• Otto123

Förskolan kallar till möte utan att ange skäl

Hej

Vår förskola har plötsligt kallat till möte med rektor pedagog och specialpedagog.
    De anger att det skall "handla om hur de uppfattar våra barn." När vi frågade vad det handlade om i sak och varför en specialpedagog är inkopplad vägrar det att svara på detta. Frågade om målet med mötet och de säger då att målet är att förbättra kommunikation mellan förskola och föräldrar.

Är dett ok att förskolan gör så eller måste de inte tala om vad det handlar om. Känns mycket obehagligt.

• Svar på tråden Förskolan kallar till möte utan att ange skäl
  • Solblomma30

Jag förstår att du tycker att det är olustigt TS. Jag tycker att det är väldigt opsykologiskt av förskolan att göra så när ni uttrycker er oro och olust inför situationen. Där borde de vara lyhörda och erbjuda ett telefonsamtal eller möte med rektorn eller annan ansvarig snabbt för att kort förklara situationen när ni frågar.

Att bli kallad till ett allvarligt möte angående ens barn tre veckor senare och sen helt bli vägrad en orsak tror jag att väldigt få föräldrar mår bra av. Självklart blir man bekymrad och oroad. Det är såklart inte lämpligt att slänga ur sig det i kapprummet vid hämtning, men självklart kan rektorn ta sig tid att ringa er om det nu är allvarligt.

Kräv ett möte/telefonsamtal snarast, det har ni självklart rätt till. Mycket märkligt förfarande tycker jag.

• Poppy 2012

I min yrkesroll har jag ofta samtal, som andra skulle klassificera som jobbiga, med personer med makt. Jag brukar alltid se till att de inför mötet vet vad vi ska prata om. Detta för att underlätta samtalet och upprätthålla balansen. Samma sak gäller ifall de ber om ett möte.

När vårt barns förskola föreslog ett möte gällande en händelse som vi hade rapporterat till ledningen bad vi också om en förklaring till mötet, vilket vi fick. Eftersom vi alla visste om förutsättningarna gick mötet också bra.

Bra kommunikation går åt båda hållen.

Mot bakgrund därav tycker inte jag att din fråga är krävande. Som det är nu har ni ingen möjlighet att förbereda er. Det är svårt för er att lämna förslag på lösningar när ni inte vet vad problemet är och jag antar att det inte är en workshop där ni gemensamt efter flera timmars arbete ska komma fram till ett svar eller lösning.

• Poppy 2012

I min yrkesroll har jag ofta samtal, som andra skulle klassificera som jobbiga, med personer med makt. Jag brukar alltid se till att de inför mötet vet vad vi ska prata om. Detta för att underlätta samtalet och upprätthålla balansen. Samma sak gäller ifall de ber om ett möte.

När vårt barns förskola föreslog ett möte gällande en händelse som vi hade rapporterat till ledningen bad vi också om en förklaring till mötet, vilket vi fick. Eftersom vi alla visste om förutsättningarna gick mötet också bra.

Mot bakgrund därav tycker inte jag att din fråga är krävande. Som det är nu har ni ingen möjlighet att förbereda er. Det är svårt för er att lämna förslag på lösningar när ni inte vet vad problemet är och jag antar att det inte är en workshop där ni gemensamt efter flera timmars arbete ska komma fram till ett svar eller lösning.

• Poppy 2012

• Solblomma30
    Poppy 2012 skrev 2021-03-30 20:09:02 följande:

Klokt skrivet. Bra kommunikation måste gälla åt båda håll. Det blir ju en väldigt olustig situation för föräldrarna när personalen gör på det viset.
  • Ess
    Otto123 skrev 2021-03-30 13:55:00 följande:

I alla kontakter med förskolan har besked varit att allt är "jättebra". Sedan kommer plötsligt en kallelse och att det skall handla om "barnen".

Då vi skriftligen efterfrågat vad ska gäller konkret vill man inte ge besked om det utan vill prata om det vid mötet. Vi har frågat vilka som skall deltaga men ej fått namn. Bara att det är pedagoger och specialpedagog. 
    Frågat efter målet med mötet och syfte och då var beskedet att målet är att "förbättra kommunikationen för barnens bästa".

Om de vill förbättra kommunikationen kan de börja med att prata ur skägget vad problemet är så att man som förälder kan förbereda sig och vi kan ha ett bra möte Det är fegt att ni våga ta upp vad de rör sig om, samt dålig kommunikation och skapar inte förtroendet. Det måste ha modet att svara klart och tydligt på vad det är för situation som de vill diskutera och lösa. 

