• Anonym (Frilufsarn)

Vandra och tälta som gravid?

Vill höra lite erfarenheter från er andra. Någon som tältat/vandrat som gravid? Hur sent i graviditeten?

Kommer vara ca 6-7 mån gravid under semestern, och även om coronaläget förhoppningsvis är lugnare i slutet av sommaren och restriktioner skulle ha släppts så blir det hemester. Men är bra sugen på vandring (om kroppen tillåter).

Någon som vandrat så sent i grav och kan ge råd? Behöver inte boka in något i förväg och har all utrustning så det är mer en fråga om det kan funka . Tänker inte bära så tungt, det får andra göra.

• Svar på tråden Vandra och tälta som gravid?
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-23 13:32:14 följande:

Ja man kan ju undra vad denne person tycker är oansvarigt.

Med det resonemanget får man nog sitta instängd i sitt hem i 9 månader.

Nej. Detta är inte på något sätt oansvarigt.

Tack, blev förvånad. Jag tänker ju inte ge mig ut mitt i ödemarken solo med 30 kg packning, utan ville bara få in tankar och erfarenheter från andra som vandrat som gravida.

Jag undrar också vad personen tycker är ansvarigt/oansvarigt att göra som gravid/förälder överhuvudtaget.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frilufsarn) skrev 2021-04-23 14:04:47 följande:

Tack, blev förvånad. Jag tänker ju inte ge mig ut mitt i ödemarken solo med 30 kg packning, utan ville bara få in tankar och erfarenheter från andra som vandrat som gravida.

Jag undrar också vad personen tycker är ansvarigt/oansvarigt att göra som gravid/förälder överhuvudtaget.

Alltså om det hade handlat om att ge sig ut i fjällen långt upp i landet så hade det kanske varit lite oansvarigt att åka utan satellittelefon eller annat sätt att larma efter hjälp.

Men jag skulle väl säga att man oavsett graviditet bör tänka sig för innan man ger sig ut på det sättet.

Det är tuber många oerfarna som ger sig ut och vandrar på ett sätt som inte är säkert. Men du verkar ju ha koll.

Alltså jag lyssnade på en podd där två kvinnoe med små bebisar som aldrig burit eller vandrat förut gick ut i Sarek.

I gummistövlar. Läste kartan fel det första som hände osv.

Där kan man börja prata oansvarigt. Allt gick bra. Men kunde lika gärna gått åt helvete.

Samtidigt så var de ju inte medvetna om riskerna och gjorde ju inte detta med vetskapen om hur farligt det kunde vara. Och då vet jag inte heller om det kan klassas som oansvarigt. Hade de vetat om riskerna men gett sig ut ändå så hade man kunnat börja diskutera oansvarigt
  • Anonym (absolut!)

Jag var på vandring/roadtrip/klättring i tredje trimestern, sov i tält de flesta nätterna. Var nog 7 mdr då. Se bara till att lyssna på kroppen. Testade  bland annat via ferrata klättring vid höga kusten, Får erkänna att jag tog i lite för mycket (av ren entusiasm) och gick för många höjdmeter en dag för ville se Trollkyrkja i Norge.
    Se bara till att hålla ett passande tempo och lyssna på kroppen. Risken finns ju att du får lite extra sammandragningar (sånadär braxton-hicks).
    Första dagarna kändes det som att bebbe blev förvånad över den ändrade aktiviteten och liksom låg och lyssnade/kände efter. Sen blev hon lika aktiv som jagSkrattande

• mari123
    Anonym (absolut!) skrev 2021-04-23 22:53:25 följande:

Jag var på vandring/roadtrip/klättring i tredje trimestern, sov i tält de flesta nätterna. Var nog 7 mdr då. Se bara till att lyssna på kroppen. Testade  bland annat via ferrata klättring vid höga kusten, Får erkänna att jag tog i lite för mycket (av ren entusiasm) och gick för många höjdmeter en dag för ville se Trollkyrkja i Norge.
    Se bara till att hålla ett passande tempo och lyssna på kroppen. Risken finns ju att du får lite extra sammandragningar (sånadär braxton-hicks).
    Första dagarna kändes det som att bebbe blev förvånad över den ändrade aktiviteten och liksom låg och lyssnade/kände efter. Sen blev hon lika aktiv som jagSkrattande

Ursäkta att jag lägger mig i men jag måste googla "Braxton-hicks" och SÅNA hade jag rejält ofta! Hade glömt det. Graviditet är ingen sjukdom och är man frisk och stark i övrigt så kan man ju leva som vanligt......fotvandra långväga.......MEN de där "hicksen". GUD så obehagliga de var.
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (absolut!) skrev 2021-04-23 22:53:25 följande:

Första dagarna kändes det som att bebbe blev förvånad över den ändrade aktiviteten och liksom låg och lyssnade/kände efter. Sen blev hon lika aktiv som jag

//

Hur funkade tältsovningen? Något du gjorde annorlunda mot tältning som ickegravid?
  • Anonym (J)

Kom bara på en tanke... kolla att du får plats i sovsäcken.

Vissa är ju rätt avsmalnande nertill. Så skönt att veta att man kan stänga sovsäcken.

• cloudberry79

Tänk på att om det händer något uppe i fjällen så blir det svårt att få akut hjälp. Om vädret är dåligt eller helikoptern upptagen kan det ta mycket lång tid att bli hämtad om något inträffar. Jag är normalt ingen katastroftänkande människa, men vi hamnade på neo med barn 1, som är född i vecka 28. Ett par dagar senare kom ett litet barn in där mammans förlossning hade startat extremt prematurt uppe i fjällen på en vandring. Hon hade tur, det fanns en semesterledig sjuksköterska som själv var på fjällvandring på fjällstationen dit de lyckades ta sig. Deras barn föddes extremt prematurt och klarade sig på grund av den semesterlediga sköterskan, sån tur har man ju inte alltid.

