Anonym (Teddy) skrev 2021-04-17 17:45:44 följande:
Min erfarenhet är att äldrevården idag är så tungt så att detta du beskriver räcker inte till. Träffade nyligen en enhetschef inom hemtjänst som sa att hon föredrar att anställa yngre som var fysiskt aktiva på fritiden eftersom hemtjänsten har blivit så oerhört tungt. Hon hade anställda i trettioårsåldern med förslitningsskador.
Jo. Gamla människor blir ju kvar i sina lägenheter med hjälp av hemtjänst mycket längre idag än förr, för att kommunen vill spara pengar. Hemtjänst kostar mycket mindre än en plats på ett vårdboende. Och därför blir arbetet för hemtjänsten mycket tyngre, när den gamla måste ha hjälp med precis allting - även personlig hygien, komma upp ur sängen och över till rullstolen, på toaletten etc.. De som var SÅ vårdbehövande bodde "på min tid" på ålderdomshem redan.
Jag arbetade i hemtjänsten för c:a 30 år sedan. Då var våra boende för det mesta gående och klara i huvudet. De behövde bara hjälp med städning och matlagning (som man på den tiden gjorde tillsammans med den boende, det var inte färdiga matlådor som idag), samt sällskap. Man hade gott om tid och kunde baka en kaka tillsammans, sätta på kaffet och sätta sig och fika och prata med den gamla. Idag, har jag förstått, har hemtjänstpersonalen knappt tid att prata med de boende..? Självklart blir det mycket tyngre för personalen, och hemskt mycket sämre för de boende!