• Anonym (11sommar)

Varför går man över tiden?

Har gått över tiden 9 dagar nu, första barnet, undrar va de beror på? Är ganska säker på när jag blev gravid då jag tog 2 clearblue tester som ökade med en veckas mellanrum o gjorde vul i vecka 6 och i vecka 12. Allihopa sa samma dag.

Vad finns de för andra anledningar? Är det något man borde oroa sig över?

• Svar på tråden Varför går man över tiden?
  • Anonym (...)

Du har inte alls gått över tiden, det har du gjort 2 veckor efter BF-datumet. Jag har gått över tiden 2 gånger och en gång inte(42+5, 42+2 och 40+4) alla bebisar mådde bra.

• Anonym (11sommar)
    Anonym (...) skrev 2021-03-31 18:00:05 följande:

Du har inte alls gått över tiden, det har du gjort 2 veckor efter BF-datumet. Jag har gått över tiden 2 gånger och en gång inte(42+5, 42+2 och 40+4) alla bebisar mådde bra.

Okej men när du har gått över tiden 2 veckor, har dom räknat fel bf på dina ultraljud då? Eller kan man ändå vara gravid i 42 veckor o allt är endå som de ska? trodde en graviditet var 40 veckor, visst att de kunde diffa 1-3 dagar men ej såhär länge. Att jag skriver tråden är ju för att jag är rädd om mitt barn o hört att de inte är bra att gå för länge.. :)
  • Limeblad

Plus minus två veckor är normalt. Studie(r?) tyder dock på lägre dödlighet om igångsättning görs i v 41 istället för 42.

• Anonym (Hej)

Well, det där en en definitionsfråga tänker jag. Många skulle nog inte kalla att 9 dagar är över tiden, detta utifrån att en graviditet kan vara 10-13 månader om inte längre ibland. Men... I Sverige eftersom 9 månader blivit ett snitt, ses alltså ek graviditet som 41 veckor.

Andra kulturer sätter ju inte igång graviditeten därav att den kan bli längre. Man helt enkelt föder ett barn när den är redo för att kika ut, vilket sker i olika takt.

• Anonym (F)
    Anonym (...) skrev 2021-03-31 18:00:05 följande:

Inom vården använder man ordet överburenhet och det är då precis som du säger först när man varit gravid i 42 veckor, alltså 42+0 som man räknas som överburen.

I mina kretsar kallar ALLA det att gå över tiden när man passerat bf. Helt enkelt för att beskriva just det.

sedan har du naturligtvis rätt i att det inte är onormalt eller farligt att gå över tiden några dagar
  • Anonym (11sommar)
    Anonym (F) skrev 2021-03-31 18:53:29 följande:

Inom vården använder man ordet överburenhet och det är då precis som du säger först när man varit gravid i 42 veckor, alltså 42+0 som man räknas som överburen.

I mina kretsar kallar ALLA det att gå över tiden när man passerat bf. Helt enkelt för att beskriva just det.

sedan har du naturligtvis rätt i att det inte är onormalt eller farligt att gå över tiden några dagar

Okej dumt att dom säger att en graviditet är 266 dagar (280 från sista mens) lång. Alla jag känner säger också att dom gått över tiden när dom passerat BF.
  • Anonym (F)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 19:25:37 följande:

Okej dumt att dom säger att en graviditet är 266 dagar (280 från sista mens) lång. Alla jag känner säger också att dom gått över tiden när dom passerat BF.

Ja och det tycker jag absolut att man kan säga. Det handlar helt enkelt bara om att det inte är fel att föda några dagar efter bf. Det enda jag fått höra är att de allra flesta förstföderskor går över tiden (med andra ord passerar bf). Vårat barn kom två veckor före bf (vilket inte heller är fel eller för tidigt) så blev lite knäppt när jag var inställd på att jag skulle passera bf
  • Anonym (...)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 18:15:23 följande:

Okej men när du har gått över tiden 2 veckor, har dom räknat fel bf på dina ultraljud då? Eller kan man ändå vara gravid i 42 veckor o allt är endå som de ska? trodde en graviditet var 40 veckor, visst att de kunde diffa 1-3 dagar men ej såhär länge. Att jag skriver tråden är ju för att jag är rädd om mitt barn o hört att de inte är bra att gå för länge.. :)

Inget var felräknat. Det är vanligt att inte föda på BF-datumet, prova att googla så kommer du inse det. Mina barn var och är friska. Herregud, nu när internet finns måste du väl kunna söka relevant information/rådfråga din BM.
  • Anonym (11sommar)
    Anonym (...) skrev 2021-03-31 19:34:46 följande:

Inget var felräknat. Det är vanligt att inte föda på BF-datumet, prova att googla så kommer du inse det. Mina barn var och är friska. Herregud, nu när internet finns måste du väl kunna söka relevant information/rådfråga din BM.

