• Anonym (Arg)

Vem är skyldig vem?

Om man hjälper till vid flytt mot betalning och under flytten råkar tappa en möbel så den går sönder, vem tycker ni då är den ersättningsskyldiga parten? Flytthjälpen skulle få en tusenlapp, möbeln var värd ungefär det dubbla.

Ska flytthjälpen få betalt ändå? Ska flytthjälpen betala för det förstörda? Eller ska ingen få betalt för varken det ena eller det andra?

• Svar på tråden Vem är skyldig vem?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (M) skrev 2021-04-11 09:46:03 följande:

Är det någon / lag regel ni som svarar syftar på , eller personliga åsikter?

Jag är nyfiken bara , jag håller med att man får skylla sig själv om man är snål och anlitar någon som har ingen koll på hur man bär möbler.

Men det är min åsikt , vet ej vad som gäller juridiskt.

Jag utgick efter vad som gäller anställda. Det utgick ju lön så domar gällande löntagare som haft sönder saker på jobbet borde vara mall här tänker jag.
  • Egon den stora
    Anonym (Tess) skrev 2021-04-11 10:48:17 följande:

Jag utgick efter vad som gäller anställda. Det utgick ju lön så domar gällande löntagare som haft sönder saker på jobbet borde vara mall här tänker jag.

Jag kan inte tänka mig annat än att uppdragsgivaren är den som får se till att vara försäkrad. Antagligen så har hon väl en hemförsäkring.
  • Egon den stora

Jag antar att det är du som tappat möbeln eftersom du är arg? Är det en kompis du känner väl? I så fall märkligt att börja tjafsa om ersättning för det. Hemförsäkringen kan täcka kanske, men det är ju ägarens problem.

• Anonym (Hopp)
    Anonym (M) skrev 2021-04-11 09:46:03 följande:

Är det någon / lag regel ni som svarar syftar på , eller personliga åsikter?

Jag är nyfiken bara , jag håller med att man får skylla sig själv om man är snål och anlitar någon som har ingen koll på hur man bär möbler.

Men det är min åsikt , vet ej vad som gäller juridiskt.

Om jag ber dig att flytta något och det går sönder så är jag rätt säker på att det är mitt ansvar, även om jag inte läst juridik på det området, det är ju inte samma sak som att du är hemma hos mig och gör sönder något med flit eller oaktsamhet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tess) skrev 2021-04-11 10:48:17 följande:

Det vet jag såklart gällande anställda.

Men är det svartjobb / kompis/bekant är det nog svårare när man inte är överens.

Vad gör man om personen vägrar betala för flytten?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hopp) skrev 2021-04-11 11:37:10 följande:

Om jag ber dig att flytta något och det går sönder så är jag rätt säker på att det är mitt ansvar, även om jag inte läst juridik på det området, det är ju inte samma sak som att du är hemma hos mig och gör sönder något med flit eller oaktsamhet.

Absolut, men här gäller det svartjobb för 1000 kr.

Jag menade exakt detta situation.

Inte när det gäller vitt arbete / gratis hjälp från vänner. Osv.
  • Anonym (Kalle)

Naturligvis den som äger möblen. Betalar du 1000 kr svart ingår inga försäkringar mer än din hemförsäkring eller garantier för att flytthjälpen ska vara bra. Du tog en risk genom att vara snål och ev olaglig. Det slog fel ut den här gången.

• Anonym (M)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-04-11 14:06:27 följande:

Naturligvis den som äger möblen. Betalar du 1000 kr svart ingår inga försäkringar mer än din hemförsäkring eller garantier för att flytthjälpen ska vara bra. Du tog en risk genom att vara snål och ev olaglig. Det slog fel ut den här gången.

Kan en svartarbete stämma TS utan att själv få problem?
  • Anonym (Dumsnål)

Det är ju olagligt. Vilken tur att det inte var kroppsskada det rör sig om den här gången.
  • Anonym (Dumsnål)
    Anonym (M) skrev 2021-04-11 14:59:51 följande:

Kan en svartarbete stämma TS utan att själv få problem?

Ehh.... Näe...
  • Anonym (N)

Moraliskt sett så är det rimligt att flytthjälpen får betalt ändå såvida det inte skedde pga ren oförsiktighet, då tycker jag allt man kan dra av lönen. Juridiskt sett kan jag inte se att någon av er har krav att ställa på varandra - utgår ifrån att det var svartjobb och då har du ju aldrig utfört jobbet så att säga och kan följdaktligen varken kräva lön eller krävas på ersättning för ev. slarv.

• Anonym (M)
    Anonym (Dumsnål) skrev 2021-04-11 15:25:55 följande:

Ehh.... Näe...

Precis. Båda är lika dumma.

Oavsett man jobbar eller anställer någon svart.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Dumsnål) skrev 2021-04-11 15:23:36 följande:

Det är ju olagligt. Vilken tur att det inte var kroppsskada det rör sig om den här gången.

Nja. Beror på summan. Det finns ett tak för det där men har inte riktigt koll på hur mycket det är.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Dumsnål) skrev 2021-04-11 15:23:36 följande:

Nja. Beror på summan. Det finns ett tak för det där men har inte riktigt koll på hur mycket det är.
  • Anonym (J)

Flytthjälpen ska inte betala nånting och dessutom givetvis få betalt. Det där ska gå på hemförsäkringen och den som flyttade kunde ju lika gärna hade sönder möbeln själv.

• Anonym (--)

Detta
Svar på tråden Vem är skyldig vem?