• Anonym (Velig)

Bästa gravidförsäkringen?

Ni andra gravida - vad är bästa gravidförsäkringen?

Vad jag förstår så gäller ingen innan vecka 20+, så gör man KUB och får risk för kromosomavvikelse faller diagnosersättningrn alltid bort. Det är lite konstigt eftersom man väl alltid får en risk vid KUB?

Men i övrigt, vilken är bäst? Hur har ni tänkt? Har förstått att vissa är kopplade till barnförsäkring utan hälsodeklaration när jag kollar på jämförssidan. Vad innebär det? Vad är der för hälsodeklaration? Om barnet har risk för någon sjukdom genetiskt, får den en sämre försäkring då?

Är så förvirrad...

• Svar på tråden Bästa gravidförsäkringen?
  • Anonym (L)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:24:18 följande:
    Pratat med tre handläggare vid två bolag som indikerade på det - att om man fått något resultat som kunde tyda på förhöjd risk mot ingen risk och barnet sedan föds med Downs så gällde det inte. Är själv tveksam på den tolkningen iom att även en risk på 1:20000 ju är en risk....

Förstår, att jag funderar på Folksam är att jag har andra väldigt bra försäkringar där genom mitt fack och de hade fått bra omdömen i jämförelser.

Men hur är Modernas då, om man tecknar det innan barnet fötts, då kan de ju inte heller ha en hälsodeklaration eller? Är som du orolig att man står där med ett barn som får en sämre försäkring liksom om något visar sig vid födseln.

Vården räknar väl 1:200 som förhöjd risk, så då borde väl det vara det dom går på i så fall? Minns kanske inte siffran helt rätt, men däromkring. 

Väldigt konstigt annars eftersom många som räknas som friska/inga konstigheter enligt vården skulle räknas bort av försäkringsbolaget. 

Om man tecknar innan barnet föds så får man en försäkring, men vissa medfödda fel som sedan visar sig direkt vid födseln kommer bli undantagna i efterhand. När jag kollade så var alla försäkringar väldigt likvärdiga och hade inte täckt de skadorna/felen ändå. Är det inga problem så får man en full försäkring så att säga. Skillnaden blir alltså att man slipper orosmomentet att bli helt nekad.  Om jag fattade det allt rätt. Mitt barn föddes friskt och har en heltäckande försäkring i alla fall, så han fick inte sämre för att den tecknades innan han föddes :) 

• Anonym (Kk)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:19:38 följande:

Ja, jag förstår verkligen det. Det är ju ett engångsbelopp på 3000 ca för modernas, men det kanske man snabbt får igen om man hamnar i ett läge där man behöver det?

Får man 3000 oavsett grad från modena? I alla andra försäkringsbolag får man enbart för grad 3 och 4.

Det jag ser som största fördelen med moderna är att man får hjälp att få vård. Att få vård för förlossningsskador som missats eller lagats fel är en process som ofta tar många år
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Kk) skrev 2021-04-13 14:30:39 följande:

Får man 3000 oavsett grad från modena? I alla andra försäkringsbolag får man enbart för grad 3 och 4.

Det jag ser som största fördelen med moderna är att man får hjälp att få vård. Att få vård för förlossningsskador som missats eller lagats fel är en process som ofta tar många år

Nä, alltså priset för försäkringen :)

Ah, ja, det kan jag tänka mig att det är... men de hjälper en alltså då vid behov?
  • Anonym (Kk)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:33:05 följande:

Nä, alltså priset för försäkringen :)

Ah, ja, det kan jag tänka mig att det är... men de hjälper en alltså då vid behov?

Ja alltså försäkringen är ju dyr. Men värd det alla gånger om man får problem. Läs villkoren så ser du informationen om rätten till sjukvård
  • Anonym (Velig)
    Anonym (L) skrev 2021-04-13 14:30:14 följande:

Vården räknar väl 1:200 som förhöjd risk, så då borde väl det vara det dom går på i så fall? Minns kanske inte siffran helt rätt, men däromkring. 

Väldigt konstigt annars eftersom många som räknas som friska/inga konstigheter enligt vården skulle räknas bort av försäkringsbolaget. 

Om man tecknar innan barnet föds så får man en försäkring, men vissa medfödda fel som sedan visar sig direkt vid födseln kommer bli undantagna i efterhand. När jag kollade så var alla försäkringar väldigt likvärdiga och hade inte täckt de skadorna/felen ändå. Är det inga problem så får man en full försäkring så att säga. Skillnaden blir alltså att man slipper orosmomentet att bli helt nekad.  Om jag fattade det allt rätt. Mitt barn föddes friskt och har en heltäckande försäkring i alla fall, så han fick inte sämre för att den tecknades innan han föddes :) 

Ja, håller med - det måste ju vara så det tolkas om de skulle kontakta vården...

Förstår. Det är samma orosmoment som jag kände försvann med Folksams medlemsbarnsförsäkring, där barnet blev försäkrat och inte nekat. Jag har mest varit lite oroad för hälsodeklarationen när man inte kunnat se i förväg vad de skulle neka för - så man inte väljer en gravidförsäkring och så får man nej eller en usel försäkring för barnet om bolaget gjort en hälsodeklaration som innehåller fler saker än nåt annat bolags...
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Kk) skrev 2021-04-13 14:34:04 följande:

Ja alltså försäkringen är ju dyr. Men värd det alla gånger om man får problem. Läs villkoren så ser du informationen om rätten till sjukvård

Ja... kanske är en summa man får svälja helt enkelt. Tyvärr är ju inte förlossningsskador helt ovanliga, även om man hoppas undvika dem.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:37:37 följande:

Ja... kanske är en summa man får svälja helt enkelt. Tyvärr är ju inte förlossningsskador helt ovanliga, även om man hoppas undvika dem.

