• AHAS

Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.

Hej! Jag har kronisk smärta sjukdom, jag är på rehabiliteringen plan på arbetsplatsen pga det. Vi har bra relation!. jag har drabbat nu av Corona Covid-19, meddelat min chef via sms i 8 dagar sen att jag mår så dåligt och jag är på sjukhuset. Hon svarade "då vet jag, krya på dig ". Ingenting efter det. Jag har inte hört något av henne eller från någon på jobbet. Jag känner mig sårad och ledsen. Jag behöver att höra av er, vad innebär det? Är jag mer känslig än vanligt? Skulle chefen få göra det? Vad kan jag fatta!!!!??

anonym
  • Svar på tråden Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.
  • Dexter dot com
    AHAS skrev 2021-04-13 10:36:55 följande:
    Vi sitter då och då,,,prata lite mer än jobbet, om våran privata liv, våran problem,,,det som jag menade mer än anställd
    Ok, då förstår jag . Tror ändå att du tolkar in mer än att hon är en normalt trevlig chef . Personligen hade jag tyckt en chef som hör av sig när man sjukskrivit sig vore lite jobbig, jag hör av mig dagen innan jag kommer och jobbar igen.
  • Anonym (Dita)

Många anställda skulle nog känna sig jagade om chefen höll på att höra av sig till dem när de är sjuka. Det skulle nog vara svårt för en chef att formulera sig så att den anställde förstår att det bara är omtanke och inte ett fiskande om när personen kan tänkas vara tillbaka.

Jag tror att många chefer aktar sig för att bli för privata med sina anställda då det många gånger kan leda till problem.

Jag tycker att du kan skicka en liten uppdatering till din chef om hur det går med din sjukdom. Då får du säkert ett uppmuntrande svar tillbaka. Din chef hör inte av sig för att hon inte vill störa dig när du är sjukanmäld, men hon vill säkert höra av från dig hur det är med dig. Tänk på att hon har en överordnad roll till dig och ?får inte? göra fel.

• Anonym (H)
    Anonym (Chefy) skrev 2021-04-13 09:52:13 följande:

Kanske kommer som en chockerande nyhet till dig men världen kretsar INTE kring dig. INGEN bryr sig. Din chef bryr sig bara om att du är på jobbet och tjänar pengar till företaget, inget annat. Du är för känslig. Dags att vakna upp.

lite väl hårt.
    Vissa har värdefulla vänskapsrelationer med arbetskollegor. Då kan man absolut bry sig om de andra. Jag hade blivit mkt ledsen och brytt mig om en kollega till mig blev sjuk..
  • Gameofthrones

Jag tycker inte att man ska ha vänskap så på ett arbete. En AW kanske? (Afterwork) kanske jag är med. Julbord kanske. Kommer för sällskapet skull men jag gillar inte äta julbord och före jul.

Jag har knappt varit med på julbord AW. Jag jobbar går hem. Defenetivt alltid social, ha roligt, arbeta på jobbet. Ta jobbet på allvar det tycker jag om. Självklart så har man kollegor som man är mer överens med och pratar med.

• sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-04-13 12:05:54 följande:

Jag tycker inte att man ska ha vänskap så på ett arbete. En AW kanske? (Afterwork) kanske jag är med. Julbord kanske. Kommer för sällskapet skull men jag gillar inte äta julbord och före jul.

Jag har knappt varit med på julbord AW. Jag jobbar går hem. Defenetivt alltid social, ha roligt, arbeta på jobbet. Ta jobbet på allvar det tycker jag om. Självklart så har man kollegor som man är mer överens med och pratar med.

Jag har flera vänner som jag lärt känna via arbetet, varav en är en fd chef.
    Varför ska man inte ha vänskap på en arbetsplats. 
    De flesta jag känner har vänner på sin arbetsplats, som de träffar privat, precis som jag har och gör
  • Gameofthrones
    sextiotalist skrev 2021-04-13 12:39:38 följande:

Jag har flera vänner som jag lärt känna via arbetet, varav en är en fd chef.

