• anonym2005

Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?

Hej!

Jag skulle gärna vilja diskutera barn och jobb med er här inne.

Min sambo och jag har en son (snart 1 ½ år), vi har i stort sett hela tiden varit inställda på att skaffa två barn och vi började prata om att kanske det var dags i augusti ungefär. Nu är det så att jag börjar en ny tjänst andra veckan i augusti, och jag vill ju gärna få fast jobb där innan vi får barn igen.

Det förekommer ju ibland en del fulspel mot gravida även om det ska finnas lagar och skydd.

Samtidigt vill jag inte vänta för länge heller utan jag vill ju kunna bestämma själv när vi ska bilda familj.

Hur hade ni gjort?

Blivit gravida i augusti och hållit tyst om det?

Saken är att jag med högsta sannolikhet kommer att börja med 6 månaders provanställning, och blir jag gravid i augusti så kommer det ju att synas efter provanställningen.

• Svar på tråden Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?
  • JosHed
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-28 17:07:30 följande:

Här har vi anledningen till att jag inte anställer kvinnor i barnafödande ålder. 

Kan du förklara mer? Graviditeten ska ju spela in noll i om du ger någon fast anställning eller inte. I och med att med mitt jobb finns noll möjlighet att skaffa en vikarie (samt att jag var den enda sökande och den enda med rätt utbildning) så spelar det ju noll roll när jag berättar i tid. Att vänta tills efter rutinultraljudet är ju väldigt vanligt oavsett fast arbete eller provanställning så tycker inte heller det är konstigt? Jag avvaktar alltid tills jag vet att allt är okej innan jag berättar :)

Sen delade jag och min man lika på föräldraledigheten, och var inte hemma särskilt läge.
  • korngryn

Här har vi anledningen till att jag inte anställer kvinnor i barnafödande ålder. 

Men män anställer du förstås! För ?män får ju inte barn? eller han sa, han hockeytränaren.
  • Anonym (haha)

Spännande med arbetsgivare som utgår från att alla kvinnor kring 25-35 år vill ha och kan få barn, samt vill vara mer lediga än sina partners. Tråkigt att du mister bra kompetens på det viset. Blir dock väldigt glad att jag är hos rätt arbetsgivare (multinationellt 70 år gammalt företag med ursprung i Sverige som säljer möbler ;). Har visst gått ganska bra för min arbetsgivare ändå, trots att man aktivt jobbar med jämlikhet och inte har nåt emot att anställa gravida kvinnor.

Till trådstartaren säger jag bara kör! Är det rätt arbetsgivare för dig så kommer de anställa dig fast! Om inte så är de inte rätt i längden ändå, pga skev syn på kvinnor :) då kommer du hitta någon annan att jobba för.
  • Anonym (Teamis)
    JosHed skrev 2021-04-28 17:30:45 följande:
    Kan du förklara mer? Graviditeten ska ju spela in noll i om du ger någon fast anställning eller inte. I och med att med mitt jobb finns noll möjlighet att skaffa en vikarie (samt att jag var den enda sökande och den enda med rätt utbildning) så spelar det ju noll roll när jag berättar i tid. Att vänta tills efter rutinultraljudet är ju väldigt vanligt oavsett fast arbete eller provanställning så tycker inte heller det är konstigt? Jag avvaktar alltid tills jag vet att allt är okej innan jag berättar :)

Sen delade jag och min man lika på föräldraledigheten, och var inte hemma särskilt läge.
    Vad ska jag förklara?
    Jag anställer inte folk i allmänhet och kvinnor i synnerhet, som är under ca 40 år.

Jag anställer folk för att jag behöver folk, inte för att jag behöver börja leta efter vikarier.

Utöver det så är det stabilare över lag med lite äldre personal.

Sen undrar jag, om det är så omöjligt att hitta en vikarie till dig, hur gjorde företaget när du var föräldraledig? Hittade de den där omöjliga vikaren trots allt eller?
  • Anonym (Teamis)
    JosHed skrev 2021-04-28 11:36:05 följande:

Absolut inte! Han blev superglad :) berättade ju efter rutinultraljudet och hade precis fått fast tjänst :) inom mitt jobb kan man inte ta in vikarie så hade inte spelar någon roll om han vetat det tidigare :) bara skönt att han kunde fatta ett beslut om fast tjänst eller inte utan att riskera att ta med graviditeten i beräkningen. Slutpunkten skulle ju ändå blivit densamma (i och med att graviditet inte är ett argument att inte ge fast utan måste i så fall vara andra anledningar) :)

Hur tänker du att han skulle känt sig lurad?

En provanställning kan avslutas utan speciella skäl, det räcker med att man helt enkelt inte känns rätt.

Och att arbetsgivaren blev glad? Dessutom "superglad" när du som är så svår att ersätta... knappast.
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 05:26:05 följande:

En provanställning kan avslutas utan speciella skäl, det räcker med att man helt enkelt inte känns rätt.

