• scobydoo

Varit jobbsökande i månader

Hej ni som läser,

I oktober förra året sa jag upp mig på ett jobb inom hemtjänsten (som jag idag saknar jättemycket) och började söka nya jobb mest på arbetsförmedlingen. Jag är med i en sak som kallas jobbgaranti för ungdomar och dem har hjälpt mig lite på vägen. Men jag har sökt minst 20 jobb och får bara nej. Jag skulle kanske kunnat söka mer men jag vill samtidigt söka till ett jobb jag på något sätt tycker om. Samt att jag har gått till många mataffärer i stan. "Tyvärr har vi gått vidare med andra sökande" har jag fått hundra gånger känns det som. Jag är så trött på att söka och vill bara ha ett jobb någon gång. Jag mejlade faktiskt bemanningsenheten, dem som ger jobb till sökande och frågade om jag kan få tillbaka jobbet som hemtjänstpersonal. Låter kanske helt sjukt men jag är desperat.
    Är det någon som kan relatera? Känner mig så ensam med att känna så här!

• Svar på tråden Varit jobbsökande i månader
  • Anonym (A)

Aj då, kanske inte det smartaste att säga upp sig under corona när det går tredubbelt så många på varje ansökan.... Hoppas du får tillbaka jobbet då. Kan nog inte relatera till det då jag aldrig lidit av att vara arbetslös men känner andra som gått arbetslösa. Det kan ju ta lång tid så det bästa du kan göra är att planera dina dagar så de går till något vettigt och börja tänka som så att det kanske inte alltid är så att du är så opassande, men med så många som är arbetslösa nu så lär det finnas många som har bättre meriter så det är liksom inget personligt att du inte får jobben. Det löser sig till slut ska du se. Fundera kanske på någon utbildning också så länge, antingen för att bygga på vad du redan har eller byta inriktning helt.

• scobydoo

Nej det var jättedumt. Nej tar det inte personligt men man tappar gnistan då och då. Ja jag går en kurs just nu och ska förhoppningsvis börja högskola i höst om jag kommer in o så men det är sommaren jag är orolig för

• Anonym (Rosa)

Har du sökt 20 jobb sedan oktober?

• Anonym (Ylva)

Jag jobbar med att hjälpa arbetslösa och det som ger bäst resultat är när man själv kontaktar arbetsgivarna. Jättebra att du besöker butiker men just nu är den branschen fortfarande utsatt och jobben är få.

Mitt främsta råd till dig är att börja studera. Jag förstår att du vill jobba och få en inkomst men marknaden är extra tuff just nu. Har du heller ingen utbildning så konkurrerar du med ca 70 % av Sveriges befolkning för de jobb du kan söka. Ett jobb som inte kräver någon utbildning kan få över hundra ansökningar beroende på var man bor. Just nu har flera förlorat jobbet som har mer erfarenhet än dig eller en relevant utbildning. Arbetsgivarna kan verkligen plocka det bästa av det bästa just nu.

En utbildning hade gjort dig starkare på arbetsmarknaden plus att du blir sysselsatt i 1 - 3 år beroende på utbildning.

Vad jag annars brukar rekommendera mina deltagare som jag hjälper när dem inte får svar på sina ansökningar är

1. Se över CV och personligt brev. Vad kan du förbättra? Skickar du samma till alla eller lägger du ner tid på att skapa en specifik ansökan till varje jobb?

2. Ring till företagen. Du kan själv söka upp företag och ringa dem utan att dem söker personal eller så kan du kontakta kontaktpersonen i annonsen.

Läs även på om kroppsspråket och be om feedback på det intryck du ger andra. Vissa jag pratar med låter som att dem sover för att dem pratar så monotont. Det ger intrycket att personen inte är intresserad.

Det finns mycket bra information på nätet om hur man kan öka sina chanser att få jobb. Youtube har bra klipp och det finns flera poddar i ämnet.

• scobydoo

Tack för att du tog dig tiden att svara. Och tack för att du var ärlig på ett schysst sätt, jag tar med mig av dina tips:)

• Anonym (J)

Om du inte redan gjort det - gå med i lokala facebookgrupper för jobb. Där brukar finnas en del bra tips.

• Anonym (bögen)

Några månader är ingenting.
    Och just nu vill man ändå inte vara på en arbetsplats och få Corona.

• Anonym (Krut)

Det är jobbigt när man står utan jobb vid fel tillfälle. Jag tog studenten, extremt skoltrött, och ville jobba. Finanskrisen 2008 gjorde det rent omöjligt att hitta ett jobb. Jag tror jag sökte 400 jobb, både utannonserade tjänster, hörde av mig till arbetsplatser, besökte arbetsplatser fysiskt, gjorde intresseanmälningar via olika webbformulär på arbetsplatsers hemsidor osv utan resultat. Höll på att bli tokig. Tog över ett år för mig att få in en fot som diskare på en lunchrestaurang, har aldrig varit så lycklig över att ha ett jobb. 

Det var kanske inte supersmart att du sa upp dig från det jobbet du hade. Vet inte om läget på arbetsmarknaden generellt är lika pissigt som det var där kring 2008 men däremot så är väl många branscher där unga arbetar drabbade av pandemin t.ex. hotell och restaurang, besöksnäringen och vissa delar av handeln. Enklast är nog att få arbete i den sektor som du precis sa upp dig ifrån. 

Svar på tråden Varit jobbsökande i månader