• Mon 5 Apr 2021 14:23
    3452 visningar
    4 svar
    4
    3452

    Arv från Norge, HJÄLP!?

    Snälla, någon som har haft/har släkt i Norge som dött och som har fått arv där ifrån, bostatt i Sverige?

    Det är en lång historia, men även om Norge inte är EU land och att arv skötes på lite annat sätt än i tex sverige/finland ska man väll ändå ha rättighet att få arvet utbetalt? Menar bara , en i*iot till släkting kan ju inte ta alla pengarna eller låta bli att betala?

    Tingsrätten säger bara att allt är klart/godkänt av dom men de är nu upp till släktingen som sköter detta att betala, men de sker bara inte... kan de verkligen vara såhär?

    Skulle vara tacksam om någon som vet hur de funkar som vill hjälpa till! :)

    (Har liksom snart gått 2 år!! :( )

  • Svar på tråden Arv från Norge, HJÄLP!?
  • Mon 5 Apr 2021 18:32
    #1

    Här verkar vara ett bra ställe att börja på:

    www.norjus.no/sv/kort-oversikt-over-norska-arvsregler/


    4 Hur kan NorJus hjälpa till?
    Med delar av dödsboutredningen, till exempel hjälp med att upprätta bouppteckning, tolkning av testamente, arvskifte, bodelning, underrättelse om arv, preliminärdeklarationer, beräkning av optimal skatt etc.
    Fullständig boutredning. NorJus tar hand om allt. Ni slipper själv att tänka på det.
    Ombud för arvinge i en dödsboutredning i Norge
    Kontakt med norska myndigheter i samband med arv och dödsboutredning i Norge
    Andra arvsrättsliga frågor

    Jag antar att du behöver ett juridiskt ombud i Norge som kan ge råd om vad man kan göra och föra din talan om det har gått orätt till vid arvsskifte.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Fri 20 May 2022 09:32
    #2

    Såhär över ett år senare.. 
    Jag tog faktiskt hjälp av Norjus.

    Inget arv utbetalt. Nu är polis utredning på G och denna släktingen har använt pengarna , han kommer ju bli straffad för vissa grejer MEN , Norge har så konstigt system. För att utreda mer om själva arvet och pengar måste varenda arving betala 45 000 norska kr i förväg till tingsrätten och sannolikheten är att vi får 0 kr. Visst, dom tar de via norska kronofogden, MEN som norjus berättade, denna personen äger inte något annat än en bil värd 300 000 kr (och alla skulle få minst 2 miljoner norska kronor var)

    Jaja , vad lär man sig av detta. Jo, man kan tydligen inte ens lita på dom närmaste eller så blir vissa helt "ding dong" när pengar kommer in i bilden.

    Jag känner såhär, livet kunde vara värre , pengar är inte allt MEN sveket gör ont! Speciellt när en person somm"aldrig skulle kunna göra något sånt" sviker flera personer.

    Ville bara få detta sagt, tack !

  • Sat 4 Jun 2022 13:46
    #3

    Men vad tråkigt att höra. :-\

    Kan tyvärr relatera, befinner oss också mitt i en arvssituation där en person systematiskt har roffat åt sig i många års tid och nu blev det synligt. Vissa ska bara ha och ha, även det som inte är deras.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Sun 5 Jun 2022 07:18
    #4
    Themis skrev 2022-06-04 13:46:23 följande:

    Men vad tråkigt att höra. :-\

    Kan tyvärr relatera, befinner oss också mitt i en arvssituation där en person systematiskt har roffat åt sig i många års tid och nu blev det synligt. Vissa ska bara ha och ha, även det som inte är deras.


    Det är hemskt vad pengar kan förstöra.. 

    Jag är väldigt förvånad över att det ens går att göra såhär. Som till exempel när huset såldes, han som lurat oss hade gett SITT EGET kontonummer och inte döds boet.. 
    Man lär sig alltid något nytt!
Svar på tråden Arv från Norge, HJÄLP!?