Såg nu att de verkar chockhöjt priset, testade fylla i och fick pris på 6500 kr för Modernas försäkring...
  • Anonym (Trygg hansa)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:48:01 följande:

Såg nu att de verkar chockhöjt priset, testade fylla i och fick pris på 6500 kr för Modernas försäkring...

Tror också de spelade in när jag valde då trygghansa bara kostar 1250 och täcker allt dock låga belopp på ersättning för underlivsskador
  • Limeblad

Jag valde Modernas (inkl förlossningsförsäkring). Velade en massa över om förlossningsförsäkringen är värd det eller inte. Vet fortfarande inte om den är det (har inte fött än) men iom att jag har råd så valde jag inte bort den.

För mig var det viktigt att kunna teckna barnförsäkring utan hälsodeklaration. Vad jag kunde hitta är det bara Moderna och Folksam Gruppförsäkring som erbjuder det. Mitt fack är inte ansluten till Folksam så av den anledningen blev valet enkelt för mig. Vanliga Folksamförsäkringen har inte den möjligheten.

• Anonym (Velig)
    Limeblad skrev 2021-04-13 18:26:37 följande:

Jag valde Modernas (inkl förlossningsförsäkring). Velade en massa över om förlossningsförsäkringen är värd det eller inte. Vet fortfarande inte om den är det (har inte fött än) men iom att jag har råd så valde jag inte bort den.

För mig var det viktigt att kunna teckna barnförsäkring utan hälsodeklaration. Vad jag kunde hitta är det bara Moderna och Folksam Gruppförsäkring som erbjuder det. Mitt fack är inte ansluten till Folksam så av den anledningen blev valet enkelt för mig. Vanliga Folksamförsäkringen har inte den möjligheten.

Ja, jag har hittat samma. Det går vad jag förstår att teckna Folksam Gravidförsäkring stor och sen teckna barnförsäkring utan hälsodeklaration, eller? Blir osäker nu. Men eftersom mitt fack är Folksamanslutet är det alltid så iaf. Det känns tryggt att inte hamna i några diskussioner där om det skulle vara något bekymmer när barnet fötts. Jag hajade mest till på Modernas pris på över 6500 kr som väldigt kostsamt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 19:01:57 följande:

Ja, jag har hittat samma. Det går vad jag förstår att teckna Folksam Gravidförsäkring stor och sen teckna barnförsäkring utan hälsodeklaration, eller? Blir osäker nu. Men eftersom mitt fack är Folksamanslutet är det alltid så iaf. Det känns tryggt att inte hamna i några diskussioner där om det skulle vara något bekymmer när barnet fötts. Jag hajade mest till på Modernas pris på över 6500 kr som väldigt kostsamt.

Om något händer och du har folksam får du full barnförsäkring ändå genom facket. Moderna erbjuder enbart en mediumvariant.

Tar du gravidförsäkring på folksam så slipper du 6 mån karens som annars finns på medlemsbarn.

Så, har man fack som stödjer folksam så är det bästa valet om man råkar ut för något.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (M) skrev 2021-04-13 19:18:08 följande:

Om något händer och du har folksam får du full barnförsäkring ändå genom facket. Moderna erbjuder enbart en mediumvariant.

Tar du gravidförsäkring på folksam så slipper du 6 mån karens som annars finns på medlemsbarn.

Så, har man fack som stödjer folksam så är det bästa valet om man råkar ut för något.

Tack! Jo, har fack som är folksamkopplat, vilker jag förstått är en stor fördel.
  • Limeblad
    Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 19:01:57 följande:

Riktigt dyr är den. Och jag vet inte om den ger så mycket. Men i slutändan ville jag inte chansa så jag tog den.

När jag läst på Folksam uppfattar jag att det bara är om det är via facket som man kan få barnförsäkring utan hälsodeklaration. Men iom att ditt fack är anslutet är det ju inget problem för dig :)
  • Anonym (A)

Liten varning för Trygg-Hansa. Via deras gravidförsäkring fick jag ersättning för både min egen samt bebisens sjukhusvistelse. Kommer antagligen få ersättning för ärren bebisen fick vid förlossningen men de bedöms först när ett år har gått. Försäkringen gällde dessutom 6 månader efter barnets födelse. So far so good... Men när man sedan ville teckna en barnförsäkring för sitt fullt friska barn som hade oturen att födas extremt tidigt tog det stopp. I bästa fall kan barnet bli försäkrad 1år efter sitt egentliga BF-datum efter en läkarundersökning.... Jag skulle rekommendera dig att ta en gravidförsäkring som automatiskt övergår i en barnförsäkring, om det nu finns på marknaden.

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2021-04-13 23:19:44 följande:

Liten varning för Trygg-Hansa. Via deras gravidförsäkring fick jag ersättning för både min egen samt bebisens sjukhusvistelse. Kommer antagligen få ersättning för ärren bebisen fick vid förlossningen men de bedöms först när ett år har gått. Försäkringen gällde dessutom 6 månader efter barnets födelse. So far so good... Men när man sedan ville teckna en barnförsäkring för sitt fullt friska barn som hade oturen att födas extremt tidigt tog det stopp. I bästa fall kan barnet bli försäkrad 1år efter sitt egentliga BF-datum efter en läkarundersökning.... Jag skulle rekommendera dig att ta en gravidförsäkring som automatiskt övergår i en barnförsäkring, om det nu finns på marknaden.

Folksam! Jag fick extremprematur på 600 gram födelsevikt. Hade turen att jag tog folksam gravid, fick barnförsäkring genom facket plus slapp karen på 6 mån eftersom jag hade gravidförsäkringen. Sån tur i oturen!
Svar på tråden Bästa gravidförsäkringen?