• Anonym (Anna)

Hur ska storfamiljerna klara sig?

Var ett stort fan av Familjen Annorlunda när det gick på TV. Men sedan blev jag så bedrövad när et blev skilsmässa i familj efter famlij. Kasnke var det tiden i TV som förändrade familjerna? Eller så hade det blivt så ändå? Sedan slog det mig att det helt enkelt kanske handlade om att man någon gång slog i taket för baranfödande. Någon gång fanns inte mer föräldrapenning att plocka ut. Och med så många barn kan inte båda jobba heltid och då kan man inte förösrja familjen. Vid separation blir de tunderhållsstöd via Försäkringskassan, för det finns ingen möjlighet att betala underhåll för alla barnen. Kan de tvara så att föräldrarna levt i en bubbla och inte tänkt på de thär? HUr kan man inte fundera på hur man ska försörja de barn man får?

Hur som helst, ledsamt att ett fint program tycks ha lett till så många skilsmässor.

• Svar på tråden Hur ska storfamiljerna klara sig?
  • Anonym (tyv)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-15 11:19:44 följande:

Var ett stort fan av Familjen Annorlunda när det gick på TV. Men sedan blev jag så bedrövad när et blev skilsmässa i familj efter famlij. Kasnke var det tiden i TV som förändrade familjerna? Eller så hade det blivt så ändå? Sedan slog det mig att det helt enkelt kanske handlade om att man någon gång slog i taket för baranfödande. Någon gång fanns inte mer föräldrapenning att plocka ut. Och med så många barn kan inte båda jobba heltid och då kan man inte förösrja familjen. Vid separation blir de tunderhållsstöd via Försäkringskassan, för det finns ingen möjlighet att betala underhåll för alla barnen. Kan de tvara så att föräldrarna levt i en bubbla och inte tänkt på de thär? HUr kan man inte fundera på hur man ska försörja de barn man får?

Hur som helst, ledsamt att ett fint program tycks ha lett till så många skilsmässor.

Tyvärr verkar det vara så att de som får många barn inte tänker på hur det ska bli framåt utan bara låter barnen komma som en impulsivitet utan tanke på morgondagen. Kvinnan gillar att vara gravid och ha en bebis, gillar kanske inte att jobba och så rullar det på. Men bebisarna blir stora och till slut kommer en dag när det inte blir fler bebisar utan bara en massa hårt jobb och inget ekonomiskt utrymme. Även relationen lär väl bli svår att vidmakthålla när 8-9 barn pockar på uppmärksamhet på olika sätt. 

Jag tror inte att det är programmet i sig som lett till skilsmässor. Dels slutar många äktenskap/samboskap i separation (ca 50% är det väl) och en sån tung familjebörda som många barn blir så lär det slita ytterligare på relationen mellan föräldrarna (även om barnen såklart ger glädje också).

För mig som har noga övervägt hur många barn jag skulle velat ha och orkar ha och som jag och pappan kan försörja (inte samma siffra) så ter det sig lite dumdristigt och impulsivt och världsfrånvänt att bara låta ungarna komma utan en tanke på hur livet ska bli framåt. 
  • Anonym (Blatten)

Är nyfiken på hur de löser boendesituationen med så många barn. Det blir en enorm boendekostnad om de kör varannan vecka, även om barnen delar rum. Vi skattebetalare tvingas betala för deras kalas i form av bostadsbidrag mm.

• Anonym (K)

Det är knappast programmets fel. Det fattar väl vem som helst att det är väldigt tärande att ha så stor familj.

Svar på tråden Hur ska storfamiljerna klara sig?