Men oj varför tar du dig tid att svara i min tråd om du ska Ha en sån rutten attityd? Finns andra med erfarenhet som svarar. Jag har googlat för fullt men känner att här får man höra människors egna upplevelser.
  • Anonym (11sommar)
    Anonym (F) skrev 2021-03-31 19:31:58 följande:

Ja och det tycker jag absolut att man kan säga. Det handlar helt enkelt bara om att det inte är fel att föda några dagar efter bf. Det enda jag fått höra är att de allra flesta förstföderskor går över tiden (med andra ord passerar bf). Vårat barn kom två veckor före bf (vilket inte heller är fel eller för tidigt) så blev lite knäppt när jag var inställd på att jag skulle passera bf

Förstår de :) okej tack för svar:)
  • Gurkan25

Men gud kan du vara lite mer otrevlig? Ts frågade bara en fråga, om du inte vill svara kan du ju strunta i att svara i tråden. Mår du bra av att sänka andra? Hon har ju antagligen googlat men inte tyckt hon fått någon bra info, varpå hon ställer frågan här.

Till TS: har fött tvillingar innan bf och ett barn 4 dagar efter bf. Då sa jag att jag hade gått över tiden, eftersom jag hade gått över BF-datumet, så såg jag det. Sjukvården kanske har en annan uppfattning.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (11sommar)
    Gurkan25 skrev 2021-03-31 20:47:50 följande:

Men gud kan du vara lite mer otrevlig? Ts frågade bara en fråga, om du inte vill svara kan du ju strunta i att svara i tråden. Mår du bra av att sänka andra? Hon har ju antagligen googlat men inte tyckt hon fått någon bra info, varpå hon ställer frågan här.

Till TS: har fött tvillingar innan bf och ett barn 4 dagar efter bf. Då sa jag att jag hade gått över tiden, eftersom jag hade gått över BF-datumet, så såg jag det. Sjukvården kanske har en annan uppfattning.

Tack :) skönt att de är fler än jag som tänker likadant.
  • Anonym (Bm)

Som sagts redan..

en normal graviditet varar 37+0-42+0 v.

• Anonym (Normalt)

För mig som hade gjort ED som räknas som riskgraviditet räknas allt över 39+6 som att gå över. Då vill de sätta igång en. Jag sattes igång några dagar tidigare, men det tog till 40+2 innan han kom. Normalt sett går det utmärkt minst en vecka till.

• Anonym (tvillingmamma)

Alltså, barn räknas som fullgångna efter CIRKA nio månader, men som skrivits ovan kan det variera något. Sen föds ju en del barn för tidigt, dvs innan de är helt färdiga, och det finns olika orsaker till det. Tvillingar föds ofta för tidigt. Våra barn föddes med kejsarsnitt i vecka 36. De var något mindre än genomsnittliga fullgångna barn, men annars färdigutvecklade och friska.

• nernu

Herregud du som är trebarnsmamma måste väl fatta att en höggravid kvinna som väntar första barnet är lite orolig och tycker att det är jobbigt att gå över tiden?
  • Anonym (mormal)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 14:08:00 följande:

Har gått över tiden 9 dagar nu, första barnet, undrar va de beror på? Är ganska säker på när jag blev gravid då jag tog 2 clearblue tester som ökade med en veckas mellanrum o gjorde vul i vecka 6 och i vecka 12. Allihopa sa samma dag.

En normal graviditet varar mellan 37-42 veckor, det är inte mer exakt än så.

Men vad det beror på att man går över tiden eller föder för tidigt är det väl ingen som riktigt vet. Hormoner, livsstil, infektioner kankse?
  • Anna 428
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 14:08:00 följande:

Det kan ha att göra med längden på menscykel. Jag har 30 dagar (ungefär) mellan mens och har gått över båda gånger med mina barn. Båda är födda i v.41+3 dagar med 19 år emellan dem.-)
  • Anonym (11sommar)
    Anna 428 skrev 2021-04-01 13:03:22 följande:

Det kan ha att göra med längden på menscykel. Jag har 30 dagar (ungefär) mellan mens och har gått över båda gånger med mina barn. Båda är födda i v.41+3 dagar med 19 år emellan dem.-)

Dom gick aldrig efter min menscykel då den var oregelbunden o vissa månader inte kom alls. Dom gick efter mina VUL och ultraljud för o bekräfta hur långt gången jag var/är
  • Anonym (11sommar)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-04-01 13:11:17 följande:

Dom gick aldrig efter min menscykel då den var oregelbunden o vissa månader inte kom alls. Dom gick efter mina VUL och ultraljud för o bekräfta hur långt gången jag var/är

.... de skilde 1,5 månad mellan mens & ägglossning för mig därför kunde dom inte utgå från sista mens:)
Svar på tråden Varför går man över tiden?