Just NO.
  • Anonym (Frilufsarn)
    cloudberry79 skrev 2021-04-24 13:17:16 följande:

Tänk på att om det händer något uppe i fjällen så blir det svårt att få akut hjälp. Om vädret är dåligt eller helikoptern upptagen kan det ta mycket lång tid att bli hämtad om något inträffar. Jag är normalt ingen katastroftänkande människa, men vi hamnade på neo med barn 1, som är född i vecka 28. Ett par dagar senare kom ett litet barn in där mammans förlossning hade startat extremt prematurt uppe i fjällen på en vandring. Hon hade tur, det fanns en semesterledig sjuksköterska som själv var på fjällvandring på fjällstationen dit de lyckades ta sig. Deras barn föddes extremt prematurt och klarade sig på grund av den semesterlediga sköterskan, sån tur har man ju inte alltid.

Så är det. Samtidigt om man tänker så är det ju också svårt att resa någonstans under någon del av graviditeten om man hamnar aningens längre från ett sjukhus, eftersom det kan uppstå saker längs hela vägen. Men det är ju något att ha med sig absolut i riskbedömningen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frilufsarn) skrev 2021-04-24 13:58:23 följande:

Så är det. Samtidigt om man tänker så är det ju också svårt att resa någonstans under någon del av graviditeten om man hamnar aningens längre från ett sjukhus, eftersom det kan uppstå saker längs hela vägen. Men det är ju något att ha med sig absolut i riskbedömningen.

Det var lite detta jag var inne på förut. Men jag tolkade det som att planen är att vandra på tre sådant sätt att det faktiskt går att få hjälp om det behövs?

Är ju lite skillnad på att fjällräddningen inte kan ta sig fram på ett dygn än att sitta i en stuga man hyrt som ligger 30 minuter längre än vanligt från ett sjukhus
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-24 14:04:23 följande:

Det var lite detta jag var inne på förut. Men jag tolkade det som att planen är att vandra på tre sådant sätt att det faktiskt går att få hjälp om det behövs?

Är ju lite skillnad på att fjällräddningen inte kan ta sig fram på ett dygn än att sitta i en stuga man hyrt som ligger 30 minuter längre än vanligt från ett sjukhus

Vandringen skulle ske nära stuga, landsväg och STF.

Men ja. Det är klart att saker som prematur alltid finns där i huvudet - men det är också det här med riskavvägning som alltid får göras. Är man ute och vandrar är man ju såklart en bit från vägen och det kanske är problem om något sker. Men det innebär ju att en gravid person under hela graviditeten ska hålla sig nära bil och sjukvård. Undrar om alla gör det.
  • Anonym (J)
    Anonym (Frilufsarn) skrev 2021-04-24 14:25:05 följande:

Vandringen skulle ske nära stuga, landsväg och STF.

Men ja. Det är klart att saker som prematur alltid finns där i huvudet - men det är också det här med riskavvägning som alltid får göras. Är man ute och vandrar är man ju såklart en bit från vägen och det kanske är problem om något sker. Men det innebär ju att en gravid person under hela graviditeten ska hålla sig nära bil och sjukvård. Undrar om alla gör det.

Jag personligen skulle välja ett område där det går att komma fram med fyrhjuling eller liknande.

Helt enkelt där det faktiskt går att komma fram med en räddningsinsats och där det förhoppningvis inte blir sådant väder att det är omöjligt.

Tex område där det krävs helikopter eller personer som går till fots hade jag ju inte valt.

Så känns som att det är en rimlig plan du har
  • Anonym (J)

Säkerligen befinner sig de flesta under graviditeten på platser där det är möjligt för en ambulans att ta sig fram eller ambulanshelikopter att landa

• mari123
    Anonym (J) skrev 2021-04-24 14:38:32 följande:

Säkerligen befinner sig de flesta under graviditeten på platser där det är möjligt för en ambulans att ta sig fram eller ambulanshelikopter att landa

Och även om man INTE är gravid så vill man väl helst vara på sådana platser?
  • Anonym (Frilufsarn)
    Anonym (J) skrev 2021-04-24 14:33:05 följande:

Jag personligen skulle välja ett område där det går att komma fram med fyrhjuling eller liknande.

Helt enkelt där det faktiskt går att komma fram med en räddningsinsats och där det förhoppningvis inte blir sådant väder att det är omöjligt.

Tex område där det krävs helikopter eller personer som går till fots hade jag ju inte valt.

Så känns som att det är en rimlig plan du har

Jo, det är sån terräng jag tänker; därför jag ser framför mig vandringsled/fyrhjulsframkomlig terräng med 4G-täckning och inom nära område för transport. Också då man lätt kan ta fram koordinater mha telefonen då när man har täckning.
    Anonym (J) skrev 2021-04-24 14:38:32 följande:

Ja, det tänker jag.
  • Anonym (Frilufsarn)
    mari123 skrev 2021-04-24 14:57:38 följande:

Så är det. Har dock befunnit mig på platser där detta stundtals skulle vara svårt. Då dock inte ensam utan i grupp där det finns säkerhetsansvariga och en plan för vad man gör om någon blir sjuk/skadad.

Men skulle inte göra det gravid eller med småbarn.
  • Anonym (J)

Jo.

Men samtidigt så är det så att man när man vandrar många gånger befinner sig utom täckning.

Som ts sagt så vandrar de flesta då i grupp och med en plan för säkerheten.
  • Anonym (J)

Och det är garanterat många som vandrar u områden där det bara går att utföra räddning till fots eller med helikopter. Bara att kolla hur många som bestiger Kebnekaises varje år
Svar på tråden Vandra och tälta som gravid?