som går till alla under en månad.
    Därefter lägger vi undan en summa till gemensamt sparande, både till en buffert men också ett konto med kortare perspektiv som till små resor, ny hammock osv.

Sedan delar vi upp resten i två lika delar som var och en får ta hand om. Dessa egna pengar används till egna räkningar, egna inköp som inte kommer alla till gagn, eget sparande, utelunch, fika osv.

Det finns lika många sätt som det finns familjer och det viktiga är att ni hittar något som ni bägge är nöjda med. Du har mindre inkomst just nu, men du har rätt till lika starka åsikter. Du kommer ju ta hand om ert gemensamma barn så att han får möjlighet att jobba som han vill. Ditt jobb med barnet är lika mycket värt även om det inte drar in pengar. Han får finna sig i en tillfälligt sämre ekonomi i och med att det blir så med barn i huset.

Vad händer om han sparar mindre till bilen? Får han inte köpa loss den alls då eller tar det ett par år till? Om bilen är helt och hållet hans och du aldrig utnyttjar den skall du inte drabbas av att han vill lägga flera tusen i månaden på den. Om du däremot känner att du också har nytta av bilen och använder den så kan ni komma fram till en lösning, där tex du betalar "hyra" på bilen. Då bidrar du med lite till sparandet, men äger den inte. Ni kan också skriva papper på att bilen är lika mycket din. Då skall du ha del i pengar vid försäljning, och del i bilen vid separation. Då skall du dock betala lika mycket som honom.

Detta är det självklara sättet. ni har ju ett gemensamt liv! dessutom är det ju så att om ni är gifta eller varit sambo under många år så är alla tillgångar gemensamma.
  • Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2021-03-29 09:47:59 följande:

Tack alla för era tankar och tips! Jag har tagit åt mig av allt och har nu skissat på en ny budget som jag ska presentera för min sambo. Den innehåller ett sparande till hans bil, ett sparande till mig och lite fickpengar till oss var. Det som han får in av att jobba extra tänker jag att han kan spendera på ?lyx? eller dryga ut bilsparande. Självklart har vi ett slarvande till bebisen också, hela barnbidraget ska dit.

Att ha en 100% delad ekonomi vill vi inte utan vi hade tänkt oss delvis delad, ber om ursäkt att jag formulerade mig tokigt om det i titeln och första inlägget.

Och som sagt, han är verkligen inte en idiot utan extremt omtänksam. Jag har bara inte riktigt vetat hur man bör tänka i vår situation så samtalen har mest bestått av hans tankar/åsikter som jag har behövt reflektera lite kring. Jag är helt övertygad om att vi hittar en lösning som båda är nöjda med :)

Har man så lite pengar som er samlade ekonomi rör sig om så tycker jag för min del att det är en onödig påfrestning att spara barnbidraget. Sparande till barnet kan ni ju hålla er med senare under barnets uppväxt när ni förhoppningsvis har andra och högre inkomster.
  • Anonym (Blomma)
    Pope Joan II skrev 2021-03-31 13:42:58 följande:

Har man så lite pengar som er samlade ekonomi rör sig om så tycker jag för min del att det är en onödig påfrestning att spara barnbidraget. Sparande till barnet kan ni ju hålla er med senare under barnets uppväxt när ni förhoppningsvis har andra och högre inkomster.

Det beror väl på hur de har tänkt med sparandet av barnbiraget, om det är till för att andvändas allt eftersom barnet behöver gåstol, leksaker, växasäng, bobycar, sparkcykel moped osv... Jättebra att ha ett sådant sparande.

Men är hela barnbiraget tänkt att ge till barnet när den blir vuxen så kanske ekonomin blir tight så som de lagt upp det nu... Men de kan ju redan ha budjeterat in barnsaker i övriga räkningar, det vet vi ju inte...
  • Anonym (lika för lika)
    Anonym (Blomma) skrev 2021-03-31 21:38:26 följande:
    Det beror väl på hur de har tänkt med sparandet av barnbiraget, om det är till för att andvändas allt eftersom barnet behöver gåstol, leksaker, växasäng, bobycar, sparkcykel moped osv... Jättebra att ha ett sådant sparande.

Men är hela barnbiraget tänkt att ge till barnet när den blir vuxen så kanske ekonomin blir tight så som de lagt upp det nu... Men de kan ju redan ha budjeterat in barnsaker i övriga räkningar, det vet vi ju inte...
    Tänk, jag tycker inte att något barn borde ha en gåstol. De bara hämmar den motoriska utvecklingen (måttligt) och är t.o.m. förbjudna i lag i Kanada, p.g.a. många olyckor.

Växasäng var också fullkomligt onödigt, vi ställde en sängbotten direkt på golvet bara och bäddade den så var det gott om plats för både litet barn och stor förälder som ibland fick sova där.

Bobbycar? Nej hu, vilket läskigt plaståbäke. Vi byggde en lådbil av trä och gamla barnvagnshjul.

Men det är klart olika hur mycket prylar man anser nödvändigt till barn. Synd att vi bara har en planet...
Svar på tråden Delad ekonomi, hur hade ni tänkt?