• Tessa17

Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?

hej, jag jobbar inom äldre omsorg på ett boende och är nära pensions ålder. Efter att har jobbat på en bra avdelning ii fyra år blev jag flyttat till en mycket tyngre avdelning med mycket belastning på ryggen osv. Jag fick meddetsamma problem med ryggen och pratade med chefen, Hon påstår att ålder har inget att göra hur hon placerar anställda och hon hade andra i min ålder som har jobbat där och har klarat det. Vad skall jag göra ? Jag kommer att kontakta kommunal facket och prata med de, men vad kan jag göra mer?  Någon som har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?
  • Tessa17

Det är meningen att man skall jobba upp till 67.Hur är det möjligt i sådana förhållanden?

• Dexter dot com
    Tessa17 skrev 2021-04-17 18:07:24 följande:

Demens boende är mycket tyngre, för att patienter larmar ofta ,och ofta för små saker, när larmet går måste jag dit med detsamma oavsett vad jag gör.De ofta gråter skriker är arga vill gå ut vill inte byta inkontinens skydd osv. Det gör det tungt!

Eftersom du skrev att du fick problem med ryggen trodde jag du menade att det var fysiskt tung och det går oftast att ordna med hjälpmedel, samarbete vid förflyttningar, ta ut sjukgymnast som visar hur ni ska arbeta vid tunga förflyttningar, hjälpmedel osv. Är det stressigt och psykiskt påfrestande får du ju helt enkelt ta det med chefen ihop med dina kollegor och förklara att ni inte orkar. Skriv avvikelser på allt ni inte hinner, på bristande rutiner osv så det finns dokumenterat.
    Tyvärr tror jag ju att ingenting kommer bli bättre. Efter 25 år inom äldreomsorgen sa jag upp mig och bytte bransch just för att arbetsbelastningen blev för tuff och för att cheferna inte tog till sig att varken boende eller personal mådde bra. Hoppas du har en bättre chef och att dina kollegor vågar stötta dig i frågan.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-17 17:45:44 följande:
    Min erfarenhet är att äldrevården idag är så tungt så att detta du beskriver räcker inte till. Träffade nyligen en enhetschef inom hemtjänst som sa att hon föredrar att anställa yngre som var fysiskt aktiva på fritiden eftersom hemtjänsten har blivit så oerhört tungt. Hon hade anställda i trettioårsåldern med förslitningsskador.
    Jo. Gamla människor blir ju kvar i sina lägenheter med hjälp av hemtjänst mycket längre idag än förr, för att kommunen vill spara pengar. Hemtjänst kostar mycket mindre än en plats på ett vårdboende. Och därför blir arbetet för hemtjänsten mycket tyngre, när den gamla måste ha hjälp med precis allting - även personlig hygien, komma upp ur sängen och över till rullstolen, på toaletten etc.. De som var SÅ vårdbehövande bodde "på min tid" på ålderdomshem redan.

Jag arbetade i hemtjänsten för c:a 30 år sedan. Då var våra boende för det mesta gående och klara i huvudet. De behövde bara hjälp med städning och matlagning (som man på den tiden gjorde tillsammans med den boende, det var inte färdiga matlådor som idag), samt sällskap. Man hade gott om tid och kunde baka en kaka tillsammans, sätta på kaffet och sätta sig och fika och prata med den gamla. Idag, har jag förstått, har hemtjänstpersonalen knappt tid att prata med de boende..? Självklart blir det mycket tyngre för personalen, och hemskt mycket sämre för de boende!
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-17 18:40:19 följande:

Jo. Gamla människor blir ju kvar i sina lägenheter med hjälp av hemtjänst mycket längre idag än förr, för att kommunen vill spara pengar. Hemtjänst kostar mycket mindre än en plats på ett vårdboende. Och därför blir arbetet för hemtjänsten mycket tyngre, när den gamla måste ha hjälp med precis allting - även personlig hygien, komma upp ur sängen och över till rullstolen, på toaletten etc.. De som var SÅ vårdbehövande bodde "på min tid" på ålderdomshem redan.

