• Anonym (Anonym)

Bakåtlutad livmoder, ultraljud?

Ni som har bakåtlutad livmoder och bär era barn långt in mot ryggen, dvs att livmoder inte har rätat upp sig fram till dom senare ultraljuden, har det påverkat hur bra man ser på ultraljudet? Är det svårare att se något om barnet ligger långt in mot ryggen?

• Svar på tråden Bakåtlutad livmoder, ultraljud?
  • Anonym (Mamma till 5)

Fick veta att jag har en bakåtlutad livmoder när jag väntade 5e barnet men aldrig någon som sagt något om det mer än då så antar att det inte gjort någon skillnad

• Anonym (B)

Nej det påverkar inte. Det som eventuellt påverkar är övervikt/fetma. Då kan det vara svårt att se ordentligt.

• Anonym (Anonym)

Okej, så ni som har burit era barn långt intill ryggen och därför inte haft stor mage (framför allt under senare halvan av graviditeten) har alltså inte upplevt att man ser mindre tydligt på ultraljuden pga detta?

• Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-10 19:55:20 följande:

Okej, så ni som har burit era barn långt intill ryggen och därför inte haft stor mage (framför allt under senare halvan av graviditeten) har alltså inte upplevt att man ser mindre tydligt på ultraljuden pga detta?

Nej. Inte att vara överviktig heller
  • Anonym (Jag)

Har bakåtlutande livmoder och haft väldigt stor mage så mina har då inte legat mot ryggen inte. Alla UL har gått bra.

• Anonym (B)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-04-10 20:44:34 följande:

Nej. Inte att vara överviktig heller

Det är definitivt svårare för personalen i alla fall.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-10 21:22:18 följande:

Har bakåtlutande livmoder och haft väldigt stor mage så mina har då inte legat mot ryggen inte. Alla UL har gått bra.

Då har din livmoder förmodligen tippat fram efter ett tag, jag tänkte på dom vars livmoder har legat bakåtlutad under hela graviditeten och därmed har burit barnet inåt mot ryggen, och därmed haft liten mage.. :)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-10 21:58:22 följande:
    Då har din livmoder förmodligen tippat fram efter ett tag, jag tänkte på dom vars livmoder har legat bakåtlutad under hela graviditeten och därmed har burit barnet inåt mot ryggen, och därmed haft liten mage.. :)
    De sa de inget om och den o tror jag inte på heller. Stor eller liten mage har med annat att göra. Jag är kort och liten och har haft stora barn- då får man stor mage.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (B) skrev 2021-04-10 21:32:47 följande:

Det är definitivt svårare för personalen i alla fall.

Då får man nog vara ofantligt fet. Jag hade sådan vrålångest inför dotterns rul att jag var överviktig och de inte skulle kunna se men både min bm och hon som gjorde rul försäkrade att det inte var några som helst problem.
  • Anonym (Lutning?)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-10 21:58:22 följande:

Ingen aning om hur min livmoder är lutad, men hade ett sf-mått på 31 i v 41. Fick mage i vecka 32 typ. Första ultraljudet i v 11 upplevde jag att barnmorskan fick trycka hårt - men det beror nog mer på mitt då höga BMI (32 hade jag då).
  • Anonym (Jag bar vid ryggen)

Jag bar mitt barn vid ryggen och hade ingen mage nästan såg bara ut att ha ätit för mycket dagen barnet föddes, inte påverkat ultraljud och är normalviktig. Innan vecka 8 har de varit vul och vid vecka 9 å framåt utanpå magen:) denna gången bär jag längre fram men vet ej hur det kommer se ut med magen i vecka 40 då jag bara är i vecka 16.

Svar på tråden Bakåtlutad livmoder, ultraljud?