• Sajli

    Är Valentin ett WT-namn?

    Är Valentin ett wt-namn eller är det ett gammalt namn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Valentin ett WT-namn?
  • Anonym (Bunny)
    SweeneyToad skrev 2021-04-05 14:21:56 följande:

    Har inga tatueringar, nonsensecitat på väggarna, handlar absolut inte på Ullared, och färgar inte håret svart. 


    Okej men en stor del av svettiges befolkning faller in gör. Dessa var förstås några exempel på olika egenskaper som folk gärna relaterar till wt. Och de förökar sig. Alla är wt på något sätt, det är jättehemskt. Vågar knappt äga ett par mjukisar längre.
  • Anonym (qwerty)

    Nej, men det är inte så svenskt heller. Skulle inte ha det som förnamn till mitt barn om jag inte gillar att diskutera härkomst och kultur.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Bunny) skrev 2021-04-05 14:54:41 följande:
    Okej men en stor del av svettiges befolkning faller in gör. Dessa var förstås några exempel på olika egenskaper som folk gärna relaterar till wt. Och de förökar sig. Alla är wt på något sätt, det är jättehemskt. Vågar knappt äga ett par mjukisar längre.
    Det är en markant skillnad på att äga ett par mjukisbyxor (grå eller svarta, av märket adidas eller kappa) och att gå ut med dem när man ska till affären och köpa snabbmakaroner och gula blend för socialbidragspengarna.

    LOL, väggcitat och ullared ä inte wt, wt har inte råd att ta någon shoppingresa till ullared. Du tänker på låginkomsttagare, typ undersköterskor. Det är inte samma sak.

    Tror att ni ska föra diskussionen här istället Värsta white trash namnet (familjeliv.se)
  • Xenia
    Anonym (?) skrev 2021-04-01 08:27:18 följande:
    Det innebär ju dock inte att namnen inte är feminina? Har t.ex svårt att se hur Lowe som var och varannan wt-förälder ger sitt barn inte skulle vara feminint? Har många andra exempel - kommer inte på ett enda wt-namn som inte är feminint.
    Det här är ju dubbel fel!
    Lowe/Love är inget WT-namn. Det är en gammal kortform av Ludvig. En berömd författare hette så Carl Jonas Love Almqvist.

    Hint: Namn som fanns redan på 1800-talet är aldrig WT.

    För det andra är inte Love feminint. Det kommer som sagt av Ludvig, är Ludvig också feminint? Den feminina formen av Ludvig är Lovisa och kortformen är Lova.

    Vad menar du med "feminint namn" egentligen?
  • Anonym (i)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-04-05 18:14:05 följande:
    Det är en markant skillnad på att äga ett par mjukisbyxor (grå eller svarta, av märket adidas eller kappa) och att gå ut med dem när man ska till affären och köpa snabbmakaroner och gula blend för socialbidragspengarna.

    LOL, väggcitat och ullared ä inte wt, wt har inte råd att ta någon shoppingresa till ullared. Du tänker på låginkomsttagare, typ undersköterskor. Det är inte samma sak.

    Tror att ni ska föra diskussionen här istället Värsta white trash namnet (familjeliv.se)
    Jag går ofta i träningstights eller mjukisar till mitt lokala Ica
    Förstår inte varför någon skulle klä upp sig för en promenad och ett Ica-besök för handla något som saknas?

    Herre vad wt, va?
    Fast klär man upp sig för liknande bravader eller sista hundpromenaden för kvällen så är man nog så uptight att man är e skadad istället.
  • Xenia

    Nej, Valentin är inte ett WT-namn. Det är ett gammalt, kanske gammaldags namn.

    Ett WT-namn är ett engelskt/amerikanskt namn som inte har använts i Sverige förut utan låter som det är taget från någon sångartist, skådespelare, idrottsstjärna eller karaktär från någon film eller TV-serie.

    WT låter kanske inte så trevligt. Men alla vet vad som menas. Föräldrarna är unga och lågutbildade och tar sina namn från populärkulturen och tycker att de hittat fina och jätteoriginella namn.

  • Anonym (WT?)

    Den som ställer frågan och kallar vissa namn för WT - namn. Är en WT människa själv. Sorgligt!

    Och sorgligt att dina barn kommer bli likadana, fördomsfulla. Inte bättre att välja ett namn du SJÄLV tycker är fint?

  • Xenia
    Anonym (WT?) skrev 2021-05-04 21:26:34 följande:

    Den som ställer frågan och kallar vissa namn för WT - namn. Är en WT människa själv. Sorgligt!

    Och sorgligt att dina barn kommer bli likadana, fördomsfulla. Inte bättre att välja ett namn du SJÄLV tycker är fint?


    Oj, oj, så PK man kan vara! Cool

    TS ville förstås veta om Valentin uppfattas som ett WT-namn. Vad kallar du det för då om du inte vill använda ordet WT?

    Ett sådant namn vill hen förstås inte ge sin son. Det är ett faktum att folk har fördomar (som ibland är befogade) och sådant vill man förstås skydda sitt barn ifrån.
  • Friger

    Utan att lägga några värderingar om namnet är vackert eller inte.

    Jag förknippar det som romerskt namn. (zigenarnamn)

    Kände en Svensk som hade det som mellannamn dock. Numera avliden. (gammal)

    Är man okej med det så är det väl bara att tuta och köra.

  • PH76
    Friger skrev 2021-05-05 15:06:39 följande:

    Utan att lägga några värderingar om namnet är vackert eller inte.

    Jag förknippar det som romerskt namn. (zigenarnamn)

    Kände en Svensk som hade det som mellannamn dock. Numera avliden. (gammal)

    Är man okej med det så är det väl bara att tuta och köra.


    Valentin är ett internationellt mansnamn som har använts i Sverige sedan 1445.[1] Namnet, ursprungligen Valentinus kommer från latinets valens som betyder "stark" eller "frisk".[1]
  • Friger
    PH76 skrev 2021-05-05 15:13:59 följande:
    Valentin är ett internationellt mansnamn som har använts i Sverige sedan 1445.[1] Namnet, ursprungligen Valentinus kommer från latinets valens som betyder "stark" eller "frisk".[1]
    Jag köper alla dina argument.

    Kan du köpa min upplevelse om hur jag förknippar namnet?
  • PH76
    Friger skrev 2021-05-05 15:20:05 följande:
    Jag köper alla dina argument.

    Kan du köpa min upplevelse om hur jag förknippar namnet?
    Alla har vi våra egna referenspunkter som påverkar hur vi upplever saker.
  • Friger
    PH76 skrev 2021-05-05 15:27:58 följande:
    Alla har vi våra egna referenspunkter som påverkar hur vi upplever saker.
    Jo precis. Stötte på en del romer i min ungdom när jag jobbade i en butik. Men jag minns inte vad dom hette. Så jag vet inte ens om namnet är vanligt eller inte bland romer.
  • Anonym (Dagislistan)
    Anonym (?) skrev 2021-04-01 08:27:18 följande:

    Det innebär ju dock inte att namnen inte är feminina? Har t.ex svårt att se hur Lowe som var och varannan wt-förälder ger sitt barn inte skulle vara feminint? Har många andra exempel - kommer inte på ett enda wt-namn som inte är feminint.


    Viking, Oden, Loke, Texas, Jack, Larry, Willy?
Svar på tråden Är Valentin ett WT-namn?