• SmoothOperator

    Byta förskola till en nära eller gå kvar i den han gått i sen 1 år?

    Hej
    Min son går i en förskola i stan som han gått i sen han var 1,5 år och började förskolan. Nu har vi fått plats sista året på en förskola som ligger nära där vi bor, vi bor 1 mil utanför stan och har ca 1 mil till den förskolan han går nu. De barn som går där går sen vidare till samma skola som också den ligger i stan. En skola som har mycket fint rykte och är väldigt omtyckt.

    Om han skulle byta till den där vi bor blir det ju skolan här också sen, en kommunal skola som är lite trött och ja om man säger som så, den funkar så länge man inte har extra krav eller problem. En skola där hans storebror går och kommer gå 1-2 år till men sen blir det stan även för honom. 
    Min som är trygg där han går idag men det är ju ett väldigt skjutsande särskilt eftersom jag och min man jobbar hemifrån de flesta dagar (covid eller ej). + att han får inte kompisar i närheten. Det finns en del men inte i precis samma ålder.. Men jag undrar, om bar ngår på fritids, är det ändå jätteviktigt att leka efter skolan? Vi hinner ofta inte på helger heller pga aktiviteter och annat och jag har så sanslös ångest. Rycka upp honom från en förskola han älskar med kompisar han känner, men som det är svårt att leka med spontant pga avstånd. (inte många i stan vill skjutsa hit heller, vilket jag kan förstå). Eller låta han gå kvar, skjutsa och allt vad det innebär (vilket man får göra när man bor så här.) Är så kluven.. Någon som varit i samma sits som kan hjälpa till? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-24 17:22
    I rubriken menas med den han gått i sen han var 1 år.

  • Svar på tråden Byta förskola till en nära eller gå kvar i den han gått i sen 1 år?
  • Anonym (K)

    Om det inte är något större problem att skjutsa så fortsätt med det. Å andra sidan är han så ung att det inte spelar någon roll att byta nu till den som är närmare, så länge det är en ok förskola. Var han ska gå i riktig skola är en senare fråga och vi har fritt skolval så han kan gå fsk-klass och allt annat på den bättre skolan då.

    Du pratar om att rycka upp honom från en skola han älskar osv. Han är 1,5 år! Han kommer inte ens att minnas det där stället senare.

  • Anonym (K)

    *2,5 år ska det väl stå, men samma faktum - han kommer inte ens att minnas stället. Ni kan gott och väl göra det som är praktiskt bäst för er andra, så länge det inte är en väldigt dålig fsk, men då skulle du väl inte ens fråga.

  • SmoothOperator

    Hej
    Tack för svar, jag var kanske lite otydlig. När jag skrev att han fått en plats sista året menar jag alltså sista året på förskolan. Han är 5 år. 

  • Anonym (Poppy)

    Vi har resonerat som så gällande skolan, att det var viktigare att han gick i en skola nära hemmet än med sina gamla förskolekompisar.

    Helt ärlig har jag inte många minnen från tiden innan 6 år och inte kvar några vänner från den tiden heller. Däremot lekte jag alltid med mina klasskamrater efter skola och fritis. Jag tror att den erfarenheten spelade in i vårt beslut.

  • Anonym (K)
    SmoothOperator skrev 2021-04-24 14:47:19 följande:

    Hej
    Tack för svar, jag var kanske lite otydlig. När jag skrev att han fått en plats sista året menar jag alltså sista året på förskolan. Han är 5 år. 


    I den åldern känns det inte som nån vits att byta i så fall, särskilt som ni tänkt att han ändå ska gå i samma skola som sina nuvarande kompisar.
  • Anonym (Vi har provat både och)

    Vi har gjort båda sakerna med våra två barn. Mitt äldsta barn var inte så känsligt eller oroligt av sig och han fick gå kvar på gamla förskolan. Vi jobbade ändå i den staden.

    Så i förskoleklassen började han i byns skola (där vi bodde), utan att känna en kotte. De första månaderna lekte han ensam och det kändes i mammahjärtat. Han grävda jättedjupa gropar för sig själv och gjorde liksom allt för att hålla sig sysselsatt med sådana saker, så att ingen skulle tänka på att han inte var med någon. Men rätt vad det var så var där någon som ville leka med honom och då var jag snabb att bjuda hem det barnet att leka hemma hos oss och rätt vad det var så hade min son kompisar och allt blev jättebra. 