Varför ska man inte ha vänskap på en arbetsplats. 

De flesta jag känner har vänner på sin arbetsplats, som de träffar privat, precis som jag har och gör

Alla är olika,

Jag gillar inte involvera privatlivet till min arbetsplats.

Dem vet att jag är gift, barn, bil, jobbar mkt.

Tänker såhär att man inte ska kanske bli där särbehandlad? För man har en vänskap med sin chef? Kan man då sära på vänskapen och vara kollega så är det väl bra. Jag tror att det finns arbetsplatser kollegor, chefer som inte kan hålla jobbet och privatlivet i schack.

Som nu TS är typ knäckt för att hon inte gick mer respons av sin chef?! - förstår du hur jag tänker?

Men jag vill inte ha det så. Jag har en fin kontakt med chefen men inte mer än så. Samt med mina kollegor.
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-04-13 12:57:55 följande:
    Alla är olika,

Jag gillar inte involvera privatlivet till min arbetsplats.

Dem vet att jag är gift, barn, bil, jobbar mkt.

Tänker såhär att man inte ska kanske bli där särbehandlad? För man har en vänskap med sin chef? Kan man då sära på vänskapen och vara kollega så är det väl bra. Jag tror att det finns arbetsplatser kollegor, chefer som inte kan hålla jobbet och privatlivet i schack.

Som nu TS är typ knäckt för att hon inte gick mer respons av sin chef?! - förstår du hur jag tänker?

Men jag vill inte ha det så. Jag har en fin kontakt med chefen men inte mer än så. Samt med mina kollegor.
    Du ansåg att man inte ska ha vänskap på sin arbetsplats, det är en avsevärd skillnad mot att "jag vill inte ha några vänskapsrelationer med mina kollegor"
    Utöver detta så ser strukturerna ut på olika arbetsplatser. Min chef är endast min lönesättande chef, jag är den som fördelar uppdragen som kommer in (inom mitt område).
    Mina två förra chefer var mina vänner innan de blev chefer, men vi hade ett snack och visste exakt hur vi skulle hantera detta.
    Det fanns även par på min förra arbetsplats.
  • Anonym (U)

Hon är din chef, inte vän. Oftast är en bra chef just bara chef som tar och ger information och Inte blir vän med de anställda.! De har tillräckligt att hålla reda på än att höra av sig och bry sig mer än nödvändigt om sina anställda dessutom.

• sextiotalist
    Anonym (U) skrev 2021-04-13 14:02:12 följande:

Hon är din chef, inte vän. Oftast är en bra chef just bara chef som tar och ger information och Inte blir vän med de anställda.! De har tillräckligt att hålla reda på än att höra av sig och bry sig mer än nödvändigt om sina anställda dessutom.

Då har jag varit omgiven av dåliga chefer. Eftersom mina chefer har brytt sig, två är (fortfarande) mina vänner. 
    Men så har man olika syn på chefer och cheferna har olika roller i olika organisationer, hos oss är chefen mest lönsesättande,  Det som styr våra vardagar är uppdragsledaren och projektledaren
  • AHAS
    Anonym (Dita) skrev 2021-04-13 11:25:43 följande:

Många anställda skulle nog känna sig jagade om chefen höll på att höra av sig till dem när de är sjuka. Det skulle nog vara svårt för en chef att formulera sig så att den anställde förstår att det bara är omtanke och inte ett fiskande om när personen kan tänkas vara tillbaka.

Jag tror att många chefer aktar sig för att bli för privata med sina anställda då det många gånger kan leda till problem.

Jag tycker att du kan skicka en liten uppdatering till din chef om hur det går med din sjukdom. Då får du säkert ett uppmuntrande svar tillbaka. Din chef hör inte av sig för att hon inte vill störa dig när du är sjukanmäld, men hon vill säkert höra av från dig hur det är med dig. Tänk på att hon har en överordnad roll till dig och ?får inte? göra fel.

