• premier69

Hur slutar jag gå på soc?

Jag fyller 38 I september och har aldrig haft ett ärligt hederligt skattebetalande jobb utan alltid gått på en bidragsform eller annan (jag räknar även in CSN I det).

Anledningen är att jag aldrig mått stabilt och fungerat pålitligt under någon förlängd period. Jag har ADD och BPD diagnoser (ytterligare en expert tyckte dom hade missat ge mig GAD diagnosen med)

jag har under det senaste 1 år nu gjort en drös med massiva förändringar i mitt liv och resultatet har blivit att jag mår bättre än jag någonsin tidigare gjort, både fysiskt och psykiskt och med nyckelordet STABILT! Jag litar nu på mig själv, vågar mer, vill mer och känner att jag klarar mer men jag vet inte om jag kan kalla det inlärd hjälplöshet vid det här laget.

Jag går på soc, jag har inga tillgångar, inte kreditvärdig och straffregister (slagsmål med pundare vars gäng jag en gång i tiden golade ner och vid slagsmålet gick jag för långt, tror ingen skulle säga att offret inte förtjänade det men faktum kvarstår att jag gick för långt). Saknar körkort, har CSN skulder från tidigare misslyckat försök till studier.

Soc tillåter mig inte studera komvux eller folkhögskola medan jag går på soc och jag kan inte ta ytterligare nya CSN skulder så utbildning verkar svårt. Min nuvarande vinkel med det är att förhoppningsvis övertala arbetsförmedlingen att låta mig gå någon kurs / utbildning via ex samhall.

Jag kollar platsbanken nära dagligen men utan körkort, referenser eller formel utbildning finner jag föga resultat där. Jag lyckades hitta en bondgård där jag kan voluntärt arbete och förhoppningsvis i framtiden kunna använda som referens.

Min god man försöker tillsammans med min soc handläggare och min läkare (är det vad som kallas SIP?) få mig sjukpensionerad men den processen inkl överklagande mot fkassans beslut har nu pågått i flera år.

Jag är extremt uttråkad med all fridid, jag vill göra någon nytta men jag kan inte komma på vad eller hur jag ska lyckas.

• Svar på tråden Hur slutar jag gå på soc?
  • FallenAngelNr1000

Enklaste är väl att få jobb som städare

Eller ta truckkortet.

Truckkort 2700kr typ.

Jobba på lager i 1 år, så har du till körkort, slagit dig fri från soc samt byggt upp kriditvärdighet (6mån) till att låna till annan bostad alt till en bil. Och däredter byt jobb eller skippa bilen, ta bara körkortet och hoppa på lite studer när du har sparat lite pengar.

Svar på tråden Hur slutar jag gå på soc?