Jag hade meddelat dem att jag vill veta exakt vad det rör sig om och vilka som ska va med på mötet, annars kommer jag inte.
  • Ess
    Poppy 2012 skrev 2021-03-30 20:09:02 följande:

Jag håller med dig, man vill förbereda och tänka igenom vad som ska diskuteras. 
    Jag tycker det verkar som om ts förskola tänker sätta flera personer på samma sida och bomba ts och hens partner med en massa åsikter, varpå ts och partner formligen baxnar och bara nickar utan att ha en aning om vad de precis sagt ja till.
    Har själv råkat ut för detta med vårt kroniskt sjuka barn. Jag blev inbjuden till ett litet möte för att uppdatera hur det gick i skolan. När jag kom dit så satt rektorn och halva personalstyrkan där och började bomba mig med krav osv.
    Jag gick hem och sa till maken att han skulle varit med och vad de sagt, han blev fly förbannad. Sen kontaktade vi kommunens skolpsykolog som drog ihop till ett nytt möte där hon följde med och hjälpte oss styra upp. Hon hade full koll på skolans skyldigheter och vad vårat barn behövde hjälp med. Hon tog dem i örat vilket fick dem att ändra attityd helt.
  • hurtänktedunu
    Poppy 2012 skrev 2021-03-30 20:09:10 följande:

Jo men ponera att dom nu ser symtom på autism hos barnet. Är det något som då skulle vara bra att vräka ur sig före då.

Typ, nej men vi tror att ditt barn har autism så vi skulle vilja diskutera de tecken hos ditt barn som får oss att tro det och sen kan vi diskuter hur vi kan gå vidare.

Nej det tror jag inte att man bara kan släppa fram till mötet då
  • Mom2be262
    Otto123 skrev 2021-03-30 13:55:00 följande:

I alla kontakter med förskolan har besked varit att allt är "jättebra". Sedan kommer plötsligt en kallelse och att det skall handla om "barnen".

Då vi skriftligen efterfrågat vad ska gäller konkret vill man inte ge besked om det utan vill prata om det vid mötet. Vi har frågat vilka som skall deltaga men ej fått namn. Bara att det är pedagoger och specialpedagog. 

Frågat efter målet med mötet och syfte och då var beskedet att målet är att "förbättra kommunikationen för barnens bästa".

Om de vill förbättra kommunikationen kan de börja med att prata ur skägget vad problemet är så att man som förälder kan förbereda sig och vi kan ha ett bra möte Det är fegt att ni våga ta upp vad de rör sig om, samt dålig kommunikation och skapar inte förtroendet. Det måste ha modet att svara klart och tydligt på vad det är för situation som de vill diskutera och lösa. 

Kanske är ett känsligt ämne som de inte bara vill haspla ur sig. "Vi tror ditt barn har autism, jaja, ses på måndag! ", vore det bättre? Troligen inte
  • Ess
    Mom2be262 skrev 2021-03-31 21:06:15 följande:
    Kanske är ett känsligt ämne som de inte bara vill haspla ur sig. "Vi tror ditt barn har autism, jaja, ses på måndag! ", vore det bättre? Troligen inte
    De kan säga att de sett tecken x, y, z som kan tyda på tex autism. Då kan ts fundera på om de sett samma hemma, eller något annat de reagerat på som kan va värt att ta upp.
  • Solblomma30
    Mom2be262 skrev 2021-03-31 21:06:15 följande:

Fast vad har det för betydelse om nu föräldrarna vill veta vad mötet handlar om? Det är klart att de går runt och själva funderar på om det kan handla om en diagnos när specialpedagog ska vara med! Det mest psykologiska och riktiga vore för rektorn att kort säga till föräldrarna via telefon att det (om det nu är neuropsykiatrisk diagnos) handlar om att vi i förskolan misstänker någon form av neuropsykiatrisk problematik, och vi vill prata med er om signalerna vi får av barnet, och hur vi bäst kan hjälpa hen, och vad ni kan göra hemma.

Jag ser inte svårigheten i detta? Det blir väl inte lättare att få besked om sådana misstankar vid ett möte? Speciellt inte när man hinner gå och fundera ut en massa hemska scenarier under tre veckors väntan innan.
  • Fröken W
    Ess skrev 2021-03-31 20:40:30 följande:

Jag håller med dig, man vill förbereda och tänka igenom vad som ska diskuteras. 

Jag tycker det verkar som om ts förskola tänker sätta flera personer på samma sida och bomba ts och hens partner med en massa åsikter, varpå ts och partner formligen baxnar och bara nickar utan att ha en aning om vad de precis sagt ja till.

Har själv råkat ut för detta med vårt kroniskt sjuka barn. Jag blev inbjuden till ett litet möte för att uppdatera hur det gick i skolan. När jag kom dit så satt rektorn och halva personalstyrkan där och började bomba mig med krav osv.

Jag gick hem och sa till maken att han skulle varit med och vad de sagt, han blev fly förbannad. Sen kontaktade vi kommunens skolpsykolog som drog ihop till ett nytt möte där hon följde med och hjälpte oss styra upp. Hon hade full koll på skolans skyldigheter och vad vårat barn behövde hjälp med. Hon tog dem i örat vilket fick dem att ändra attityd helt.

Du har en negativ erfarenhet av möten. Supertrist för er såklart! Men förskolor/skolor vill ju barns bästa. Att de sitter många på plats under ett möte är ofta positivt. Sen ska det såklart vara rimligt. Din erfarenhet speglar inte förskolor/skolor generellt.
Svar på tråden Förskolan kallar till möte utan att ange skäl