Poppy 2012 skrev 2021-03-30 20:09:02 följande:
I min yrkesroll har jag ofta samtal, som andra skulle klassificera som jobbiga, med personer med makt. Jag brukar alltid se till att de inför mötet vet vad vi ska prata om. Detta för att underlätta samtalet och upprätthålla balansen. Samma sak gäller ifall de ber om ett möte.
När vårt barns förskola föreslog ett möte gällande en händelse som vi hade rapporterat till ledningen bad vi också om en förklaring till mötet, vilket vi fick. Eftersom vi alla visste om förutsättningarna gick mötet också bra.
Bra kommunikation går åt båda hållen.
Mot bakgrund därav tycker inte jag att din fråga är krävande. Som det är nu har ni ingen möjlighet att förbereda er. Det är svårt för er att lämna förslag på lösningar när ni inte vet vad problemet är och jag antar att det inte är en workshop där ni gemensamt efter flera timmars arbete ska komma fram till ett svar eller lösning.
Jag håller med dig, man vill förbereda och tänka igenom vad som ska diskuteras.
Jag tycker det verkar som om ts förskola tänker sätta flera personer på samma sida och bomba ts och hens partner med en massa åsikter, varpå ts och partner formligen baxnar och bara nickar utan att ha en aning om vad de precis sagt ja till.
Har själv råkat ut för detta med vårt kroniskt sjuka barn. Jag blev inbjuden till ett litet möte för att uppdatera hur det gick i skolan. När jag kom dit så satt rektorn och halva personalstyrkan där och började bomba mig med krav osv.
Jag gick hem och sa till maken att han skulle varit med och vad de sagt, han blev fly förbannad. Sen kontaktade vi kommunens skolpsykolog som drog ihop till ett nytt möte där hon följde med och hjälpte oss styra upp. Hon hade full koll på skolans skyldigheter och vad vårat barn behövde hjälp med. Hon tog dem i örat vilket fick dem att ändra attityd helt.