• Stephanie08

    Läsa spökhistorier för barn?

    Hur ser ni på att läsa spökhistorier för barn? Alltså att man gör det som en kuslig/mysig grej tillsammans med tända ljus tex. Gör ni det?

    Obs! Givetvis med historier anpassade efter ålder. Och jag vet att alla barn är olika, nu tänker jag lite mer generellt.

    Minns att när jag var liten tyckte jag det var kittlande med spökhistorier. Först gröna handen osv, fick även ett kassettband med historier om häxor osv av mina föräldrar som gick varmt, sedan råttan i pizzan när man blivit lite äldre osv.

    Mysigt eller risk för att få betala psykolog i framtiden? :D

  • Svar på tråden Läsa spökhistorier för barn?
  • Anonym (Hind)

    Barn är väldigt olika. Min son älskar kusligheter medan hans kusin, som är tuffare och modigare på de flesta andra sätt, lätt får mardrömmar av det.

    Generellt tror jag att lästa berättelser är bättre än film, eftersom bilderna inte tvingas på en på samma sätt.

    Men det är viktigt att du känner av barnet och inte berättar hur mysigt du själv tycker det är (barnet vill antagligen göra dig glad och låtsas då att hen inte är rädd). Berätta en lite snällare historia. Om barnet inte självmant ber om mer bör du inte fortsätta och locka in barnet i en berättelse som är hemskare än hen klarar.

  • Anonym (23)

    Är 23 och är fortfarande helt förstörd av gröna handen och andra saker har haft hemskt mardrömmar ända sedan jag va barn, så själv tänker jag att man verkligen hatar sitt barn om man utsätter dom för sånt

  • Stephanie08
    Anonym (23) skrev 2021-04-06 14:24:46 följande:

    Är 23 och är fortfarande helt förstörd av gröna handen och andra saker har haft hemskt mardrömmar ända sedan jag va barn, så själv tänker jag att man verkligen hatar sitt barn om man utsätter dom för sånt


    Oj vad tråkigt att din omgivning inte var mer uppmärksam :( För mig och min syster var det bara mysig och kuslig upplevelse.
Svar på tråden Läsa spökhistorier för barn?