Och att arbetsgivaren blev glad? Dessutom "superglad" när du som är så svår att ersätta... knappast.

Ja. Men om det går att anta att den avslutats pga graviditet så är det lika fullt diskriminering.

Säg att man 3 månader in berättar om en graviditet. En arbetsgivare som då helt enkelt kanske bara inte gillar personen, men personen utför arbetet heöt utan anmärkning, skulle då absolut kunna åka dit på diskriminering för att det är svårt att bevisa att anställningen inte avslutades pga graviditeten.

Om man istället väljer att inte berrättq kan arbetsgivaren avsluta anställningen pga att hen inte gillar personen, utan att riskera att bli anklagad för diskriminering
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-04-29 06:29:18 följande:
    Ja. Men om det går att anta att den avslutats pga graviditet så är det lika fullt diskriminering.

Säg att man 3 månader in berättar om en graviditet. En arbetsgivare som då helt enkelt kanske bara inte gillar personen, men personen utför arbetet heöt utan anmärkning, skulle då absolut kunna åka dit på diskriminering för att det är svårt att bevisa att anställningen inte avslutades pga graviditeten.

Om man istället väljer att inte berrättq kan arbetsgivaren avsluta anställningen pga att hen inte gillar personen, utan att riskera att bli anklagad för diskriminering
    Och jag bespar mig det problemet genom att inte anställa personer där jag riskerar att råka ut för detta. Sen finns det ju inga garantier, jag känner personligen en kvinna som fick barn vid närmare 50 års ålder. Men jag gör så gott jag kan för att undvika detta.

Utöver det så räcker personligt ogillande för att avsluta en provanställning, även om jobbet skötts utan anmärkning. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 16:11:16 följande:

Och jag bespar mig det problemet genom att inte anställa personer där jag riskerar att råka ut för detta. Sen finns det ju inga garantier, jag känner personligen en kvinna som fick barn vid närmare 50 års ålder. Men jag gör så gott jag kan för att undvika detta.

Utöver det så räcker personligt ogillande för att avsluta en provanställning, även om jobbet skötts utan anmärkning. 

Ja det är därför jag nämner personligt ogillande. En gravid kanske skulle fått sin anställning avslutad pga personligt ogillande. Om arbetsgivaren då fått informationen om graviditen riskerar istället arbetsgivaren att åka dit på diskriminering eftersom det blir svårt för arbetsgivaren (om personen sköter sitt arbete) att bevisa att avslutandet av anställningen INTE beror på graviditeten utan enbart personligt ogillande.

Mao. För en arbetsgivare som redan anställt en person inom kategori som kan bli gravid så är det troligtvis bättre att inte få informationen innan de sex månaderna gått.

Då kan faktiskt arbetsgivaren avsluta anställningen som hen vill utan att felaktigt åka dit på diskriminering. Det är nämligen efter att arbetstagaren visat att det finns möjlighet att detta beror på graviditeten arbetsgivarens skyldighet att bevisa att så inte är fallet, annars är det diskriminering, och det kan ju vara svårt för arbetsgivaren att bevisa
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-04-29 16:31:11 följande:
    Ja det är därför jag nämner personligt ogillande. En gravid kanske skulle fått sin anställning avslutad pga personligt ogillande. Om arbetsgivaren då fått informationen om graviditen riskerar istället arbetsgivaren att åka dit på diskriminering eftersom det blir svårt för arbetsgivaren (om personen sköter sitt arbete) att bevisa att avslutandet av anställningen INTE beror på graviditeten utan enbart personligt ogillande.

Mao. För en arbetsgivare som redan anställt en person inom kategori som kan bli gravid så är det troligtvis bättre att inte få informationen innan de sex månaderna gått.

Då kan faktiskt arbetsgivaren avsluta anställningen som hen vill utan att felaktigt åka dit på diskriminering. Det är nämligen efter att arbetstagaren visat att det finns möjlighet att detta beror på graviditeten arbetsgivarens skyldighet att bevisa att så inte är fallet, annars är det diskriminering, och det kan ju vara svårt för arbetsgivaren att bevisa
    Jaja, jag har haft den här diskussionen så många gånger att jag inte orkar ta den ett varv till.
    Du kan ju alltid söka på "teamis" så hittar du säkert något om du är intresserad av hur jag resonerar.

Jag orkar inte ens läsa, jag har fått nog med "uppläxningar" här på Familjeliv och lägger ingen mer energi på det.

Jag har jobbat länge med rekrytering och vet hur jag ska göra för att slippa problem. Det har fungerat väldigt bra hittills och lär så göra så länge jag har uppgiften att bland annat rekrytera personal.
    Nu sker det inte jätteofta då vår, lite äldre, personal har en mycket hög närvaro dock.
    Men jag har rekryterat många under åren.
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 16:36:45 följande:

Jaja, jag har haft den här diskussionen så många gånger att jag inte orkar ta den ett varv till.