Jag arbetade i hemtjänsten för c:a 30 år sedan. Då var våra boende för det mesta gående och klara i huvudet. De behövde bara hjälp med städning och matlagning (som man på den tiden gjorde tillsammans med den boende, det var inte färdiga matlådor som idag), samt sällskap. Man hade gott om tid och kunde baka en kaka tillsammans, sätta på kaffet och sätta sig och fika och prata med den gamla. Idag, har jag förstått, har hemtjänstpersonalen knappt tid att prata med de boende..? Självklart blir det mycket tyngre för personalen, och hemskt mycket sämre för de boende!

Du har så rätt. Privata boenden är inte anpassade för en människa med fullt hjälpbehov. Och dom kan även vägra att personalen använder hjälpmedel.

Idag är ju schemat inom hemtjänsten planerat på minuten. Du har ett chip och dina besök registreras när du kom och gick. Om dina tider inte stämmer måste du redogöra för anledningen. Kontrollen är oerhörd. Många gamla är ensamma och hemtjänsten den enda människa dom träffar veckor i taget.
  • Anonym (Teddy)
    Tessa17 skrev 2021-04-17 18:50:38 följande:

Det är tungt både psykiskt men mer fysiskt !

Jag förstår vad du menar. Att byta inkontinensskydd på någon som är behjälplig och på någon som kämpar emot är ju stor skillnad. Oerhört tungt.
  • Tessa17

Det är exakt vad jag menade! Kan chefen vägra att flytta mig till en annan avdelning?

• Anonym (Ewa)
    Tessa17 skrev 2021-04-17 20:49:23 följande:

Det är exakt vad jag menade! Kan chefen vägra att flytta mig till en annan avdelning?

Ja, chefen leder och fördelar arbetet.
  • Tessa17

Om jag. besöker läkare och får ett intyg att jag inte kan utföra tungt arbete pga ryggbesvär! Kanske det hjälper och jag blev flyttad till lärare avdelning!

• Anonym (Frida)
    Tessa17 skrev 2021-04-18 07:51:39 följande:

Om jag. besöker läkare och får ett intyg att jag inte kan utföra tungt arbete pga ryggbesvär! Kanske det hjälper och jag blev flyttad till lärare avdelning!

Jag var nog otydlig i mitt första inlägg. Det var precis detta jag menade. Se till att få dina ryggbesvär väl dokumenterade (och behandlade, i den mån de går att göra något åt) och använd det som argument för att du inte klarar av nuvarande arbetsbelastning. Jag skulle tro att det första som händer är att du får en tids sjukskrivning, på hel- eller deltid, och så får du och arbetsgivaren gå vidare därifrån och försöka hitta en lösning. Jag tycker att du även ska kontakta facket imorgon, precis som du planerat. De vet mer om vad som kan göras och vilka rättigheter du har.
  • Anonym (Ewa)
    Tessa17 skrev 2021-04-18 07:51:39 följande:

Det kan också slå tillbaka: Klarar du av att arbeta som undersköterska då? Det kommer att startas en rehabplan/-utredning. Den skulle kunna mynna ut i omplacering, men arbetsgivaren bör göra anpassningar på din nuvarande arbetsplats först.
  • Anonym (Lite krasst är meningen...)
    Tessa17 skrev 2021-04-17 18:09:27 följande:

Det är meningen att man skall jobba upp till 67.Hur är det möjligt i sådana förhållanden?

Lite krasst är meningen med pension att de flesta inte skall kunna njuta av den, utan bara betala till den men hinna dö innan så mycket av den kan tas ut. Detta maximerar intäkter och minimerar utgifter. De sista åren i arbetslivet är tyngst och sliter mest (därför har vi höjt pensionsåldern- för att folk skall dö tidigare). Så att sätta de som snart skall pensioneras på de absolut tyngsta arbetsuppgifterna spär ytterligare på detta.

Så rent krasst är allt som det skall vara. För detta kan du tacka den moderna socialdemokratin.
Svar på tråden Jag blev flyttat till en mycket tyngre avdelning. Vad göra?