Tack så mycket, jag har gjort precis som du sa, ringde nu och uppdaterade, hon förklarade mycket att hon vill inte ringa mig störa mig stressa mig det därför bara annars hon tänker på dig. Jag tycker att det är skönt ändå. Tack för tipset.
    anonym
  • Räkan77

Jag kan ju tycka att din chef skulle kunna slänga iväg ett sms för att höra hur du mår eftersom du är inlagd på sjukhus. Det fyller ju flera syften. Dels visar det att chefen bryr sig om dig och dels så ger det ju chefen en fingervisning om när du kan tänkas komma tillbaka.

• Gameofthrones
    sextiotalist skrev 2021-04-13 13:54:13 följande:

Du ansåg att man inte ska ha vänskap på sin arbetsplats, det är en avsevärd skillnad mot att "jag vill inte ha några vänskapsrelationer med mina kollegor"

Utöver detta så ser strukturerna ut på olika arbetsplatser. Min chef är endast min lönesättande chef, jag är den som fördelar uppdragen som kommer in (inom mitt område).

Mina två förra chefer var mina vänner innan de blev chefer, men vi hade ett snack och visste exakt hur vi skulle hantera detta.

Det fanns även par på min förra arbetsplats.

Det du syftar på en sådan vänskaplighet kan man ju ha. Att man är schyssta mot varandra jobbar bra, tillsammans. Det är en helt annan grej för mig.

Det jag mena att inte umgås med mina kollegor utanför arbetet. Inte i min värld.
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-04-13 14:46:33 följande:
    Det du syftar på en sådan vänskaplighet kan man ju ha. Att man är schyssta mot varandra jobbar bra, tillsammans. Det är en helt annan grej för mig.

Det jag mena att inte umgås med mina kollegor utanför arbetet. Inte i min värld.
    Men det är vad jag gör. Jag har flera kollegor som jag umgås med efter jobbet. 
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-04-13 14:46:33 följande:

En av mina bästa vänner är en fd kollega
  • nnnnnnnn
    AHAS skrev 2021-04-13 10:16:33 följande:
    Jag brukar höra av henne när jag är sjuk bara för att kolla när jag är tillbaks till jobbet igen. I allmänhet jag och chefen är inte riktigt kompisar men det är något som är lite mer än att jag är bara anställd. Jag har bara en kollega till på platsen, bra relation men ingenting mer. Han brukar aldrig varit sjuk nångång.
    Jag önskade att chefen visa att hon bryr sig för att vi är mer än bara kollegor. Annars jag skulle inte vara ledsen.
    Skulle jag fatta att jag är bara vilken anställd som helst för henne?
    EN bra chef jagar inte de anställda när de är sjuka.
    Även om hon är en vän så kan det vara obehagligt att bli stressad av att chefen hör av sig när man är sjuk och försöker bli frisk.
    Så det bästa är nog att du gör som någon sa - skicka ett SMS och uppdatera.
    Vill du att hon ska höra av sig som vän så skriv det, istället för att gissa på internet hur hon tänker.
    TEx:
    "Hej igen! Vill bara informera lite om läget, jag är fortfarande kvar på sjukhuset och kommer nog få åka hem om en vecka om inget tillkommer. Sen bör jag vara hemma ytterligare en vecka för att återfå krafterna. Så nu vet du ungefär hur det ser ut med återgången till arbetet. Privat kan jag berätta att det är otroligt tråkigt här, inget händer och ingen vågar ju besöka mej nu i corona-tider, så ett samtal för att prata lite hade varit välkommet! MVH XYZ"
  • Gameofthrones

Precis en bra chef jagar inte anställda.

Anställda har en skyldighet att återkoppla. Anser jag.

Svar på tråden Min chef frågar inte om mig medan jag har Covid-19.