• Samerhanna19

    Tillväxthämning

    Hej, jag ska försöka göra en lång historia relativt kort. Jag behöver verkligen er hjälp och erfarenheter då jag känner mig helt vilsen och väldigt orolig i dagsläget. Jag är gravid i vecka 33 (32+4). Jag har sedan vecka 21 gått på UL för att mäta bebisen då läkaren redan vid rutinultraljudet upptäckte att lårbenen skiljer 14 dagar minus övriga mått. Idag i vecka 33 kvarstår det faktum att lårbenen ligger minus. Men nu har även en tillväxthämning på -25% tillkommit vid besöket idag. Alla andra mått följer mallen läkaren går efter. Ny uppföljning om två veckor för att se vad som har hänt under tiden. Fostervattenprov är gjort för att utesluta kromosomavvikelser. Min läkare gör mig väldigt orolig då han å ena sidan säger att detta kan vara helt normalt. Men kombinationen korta lårben och tillväxthämning kan tyda på att mitt barn har ett syndrom av något slag. Oklart i vilken grad och oklart vilket det rör sig om. Får inga svar utan bara massa kanske som skapar väldigt många frågetecken och oro. Någon som har erfaren av detta? Är mitt första barn och min graviditet har varit allt annat än underbar.

    Tusen tack på förhand för er hjälp och för era kommentarer.

  • Svar på tråden Tillväxthämning
  • Fröken W

    Hej!

    Har ingen erfarenhet av exakt samma situation som du. Men har också fått oklara och oroande svar från läkare under graviditet och vet att det är fruktansvärt jobbigt.

    Jag tycker att du ska be om att få prata med din barnmorska, om du har en bra relation till henne. Även om hon inte kan ge några svar så kan det vara bra att ha någon att få prata om sin oro med. Det saknade jag väldigt mycket under min senaste graviditet när avvikelser visade sig på kub. Jag kände mig så ensam i min oro. I efterhand ångrade jag att jag inte bad om stöd för att hantera detta.

    I slutändan föddes en frisk och välmående unge. I vårt fall var det feltolkade ultraljud, trots flera besök i olika graviditetsveckor.

    Be om samtalsstöd är det enda rådet jag kan ge.

    Håller tummarna för er!

  • Samerhanna19

    Tack för ditt värmande svar och dina kloka ord. Jag ska lyda ditt råd och försöka prata om situationen med min barnmorska när jag ska dit nu i veckan. Otydlighet skapar mer oro än vad någon kan ana.

    Tusen tack ännu en gång och vi håller tummarna att vi får en frisk bebis i slutändan trots den kantiga vägen dit.

  • Fröken W
    Samerhanna19 skrev 2021-03-29 20:49:14 följande:

    Tack för ditt värmande svar och dina kloka ord. Jag ska lyda ditt råd och försöka prata om situationen med min barnmorska när jag ska dit nu i veckan. Otydlighet skapar mer oro än vad någon kan ana.

    Tusen tack ännu en gång och vi håller tummarna att vi får en frisk bebis i slutändan trots den kantiga vägen dit.


    Ja, gör det! Och känner du dig inte bekväm med henne så be henne om hjälp att hitta samtalsstöd, hos t.ex. kurator. Brukar finnas kopplade till de flesta bmm/mvc och om jag inte minns fel så får man ett antal samtal gratis.

    Hoppas allt går så bra det kan för er!
Svar på tråden Tillväxthämning