• Anonym (jobb)

Äldreboende eller sjukhus?

Detta kanske blev helt fel forum. Men vill gärna vara anonym.

Jag har fått 2 erbjudande, 2 fasta jobb på 80%.

Det ena på ett kommunalt äldreboende/demensboende, samt en annan på ortopedavdelning. Är just nu på ett privat demensboende. Har tidigare jobbat på medicinavdelning. Tyckte då det var stressigt, och blev utbränd.Dock väldigt spännade. Är nu 2 år sedan, och jag mår nu bättre. Känner mig kluven, om jag är redo at komma tillbaka, ortoped är ju också lite mer annorlunda än medicin.Mycket jag inte kan, men också en möjlighet att få utvecklas.

På boende jag är i dag lagar vi mat själva, vilket är jättebra.Dock ingen extra personal, och mycket tid läggs i köket. Jag är urusel på mat, och jag försöker, men det blir inte bra. Det är ju min arbetsuppgift, i och med då att det är en sådan stor del av våran vardag, så känner jag mig värdelös. På det nya boendet i kommunen, lagar de också mat själva, men har eget kök och personal för det. Vilket innebär att man får mer tid med de äldre.

Lönen är detsamma. 

Vet inte vad jag vill med denna tråd, bara bolla lite kanske? :) Lite tips på hur man kan tänka.

• Svar på tråden Äldreboende eller sjukhus?
  • Zaxika

Jag hade valt jobbet på ortopeden.

Då får du testa något nytt och kan senare utvärdera om du trivs bra med det eller om det är något med demensvården du saknar. Att jobba med dementa är ju i regel rätt påfrestande, även om det är ett superviktigt jobb förstås!

• Anonym (Enbå)

Jag har erfarenhet av både demensboende, somatiskt sjuka samt sjukhusvård.

Dementa är roligt att jobba med, men krävande. Just extra personal är svårt. Man ska hinna ta hand om brukarna, vakta dom så de inte hittar på ?hyss?, städa deras bostad, laga mat, mata dom, prata med gnälliga anhöriga, packa upp blöjor och matvaror, ha egen tid, gå ut på promenader plus allt vanligt vårdarbete.

På sjukhuset är där alltid gott om personal även om det är mycket att göra. Det är snabba vändningar och man måste vara alert och snabbtänkt. På ortopeden är det mycket omvårdnad eftersom de har mycket benbrott och rehabilitering.

På sjukhuset lär jag mig nått nytt varje dag. Jag har ökat min kompetens otroligt sen jag lämnade äldrevården. Min kropp är lika sliten, men jag känner mig mer tillfredsställd mentalt. Jag behöver inte bråka med mina kollegor om att Sven har en Large blöja, eller inte har sänggrinden nere, att någon har ont och behöver medicin, anhöriga är oftast bara nöjda och tacksamma. De har ju fått prata med läkaren direkt. Det snålas inte med saker och arbetet är betydligt friare och mer strukturerat.

Vem ger bäst betalt? Jag är nyfiken ;)

• Holy93

Av egen erfarenhet hade jag valt äldreboende. Låter också konstigt att de erbjuder samma lön? I min kommun tjänar man mer på kommunalt än på sjukhuset tyvärr.

Just för tryggheten och att känna patienterna hade jag valt äldreboende, ett personligt val med andra ord, så det är upp till dig vad som passar din personlighet mest!

• Anonym (jobb)

Tack snälla för era svar!

Jättesnällt. Ska fundera lite till. :)

• Anonym (Jag)

Hur kan det vara samma lön?

Jag hade isf valt sjukhus.

• Anonym (jobb)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-27 09:59:01 följande:

Hur kan det vara samma lön?

Jag hade isf valt sjukhus.

Förlåt skulle skriva inte samma lön.

Var snabb i fingrarna.

Sjukhus 24 500 och kommunen 26 000.
  • Anonym (Nytt, nytt?)

Om boendet är Nytt skulle jag inte välja det.

Erfarenhet från sjukhus kan ge än högre lön framöver om du återgår till kommunen.

Jag hade kollat på deras grundschema. Bra arbetstider är värt mycket!

Svar på tråden Äldreboende eller sjukhus?