Du kan ju alltid söka på "teamis" så hittar du säkert något om du är intresserad av hur jag resonerar.

Jag orkar inte ens läsa, jag har fått nog med "uppläxningar" här på Familjeliv och lägger ingen mer energi på det.

Jag har jobbat länge med rekrytering och vet hur jag ska göra för att slippa problem. Det har fungerat väldigt bra hittills och lär så göra så länge jag har uppgiften att bland annat rekrytera personal.

Nu sker det inte jätteofta då vår, lite äldre, personal har en mycket hög närvaro dock.

Men jag har rekryterat många under åren.

Jag ifrågasätter inte faktumet att du kommer runt problemet genom att inte anställa personal i ?barnskaffande? eller ?vabbande? ålder.

Det enda jag säger är att om man som arbetsgivare nu väljer att anställa inom den kategorin finns det förödelar med att inte få information om graviditet innan provanställningen är slut. Eftersom det som sagt då blir lättare att precis som man önskat avsluta anställningen utan att riskera anklagelser för diskriminering
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-04-29 16:52:55 följande:
    Jag ifrågasätter inte faktumet att du kommer runt problemet genom att inte anställa personal i ?barnskaffande? eller ?vabbande? ålder.

Det enda jag säger är att om man som arbetsgivare nu väljer att anställa inom den kategorin finns det förödelar med att inte få information om graviditet innan provanställningen är slut. Eftersom det som sagt då blir lättare att precis som man önskat avsluta anställningen utan att riskera anklagelser för diskriminering
    Nej, där finns inga fördelar. Jag delar inte din åsikt.
    Utöver det har du fel då man inte kan avsluta anställningar hur som helst för att sedan nyanställa någon annan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 17:12:46 följande:

Utöver det har du fel då man inte kan avsluta anställningar hur som helst för att sedan nyanställa någon annan.

Vad pratar du om? Utan att anställa någon annan? Vad har det med saken att göra?

Och jag är uppriktigt intresserad av att veta vad du menar är fördelen för en arbetsgivare som vill avsluta en persons provanställning pga dålig personkemi har för fördel att veta att personen är gravid? För jag kan nämligen inte se några fördelar alls. Annat än att det är lättare att rekrytera i tid men om man nu tänkt avsluta provanställningen så har man ju linsom inte tänkt på det.

Och i övrigt är det ju inte lagligt att avslura pga graviditet så jag antar att du inte menar att man ska berätta om graviditeten för att ge arbetsgivaren en chans att bryta mot lagen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 17:12:46 följande:

Jag diskuterar fortfarande provanställning. Så att vi är på det klara med att det är det vi diskuterar
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-04-29 17:27:14 följande:
    Vad pratar du om? Utan att anställa någon annan? Vad har det med saken att göra?

Och jag är uppriktigt intresserad av att veta vad du menar är fördelen för en arbetsgivare som vill avsluta en persons provanställning pga dålig personkemi har för fördel att veta att personen är gravid? För jag kan nämligen inte se några fördelar alls. Annat än att det är lättare att rekrytera i tid men om man nu tänkt avsluta provanställningen så har man ju linsom inte tänkt på det.

Och i övrigt är det ju inte lagligt att avslura pga graviditet så jag antar att du inte menar att man ska berätta om graviditeten för att ge arbetsgivaren en chans att bryta mot lagen?
    Sök på mitt nick, alla svar finns där.
    Som sagt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 17:51:39 följande:

Som sagt.

Antingen är jag knäpp eller så funkar det inte att söka i telefonen.

Varför ger du dig in i en tråd där du vet att du kommer få ?mothugg? utan att ha för avsikt att förklara dig? Förstår faktiskt inte riktigt det,

Tråkigt att du inte orkar ta dig tiden att förklara hur du tänker istället för att uppmana folk att leta bland dina tidigare kommentarer (lär ju ta en stund att hitta det jag är ute efter om du ens faktiskt har förklarat Just det förut)
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-04-29 17:51:39 följande:

Som sagt.

Haha. Ja nu lyckades jag söka. Har tyvärr inte orken att gå igenom alla dina trådar med kommentarer för att eventuellt hitta ett svar; gick igenom några utan att hamna i närheten av en förklaring på det jag frågar dig om. Synd. För jag hade verkligen velat förstå hur du tänker. Att du inte anställer perosner under typ 45 förstår jag ju som sagt är en smidig lösning för dig. Och jag blir ju verkligen nyfiken på inom vilken sektor du rekryterar och vad din roll är när du tillåts agera på det sättet, för det lär ju synas om du inte har kollegor som rekryterar yngre som väger upp

Och du har heller ej svarat på vad du menade med att man inte kan avsluta någons anställning Utan att hitta en ersättare? Vad hade det med saken att göra.
Svar på tråden Ny anställning på gång, när är det läge för barn nr 2?