• Elsa891

    Stark framtidsångest

    Jag har egentligen sedan jag sluta gymnasiet för ca 3 år sedan känt en stark oro och ångest inför framtiden. Direkt efter gymnasiet så fortsatte jag att bo hemma och arbetade, vilket kändes helt okej. Men i takt med att fler och fler kompisar flyttade iväg för att plugga, att det tog slut med min kille och att jag påbörjade en högskolelinje som inte alls kändes bra och hoppade av, har jag fått mer och mer ångest inför framtiden. Jag är ständigt rädd för att välja fel och att bli ensam. I samband med att många kompisar och pojkvännen försvann börja jag lägga mer fokus på vilket yrke jag vill ha, för om jag inte har något annat vill jag ändå kunna ha det att trivas med. Men något drömyrke verkar aldrig komma till mig. Finns självklart sådant som verkar lite intressant men efter ett tag får jag halvt panik och tycker det känns skit igen. Det är ju svårt att veta vad man faktiskt kan trivas med när man inte har möjlighet att testa på yrkena. Därmed blir jag rädd för att välja något yrkesprogram; om det inte känns bra t.ex. lärare så är det svårt att byta jobb. Men det känns också jobbigt att välja en mer bred linje, t.ex. läsa biologi då det är så diffust vad man faktiskt kommer/kan arbeta med sen. Vad kan man egentligen göra för att underlätta detta för sig själv? Att inte känna sån stark ångest och oro inför ens framtid? Inte bara gällande yrke och skola utan även kring kompisar och partner? 

Svar på tråden Stark framtidsångest