Anonym (Velig) skrev 2021-04-13 14:24:18 följande:
Pratat med tre handläggare vid två bolag som indikerade på det - att om man fått något resultat som kunde tyda på förhöjd risk mot ingen risk och barnet sedan föds med Downs så gällde det inte. Är själv tveksam på den tolkningen iom att även en risk på 1:20000 ju är en risk....
Förstår, att jag funderar på Folksam är att jag har andra väldigt bra försäkringar där genom mitt fack och de hade fått bra omdömen i jämförelser.
Men hur är Modernas då, om man tecknar det innan barnet fötts, då kan de ju inte heller ha en hälsodeklaration eller? Är som du orolig att man står där med ett barn som får en sämre försäkring liksom om något visar sig vid födseln.
Vården räknar väl 1:200 som förhöjd risk, så då borde väl det vara det dom går på i så fall? Minns kanske inte siffran helt rätt, men däromkring.
Väldigt konstigt annars eftersom många som räknas som friska/inga konstigheter enligt vården skulle räknas bort av försäkringsbolaget.
Om man tecknar innan barnet föds så får man en försäkring, men vissa medfödda fel som sedan visar sig direkt vid födseln kommer bli undantagna i efterhand. När jag kollade så var alla försäkringar väldigt likvärdiga och hade inte täckt de skadorna/felen ändå. Är det inga problem så får man en full försäkring så att säga. Skillnaden blir alltså att man slipper orosmomentet att bli helt nekad. Om jag fattade det allt rätt. Mitt barn föddes friskt och har en heltäckande försäkring i alla fall, så han fick inte sämre för att den tecknades innan han föddes :)