• Anonym (Rådvill)

Bad och massage under graviditet, vad gäller?

Har hört olika råd om det här med bad och massage under graviditet, så jag tänkte höra vad för nya råd ni andra kanske fått om det?

Första trimestern, kan man bada varmt (i badkar) eller är det ljumt som gäller? Hört båda. Jag älskar att bada men gillar att bada varmt som den frusna rackare jag är, och de varningar jag sett har just gällt varma bad.

Samma med massage, vet att massörer tidigare inte velat massera första trimestern, men finns det en risk med det eller är det mer att det är så mkt som kan gå fel då så att de vill säkerställa att de inte riskerar att få skulden?

Är något av detta säkrare senare i en graviditet? Eller är det bara urban legends att det skulle vara nåt med det hela alls? Känns som det finns väldigt mycket tyckande om det här med vad man kan göra i tidig graviditet och vad som är en risk... Kanske är FL inte bästa stället att fråga men ibland får man bra länkar och så här med .

• Svar på tråden Bad och massage under graviditet, vad gäller?
  • Limeblad

Har inte koll på bad men med massage är det att det inte finns studier om första trimestern. I och med att det finns risk för missfall (generellt) så är det svårt att bedöma om det skulle vara farligt eller inte k första trimestern eller inte. Där jag går masserar de under hela graviditeten (dvs även första trimestern).

• Anonym (Rådvill)
    Limeblad skrev 2021-03-31 17:08:34 följande:

Har inte koll på bad men med massage är det att det inte finns studier om första trimestern. I och med att det finns risk för missfall (generellt) så är det svårt att bedöma om det skulle vara farligt eller inte k första trimestern eller inte. Där jag går masserar de under hela graviditeten (dvs även första trimestern).

Det låter logiskt, jag kan gissa att det kanske är därför råden spretar på bad med.

Jag har nog aldrig längtat så mkt efter massage och varma bad som nu, kroppen är stel och det känns som just de två sakerna som normalt skulle hjälpa - men kanske ger mig till tåls tills lite längre fram då så att jag inte förebrår mig själv om något skulle hända i anslutning till det.
  • Anonym (ED-mamman)

Jag var förbjuden att bada varmt som gravid av min utländska klinik. I början saknade jag det, men sen blev jag så varm ändå så det kvittade. Jag hade haft väldigt svårt att bli gravid och haft flera missfall så därav råden.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-03-31 17:16:58 följande:

Jag var förbjuden att bada varmt som gravid av min utländska klinik. I början saknade jag det, men sen blev jag så varm ändå så det kvittade. Jag hade haft väldigt svårt att bli gravid och haft flera missfall så därav råden.

Ah. Har omvänt problem och fryser ofta så jag gömmer mig i filtar och tjocktröja för att inte huttra på kvällarna. I normalfallet skulle jag tappat upp ett skönt varmt bad om jag känt så för att slappna av, men eftersom jag just hört om varningar mot varma bad har jag varit tveksam.
  • Limeblad
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-03-31 17:16:31 följande:

Det låter logiskt, jag kan gissa att det kanske är därför råden spretar på bad med.

Jag har nog aldrig längtat så mkt efter massage och varma bad som nu, kroppen är stel och det känns som just de två sakerna som normalt skulle hjälpa - men kanske ger mig till tåls tills lite längre fram då så att jag inte förebrår mig själv om något skulle hända i anslutning till det.

På 1177 står det att det finns studier som tyder på att väldigt varma bad ska undvikas till v 12. Om jag skulle välja hade jag tagit en massage framför varmt bad.
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-03-31 17:21:18 följande:
    Ah. Har omvänt problem och fryser ofta så jag gömmer mig i filtar och tjocktröja för att inte huttra på kvällarna. I normalfallet skulle jag tappat upp ett skönt varmt bad om jag känt så för att slappna av, men eftersom jag just hört om varningar mot varma bad har jag varit tveksam.
    Jag frös ofta förr, men inte som gravid. Var dessutom höggravid den djävulska sommaren -18! Nu efter klimakteriet är jag också tokvarm ganska ofta så det där filtandet blir inte ofta. Nån fördel hade klimakteriet alltså.  
  • Anonym (Rådvill)
    Limeblad skrev 2021-03-31 17:23:00 följande:

På 1177 står det att det finns studier som tyder på att väldigt varma bad ska undvikas till v 12. Om jag skulle välja hade jag tagit en massage framför varmt bad.

Jo, jag såg det. Tycker det är svårt att avgöra vad som är ett ?väldigt varmt? bad bara, och om det är okej sen i graviditeten eller om man egentligen ska undvika det hela vägen. Men jag skippar det nog nu ett tag iaf - badkaret finns ju kvar även senare som tur är.

Får hoppas det blir en varmare vår snart helt enkelt.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-03-31 17:26:06 följande:

Jag frös ofta förr, men inte som gravid. Var dessutom höggravid den djävulska sommaren -18! Nu efter klimakteriet är jag också tokvarm ganska ofta så det där filtandet blir inte ofta. Nån fördel hade klimakteriet alltså.  

Haha! (och HU för att ha varit höggravid den sommaren, samtidigt som det kanske var ett bra skäl att inte behöva göra något alls man inte ville ).
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-03-31 17:30:24 följande:
    Haha! (och HU för att ha varit höggravid den sommaren, samtidigt som det kanske var ett bra skäl att inte behöva göra något alls man inte ville smile5.gif ).
    Det går inte beskriva hur jag led! Urjobbig graviditet, en ett-åring och den värmen... Gjorde minsta möjliga för jag kunde inte. +34 den dag vi kom hem från bb. 
  • Anonym (Scilla)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-03-31 17:27:36 följande:

Jo, jag såg det. Tycker det är svårt att avgöra vad som är ett ?väldigt varmt? bad bara, och om det är okej sen i graviditeten eller om man egentligen ska undvika det hela vägen. Men jag skippar det nog nu ett tag iaf - badkaret finns ju kvar även senare som tur är.

Får hoppas det blir en varmare vår snart helt enkelt.

Det är bra tänkt tycker jag, som sagt usch vad hemskt om det skulle hända nåt och man skulle klandra sig själv.

Det lär väl bli värmebölja i sommar som vanligt! :D
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-03-31 17:33:06 följande:

Det går inte beskriva hur jag led! Urjobbig graviditet, en ett-åring och den värmen... Gjorde minsta möjliga för jag kunde inte. +34 den dag vi kom hem från bb. 

Ja, det var ju galet varmt. Lite glad att jag inte kommer vara höggravid i juli, även om det verkar härligt med att ha födelsedag sommartid för barnet, just för att vädret kan ju bli lite vad som då.
    Anonym (Scilla) skrev 2021-03-31 17:45:10 följande:

Det är bra tänkt tycker jag, som sagt usch vad hemskt om det skulle hända nåt och man skulle klandra sig själv.

Det lär väl bli värmebölja i sommar som vanligt! :D

Jo, började känna så med, 12 v eller vad det är är ju ändå en begränsad tid. Men någon gång under graviditeten tror jag att jag kommer behöva få en ryggmassage för att inte helt gå i bitar...
Svar på tråden Bad och massage under graviditet, vad gäller?