• Mon 3 May 2021 15:24
    776 visningar
    3 svar
    3
    776

    Min man har fått cellgifter

    Min man och jag planerar skaffa barn, vi är 26 och 27 år. Kruxet i det hela är att min man har haft allvarlig cancer för 6 år sedan. Han fick både strålning och cellgifter. Det var sarkom i axeln, så inte en testikelcancer. Men ändå ställer jag mig frågande till hur cellgifterna har påverkat/kan ha påverkat hans spermier? Är det någon som har varit med om liknande situation? Hur har det gått för er?

    Jag förstår såklart att man får prova och att det kan ta tid att skaffa barn. Sen är det säkert olika från individ till individ och vilka cellgifter man fått... Men jag vill kunna förbereda mig mentalt så gott det går.

  • Svar på tråden Min man har fått cellgifter
  • Mon 3 May 2021 15:50
    #1

    Det är nog bäst ta ett spermietest redan nu så vet ni. Bättre än att kanske försöka 1-2 år och sen få veta att han saknar spermier.

  • Mon 3 May 2021 16:07
    #2

    Ja vi ska nog göra det... Känns som en onödig påfrestning att försöka och det inte ens går. Han har frusit in spermier, så det löser sig förhoppningsvis förr eller senare. Sen har man ju en dröm om att det ska få ske på ?naturlig? väg.

  • Mon 3 May 2021 16:47
    #3
    Kajsastina skrev 2021-05-03 16:07:30 följande:
    Ja vi ska nog göra det... Känns som en onödig påfrestning att försöka och det inte ens går. Han har frusit in spermier, så det löser sig förhoppningsvis förr eller senare. Sen har man ju en dröm om att det ska få ske på naturlig väg.
    Om de frusit in spermier var det nog för att risken var stor för sterilitet. Jag känner en man som hade cancer som barn (vet ej sort) och han blev steril. Han och hans fru adopterade. Som vuxen kan man ju frysa in för säkerhets skull. Behövs det så har ni ju en plan redan där.
Svar på tråden Min man har fått cellgifter