• NTS1

    Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?

    Jag har svårt att komma ihåg namn generellt, och särskilt på kompisars barn. Dessutom kommer jag sällan ihåg hur gamla de är, mer vem som är äldst eller ungefär vilket år de är födda. Nu under corona träffas man ju ännu mer sällan så när man väl får börja umgås igen kommer ju alla barn att börjat gymnasiet och man känner inte igen nån :P 

    Hur gör ni för att komma ihåg detta? Skriver upp i telefonen? Skriver på papper? Övar på kvällarna innan ni går och lägger er? Skiter i vilket?

  • Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?
  • fjanten

    ...och då är det t.ex. för att jag vet att min väninna Y fick barn i maj - men när i maj? Kollar facebook, ser att det var den 15e, förbereder passande present. Ungefär så...

  • Anonym (Huu)

    Kollar gamla sms eller facebookinlägg etc om jag blir osäker. Ålder och födelsedagar struntar jag i. Har inget sifferminne öht. Skäms inte heller för att fråga. Jag kommer ihåg andra saker, som om de har problem med något, tycker om en viss glass etc. Sånt som jag tycker är viktigt. Hoppas att det kompenserar.

  • Anonym (Dåligt minne)

    Skriver upp år i almanackan på deras födelsedag!

    Skriver upp anteckningar ibland när det känns som att jag vill komma ihåg, men att vi träffas för sällan!

    Barnets klasskamrater försöker jag kolla i klasskatalogen när den kommer samt fråga barnet vad vissa heter. Har absolut inte som mål att lära mig ALLA namn, men jag vill ändå veta ungefär vilka han umgås med.

    När barnet berättade att han hade flickvän hann jag inte skriva upp vad hon hette, innan jag glömt..... Då fick jag verkligen LETA innan jag hittade namnet.

  • AnnaSthlm

    Absolut ingenting. Namn minns jag hyfsat på dem som är bra kompisar. Födelsedagar? Inte en chans. Jag förväntar mig inte det av mig själv heller.

  • Anonym (inte alls)
    fjanten skrev 2021-05-10 19:52:49 följande:

    ...och då är det t.ex. för att jag vet att min väninna Y fick barn i maj - men när i maj? Kollar facebook, ser att det var den 15e, förbereder passande present. Ungefär så...


    Oj, du uppvaktar varje barn också?
  • Cornellia

    Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem. Nära vänners barn kommer man ihåg vad dom heter och ungefär ålder eftersom man träffar dem eller pratar om dem ofta. 


    Att inte minnas bekantas barns namn/födelse osv ser jag inte som konstigt, så där är det väl bara att fråga om jag behöver informationen. 

  • Anonym (Ja)

    Har skrivit namn och årtal i Google calendern på dennes födelsedag i mobilen, som en "event", sen valt att "upprepas varje år"... :D

  • Anonym (Dåligt minne)
    Cornellia skrev 2021-05-11 08:42:02 följande:

    Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem. Nära vänners barn kommer man ihåg vad dom heter och ungefär ålder eftersom man träffar dem eller pratar om dem ofta. 

    Att inte minnas bekantas barns namn/födelse osv ser jag inte som konstigt, så där är det väl bara att fråga om jag behöver informationen. 


    Nja! Det blir rätt tröttsamt när man inte gör det och man skulle vilja göra det. Självklart kan man unna sig att skriva upp såväl namn som födelsedagar.

    Vi brukar försöka att komma ihåg (alltså genom att skriva upp) våra bästa vänners barns födelsedagar och gratta. Och det brukar vara trevligt.

    Jag skriver upp om jag tror jag kanske glömmer eftersom jag vill kunna kalla mina vänners barn vid rätt namn om vi träffas. Exempelvis är det kul att kunna berätta för barnen vilken ålder andra barn har innan vi träffas. Typ när vi kommer till j-stad/by kommer vi träffa min vän Arne med barnen Beta och Veta. De är lite yngre än dig, men de har också en halvbror som är något år äldre än dig som kanske är hemma.
  • NTS1

    Tack för all input! Mina tankar är följande:

    Varför vill jag komma ihåg namn och ålder på kompisars barn?
    - namn är ju alltid trevligt och praktiskt, när man ses kan man säga "och det här måste vara Lisa, va stor du har blivit!" osv. Också bra när man pratar med någon om barn och säger "hur går det för... vad hette han nu då...Nils i skolan?", "hälsa Lisa och Nils" etc
    - ålder är bra för att ha koll på relationen mellan barnen, vem som är äldst, hur gamla de är i relation till sina egna barn etc. En konkret anledning till att veta exakt födelsedagar kan vara att om man ska träffa någon så kan det vara kul att veta om något barn just fyllt år och man kan köpa en present i efterskott. 

  • Anonym (Vet ej)
    NTS1 skrev 2021-05-06 11:44:47 följande:

    Jag har svårt att komma ihåg namn generellt, och särskilt på kompisars barn. Dessutom kommer jag sällan ihåg hur gamla de är, mer vem som är äldst eller ungefär vilket år de är födda. Nu under corona träffas man ju ännu mer sällan så när man väl får börja umgås igen kommer ju alla barn att börjat gymnasiet och man känner inte igen nån :P 

    Hur gör ni för att komma ihåg detta? Skriver upp i telefonen? Skriver på papper? Övar på kvällarna innan ni går och lägger er? Skiter i vilket?


    Kommer sällan ihåg mer än nära vänner.

    Har ett par ganska nära vänner men fattar aldrig vilka av deras barn som är tjejer och killar.

    De är ganska woke så alla barnen har könsneutrala namn och klär sig helt neutralt i jordfärger och har likadana PK-frisyrer.
  • Anonym (inte alls)
    Anonym (Vet ej) skrev 2021-05-11 18:41:31 följande:
    Kommer sällan ihåg mer än nära vänner.

    Har ett par ganska nära vänner men fattar aldrig vilka av deras barn som är tjejer och killar.

    De är ganska woke så alla barnen har könsneutrala namn och klär sig helt neutralt i jordfärger och har likadana PK-frisyrer.
    Det är väl iofs inte viktigt att du vet vem som är tjej eller kille, det behöver du ju inte veta för att komma ihåg deras namn och ha koll på hur gamla de är. 
Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?