    Hans yngre bror hade också hunnit börja förskolan i staden före vi flyttade. Men han är lite mer rutinbunden och kan bli orolig av förändringar: han är mer blyg och väldigt snäll. Men han lyckades få lite kontakt med en jämnårig i byn på sommarsimskolan. Då bytte vi så att han började på den pojkens förskola i vår egen by ett år före förskoleklass. Så han bytte förskola när han precis fyllt fem. Vi lyckades få honom motiverad att själv vilja byta, vi pratade om alla fördelar som att slippa bilresan, kunna leka efter förskolan med barn i byn, känna andra barn när skolan började, vara nära storebror (även om de inte skulle träffa varandra så skulle de vara i samma by). Han trivdes nästan direkt på den nya förskolan och det var lite förvånande. Men jag tror att de var duktiga på att ta hand om nya barn och få dem att känna sig välkomna, och att förskolor över lag är rätt bra på det. Den övergången till skolan blev jättebra! Han kom i samma klass som några från den nya förskolan och det var en stor trygghet att redan känna dem och kunna leka med dem. 

    Det är nog faktiskt lite lättare att börja ny på en förskola än att börja ny i förskoleklassen. I förskoleklassen är hela gruppen ny och alla barn är lite oroliga och rädda i början och håller hårt i sina kompisar från förskolan och är kanske inte lika benägna att lära känna de nya barnen i början. Men om ditt barn börjar i förskolan vid fem år och så har ett helt år på sig att skapa relationer och så börjar han förmodligen i en grupp där de flesta andra är trygga med varandra redan och kan rutinerna. Det är bara några nya i gruppen och då är barnen mer öppna och nyfikna på de nya barnen. Och det är massor av lek! Ännu mer än i förskoleklassen, så gott om tid att bygga relationer på barns vis. 

  • Anonym (Skola)

    Tolkar jag det rätt att din sons förskola han går på nu, de barnen där går sen vidare till samma skola i stan? Men om han byter nu till en nära er så blir det sen skola nära er, den trötta skolan?

  • SmoothOperator
    Anonym (Skola) skrev 2021-04-24 16:01:14 följande:

    Tolkar jag det rätt att din sons förskola han går på nu, de barnen där går sen vidare till samma skola i stan? Men om han byter nu till en nära er så blir det sen skola nära er, den trötta skolan?


    Det stämmer! Den förskolan han går i nu blir sen till en skola i stan. Men vi bor utanför stan och jag vet inte vad som är bäst.. gå kvar eller byta till den nära. Hur blir det med kompisar liksom? Men tänk om det blir dåligt om han byter, då kommer man för alltid gräma sig!

    + att hans större syskon inom ca2 år börjar i stan så då lär vi ändå skjutsa.

    Men förstör man alla hans möjligheter till vänner om man bor en bit bort från skolan, på landsbygden? Finns barn här men nåt år yngre..
  • Anonym (Vi har provat både och)
    SmoothOperator skrev 2021-04-24 16:05:16 följande:
    Det stämmer! Den förskolan han går i nu blir sen till en skola i stan. Men vi bor utanför stan och jag vet inte vad som är bäst.. gå kvar eller byta till den nära. Hur blir det med kompisar liksom? Men tänk om det blir dåligt om han byter, då kommer man för alltid gräma sig!

    + att hans större syskon inom ca2 år börjar i stan så då lär vi ändå skjutsa.

    Men förstör man alla hans möjligheter till vänner om man bor en bit bort från skolan, på landsbygden? Finns barn här men nåt år yngre..
    Aha, då missförstod jag nog. Jag tycker han ska vara i den grupp där han får med sig kompisar till förskoleklassen. Det kan vara lite svårt att börja helt ny i förskoleklassen utan någon trygg lekkompis, även om det antagligen löser sig inom några månader. 

    Att ni själva bor på landet är inga problem, bara ni skjutsar. Mina barn har kompisar som bor utanför byn och jag har ofta hämtat de barnen hem till mig att leka med mina barn: "jag ska ändå åt det hållet och kan hämta upp om de vill leka". 
  • SmoothOperator
    Anonym (Vi har provat både och) skrev 2021-04-24 16:17:59 följande:
    Aha, då missförstod jag nog. Jag tycker han ska vara i den grupp där han får med sig kompisar till förskoleklassen. Det kan vara lite svårt att börja helt ny i förskoleklassen utan någon trygg lekkompis, även om det antagligen löser sig inom några månader. 

    Att ni själva bor på landet är inga problem, bara ni skjutsar. Mina barn har kompisar som bor utanför byn och jag har ofta hämtat de barnen hem till mig att leka med mina barn: "jag ska ändå åt det hållet och kan hämta upp om de vill leka". 
    Tack för svar! Ja min son är lite ängslig by nature så att säga och jag är därför osäker på vad som passar honom bäst. Det är inte lätt det här med barn och alla val man måste göra.. 
  • Hyllemor

    Se till att han hamnar på den grundskola ni tror kan ge honom bäst förutsättningar för framtiden. Det är det som måste få styra i det här fallet.

Svar på tråden Byta förskola till en nära eller gå kvar i den han gått i sen 1 år?