• Anonym (Osäker)

Hur mycket ska jag betala?

Jag är 22 år, bor med en förälder. Jag är arbetslös och min "inkomst" är aktivitetsersättningen på 166 kr per vardag. Så den varierar mellan kanske 3300 och 3800 per månad.

Min förälder betalar hyra, el, internet och sånt.

Jag betalar min mat, andra personliga kostnader som hygiengrejer, ev resor med kollektivtrafik.

Jag betalar 1000 kr/mån till min förälder. Vi hade inte kommit överens om något sånt utan jag började på eget bevåg betala detta när jag började få ersättningen.

Är det "lagom"? Mer/mindre? Eller borde summan ändras varje månad eftersom jag får olika mycket pengar varje månad?

• Svar på tråden Hur mycket ska jag betala?
  • Anonym (G)

Jag tycker det låter rimligt med 1000 kr pga att din ersättning är så låg och att du även betalar din egen mat.

• Drottningen1970

Jag tycker det låter mycket. Billligt boende visserligen, men det du får över är inte tillräckligt för att du ska ha så att du ska ha råd att köpa all mat, kläder, skor busskort etc. Det hamnar då en bra bit under det man beräknas behöva för att ha skälig levnadsnivå.

• Anonym (Okänd)

Det låter lite mycket för de månader du knappt får in några pengar, och du betalar ju din egen mat och det kostar en del också. Ni borde komma överens om en fast summa hellre på säg 700:- så det är samma oavsett vad du har, och då får du lite mer att röra dig med.

• Anonym (C)

Du borde betala en marknadsmässig hyra och söka bostadsbidrag och försörjningsstöd för att få råd att leva. Men det är min personliga åsikt. I realiteten anser soc att föräldrar inte har rätt att kräva hyra av sina vuxna barn (såvida det inte är "barnen" som har en bra inkomst och föräldern som behöver försörjningsstöd). Din inkomst är väl ungefär vad man brukar beräkna behövs för att leva efter att boendet är betalt, så frågan är om du har råd att betala någon hyra alls .

• Anonym (Billigt)

1000 kr är en rimlig summa med tanke på din inkomst. Har du månadskort på 1000 kr så blir det inte mycket över till mat, hygien, läkare, tandläkare, frisör.

Däremot bor du billigt. Så länge din förälders ekonomi går runt och din går runt så ingen av er behöver dra på er skulder så är det en bra lösning.

• Anonvm
    Anonym (Osäker) skrev 2021-05-01 06:28:01 följande:

Jag betalar 1000 kr/mån till min förälder. Vi hade inte kommit överens om något sånt utan jag började på eget bevåg betala detta när jag började få ersättningen.

Är det "lagom"? Mer/mindre? Eller borde summan ändras varje månad eftersom jag får olika mycket pengar varje månad?

Heder till dig som är villig att bära dina egna kostnader, man hör allt för många historier där ungdomar i ditt läge anser sig ha rätt att kräva att fortfarande bli försörjda av sina föräldrar.... O föräldrarna jammsar med i detta...

Jag gillar dock inte ditt resonemang att din inkomst ska styra din "hyra", saker kostar vad de kostar, oavsett vad du tjänar.

Hur du än vänder på det så lär du aldrig finna ett billigare boende någon annan stans, så uppskatta att du har denna möjlighet, det är inte alla förunnat.

Sen lägger du lite extra energi på att ta dig i kragen o skaffar ett jobb så fort som möjligt.
  • Anonym (Mamman)

Mitt barn, samma ålder och studerande, bor gratis hemma. Inkomsten är bidragsdelen från CSN.
    Jag har sagt att så länge det är plugg som gäller så är boendet gratis. Jag bjuder på den mat jag lagar, är man sugen på annat så bekostar man det själv. Liksom med godis, energidryck och snus.

Jag har mycket hjälp dock, bland annat med hundpromenader, att plocka i och ur diskmaskinen t ex.

Jag har råd med detta och det gör att mitt barn slipper låna pengar i onödan.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Osäker) skrev 2021-05-01 06:28:01 följande:

Jag är 22 år, bor med en förälder. Jag är arbetslös och min "inkomst" är aktivitetsersättningen på 166 kr per vardag. Så den varierar mellan kanske 3300 och 3800 per månad.

Min förälder betalar hyra, el, internet och sånt.

Jag betalar min mat, andra personliga kostnader som hygiengrejer, ev resor med kollektivtrafik.

Hade du varit mitt barn och jag vetat att du verkligen gör allt för att skaffa jobb eller komma in på en utbildning, så hade jag tyckt det räckt med 1 000 kr i månaden för mat och hyra,  samt att du själv sparade minst 500 i månaden som en buffert. 
  • Anonvm
    Anonym (Mamman) skrev 2021-05-01 08:45:01 följande:.

Jag har sagt att så länge det är plugg som gäller så är boendet gratis. Jag bjuder på den mat jag lagar, är man sugen på annat så bekostar man det själv. Liksom med godis, energidryck och snus.

Ett riktigt vettigt resonemang, många tummar upp på den.
  • Anonym (Osäker)

Så 1000 är alltså rätt lagom. Jag bara tog en summa jag själv tyckte kändes rimlig, min förälder bara tackar och tar emot, och verkar inte själv ha någon speciell uppfattning.

Jag vill verkligen betala mina personliga kostnader, vill inte att min förälder ska handla mat till mig som om jag vore ett barn. Finns inte ens tid till det utan det är mest praktiskt att jag sköter mig själv så mycket jag kan.

Jag försöker verkligen få jobb men det är svårt nu, att jag är i den här situationen är pga pandemin. När jag väl får jobb kommer jag ju såklart betala mer här hemma. Det är bara nu när jag får den här lilla summan som jag undrar vad som är rimligt.

Jag får ju inget bostadsbidrag eftersom jag bor hos min förälder, summan jag får är lägre än socialbidragets minimum (där bostadskostnader inte ingår) så därför blir jag osäker.

Min förälder har tyvärr en rätt usel ekonomi, pga lån och skulder och sånt. Vet inte riktigt hur det är upplagt men blir stressad när jag vet att hyran skjuts upp osv, då vill jag ju göra så mycket jag kan, men vet inte om de där 1000 bara är en obetydlig summa när man har över 500k i skulder.

Svar på tråden Hur mycket ska jag betala?